Trip Portes du Soleil

Důvodů proč vyrazit za ježděním na kole do zahraničí je hned několik. Tím hlavním však bude kvalita a kvantita tratí. Proto vám dnes představíme seskupení několika Francouzských a Švýcarských středisek Portes du Soleil. Pro ty kdo si teď říkají že to bude hrozně drahé mám uklidňující zprávu, vaše prasátko nemusí být nijak přehnaně vykrmené...

Portes du Soleil je seskupení osmi Francouzských a čtyř Švýcarských horských středisek, z nichž nejznámější je asi Champery, mezi příznivci zimních sportů pak možná také Avoriaz. Z Hradce Králové, odkud jsme vyjížděli je to asi 1100km, což se vzhledem k tomu, že v podstatě celou dobu jedete po dálnici, dá stihnout pohodovým a ekonomickým tempem s přestávkama za dvanáct hodin a při vhodné volbě aut a jeho osazení vás tak cesta tam i zpět včetně poplatků za Švýcarské dálnice (cca 35euro) vyjde na cca 2000 korun. Z naší zkušenosti doporučuji dojet do města Morzine.
KOMPLETNÍ FOTOGALERIE OD KUČISE

Morzine
Největší výhodou tohoto řešení je to, že Morzine se nachází tak nějak na středu mezi všema střediskama a proto je to ideální výchozí bod. Není problém se odtud dopravit do kteréhokoliv jiného střediska jen za pomoci lanovek a vašeho kola, bez zbytečného šlapání do pedálů! Kempovat se zde dá pohodlně na parkovišti u řeky za hřbitovem (u spodní stanice gondoly, která však v létě nejezdí). K hlavním vlekům je to asi 5 min jízdy z mírného kopce, zpátky od vleků asi 15 minut, díky únavě z celodenního ježdění většinou chůze. O to víc se však aspoň těšíte na koupel v ledové řece, která dokáže dodat spoustu energie, obzvláště pokud si v ní chladíte i nějaké ty píváky.
Pokud vás zradí kolo, najdete ve městě téměř na každém rohu bike shop. Destičky do brzd Shimano se dají koupit kolem 15 euro, což je celkem přijatelné, přehazovačka Sram X7 vaše prasátko ožere o rovnou stovku což už není moc příjemné. Pokud vám dojdou zásoby jídla je ve městě dostatek obchodů, nejvýhodnější je však asi Carrefour, který je navíc skoro při cestě od lanovky na parkoviště. V případě že jste zde na delší dobu a potřebujete si dát day off, najdete ve městě skatepark a hned vedle něho poměrně velké koupaliště.
Nejeli jme sem však ani na nákupy a ani se válet na lehátku a proto si představme to nejdůležitějsí, bikepark. Město leží v údolí a na každé straně je jedna lanovka. První z nich se jmenuje Pleney druhá pak Super Morzine. Z vrchní stanice Pleney máte šest možností, buď se vydáte na travezr po oranžové čímž se přesunete do Les Gets nebo se rozhodnete pro ježdění přímo v Morzine a pak si můžete vybrat ze dvou černých tratí, jedné červené, jedné modré a jedné zelené. Tady by asi stálo za to zmínit fakt, že značení místních tratí může být pro našince značně zavádějící, to co je u nás označováno jako černá, by zde mělo označení tak někde mezi modrou a červenou. Dalším faktem je že kopce v okolí Morzine jsou proklatě prudké a podle toho vypadají i tratě. Takže pokud jste majiteli 160mm kotoučů, nebo pokud máte slabé ruce, zapomeňte na to, že vás to tady bude bavit. Výjimkou je snad jen zelená trať, která je sice ve dvou místech chvíli po rovině ale i přesto se na ní dá užít spoustu zábavy s minimem sil (ideální při návratech z celodenního ježdění v Les Gets). Zbytek tratí nadchne spíš věrné downhillery.
Druhá lanovka, tedy Super Morzine moc možností pro ježdění nenabízí je zde sice jedna černá a jedna červená trať, na můj vkus však skoro až v nesmyslně prudkém kopci (i když po návštěvě Champéry vám bude i Morzine připadat jako areál pro buzíky.. ale nepředbíhejme) navíc nejsou moc dobře značené a díky množství ilegálních odboček se snadno ztratíte. Proto bych jí doporučil spíš jen pro zpestření. Mnohem větší význam má však SuperMorzine pro dopravu do dalších středisek, je to výchozí bod pro výlety do Avoriaz, Champéry Chatelu, Morgins a Les Crosets.

 Les Gets
Les Gets je vzdušnou čarou 4 km od Morzine a pohodlně sem dojedete po oranžovém traverzu z horní stanice Pleney. Pro ježdění si tady můžete vybrat jednu ze tří lanovek Chavannes, Nauchets a na protějším kopci Mt Chéry. Po traverzu z Morzine jako první narazíte na lanovku Chavannes. Tady se můžete vyblbnout na červené nebo zelené trati, za zmínku určitě stojí také černá odbočka z červené, jak o ní řekl polda: “konečně jsem tady našel něco, co není pro teplouše“. Je to úsek lesem prošpikovaný cestami, které jsou plné kořenů, skoků, gapů přes potok, transferů a lávek. Pokud vás Chavannes přestane bavit, můžete po červené nebo modré přejet na Nauchets, kde máte k dispozici asi čtyři možnosti kudy se vydat dolů a k tomu spoustu různých odboček a propojek. Třetí možností ježdění v Les Gets je lanová dráha Mt Chéry. Zde najdete jen dvě tratě a na delší ježdění to tu není, neboť nejsou nijak extra zajímavé (vzhledem k tomu jak rozmlsaní budete z jiných možností ve středisku).
Pokud by se vám v Les Gets zalíbilo, je i tady neoficiální možnost kempovat a to na parkovišti kousek od vodní nádrže v cca v jedné čtvrtině lanovky Chavannes. U dolní stanice Chavannes a Mt Chéry je pak opět nespočetně bike shopů, restaurací a různých obchodů. Nevýhodou je, že pokud zakotvíte v Les Gets, budete se muset ze všech výletů vracet o hodinu dříve, aby jste stihli poslední lanovku, která vás sem zaveze (prostě je to odsud všude daleko).
Cesty z Les Gets zpátky do Morzine jsou dvě. Obě začínají červeným traverzem z Chavannes, který buď můžete projet celý a napojit se na modrou trať u lanovky Pleney, nebo můžete odbočit na hned na začátku na modrou enduro stezku a dostat se k horní stanici Pleney. Druhá varianta je sice jednodušší ale vyžaduje minimálně jeden dosti bolestivý výstup do kopce.

 Avoriaz (Les Linderates)
Do Avoriaz se dostanete z Morzine poměrně jednoduše, vyjedete lanovkou Super Morzine až nahoru a vydáte se po oranžovém traverzu. Až narazíte na lanovku, tak odbočíte na červenou a to už jste v Avoriaz. Druhou možností, a musím uznat, že také poměrně zábavnou, je vydat se z kopce po asfaltové silnici, kterou budete přejíždět a užít si tak rychlé jízdy bez šlapání v ostrých zatáčkách. Musím se přiznat, že Avoriaz jsme vždy jen projížděli, takže zdejší tratě jsme moc neprozkoumali, ale najdete zde tři lanovky Lindarets, Chaux FleurieMossettes-​France. Podél Lindarets se můžete povozit na černé, červené nebo modré trati. Využijete ji také při návratech do Morzine. Druhá lanovka, tedy Chaux Fleurie je určena především pro usnadnění přejezdů mezi středisky a využijete jí pro přejezd do Chatelu. Pro sjezd dolů pak máte k dispozici dvě tratě. Třetí lanovkou je Mossettes-​France, tu využijete pro přejezdy do Švýcarska a tedy do středisek Champéry a Les Crosets. Tato lanovka není přímo u hlavního parkoviště, ale není problém k ní dojet po modré trati z lanovky Lindarets.
I v Avoriaz jsme na parkovišti zahlédli pár kempujících aut, takže i zde se evidentně dá zakotvit. Osvěžení tady najdete v říčce, která parkovištěm protéká, horší to však je pokud chcete doplnit zásoby, do krámu pro rohlíky to bude na delší výlet.
Pro návrat z Avoriaz do Morzine máte vlastně tři možnosti. První možností je jet z parkoviště po silnici kolem jezera Lac de Montriond. Tahle cesta má asi dvanáct kiláků, z nichž prvních devět je z kopce a poslední tři jsou po rovině. Další variantou je nechat se vyvést lanovkou Lindarets, odtud sjet k nově budovanému komplexu hotelů a vydat se po silnici do Morzine. Cestou budete míjet oranžový traverz spojující Avoriaz a Super Morzine, to je třetí možnost jak se dostat zpátky. Asi kilometr si dáte nikterak bolestivé enduro po hřebeni a pak si budete moct užít sjezdu tratí na Super Morzine (slovo užít berte trochu s rezervou).

 Chatel
Chatel je od Morzine vzdálen asi 14km vzdušnou čarou, takže počítejte minimálně tak s 20km na kole, všechno však z kopce nebo lanovkou. I tak si ale na cestu počítejte minimálně s jednou a půl hodinou. Do Chatelu s dostanete přez Avoriaz, z Avoriaz vyjedete lanovkou Chaux Fleurie a už jste nad bikeparkem. V Chatelu se nacházejí dvě lanovky, které na sebe navazují, ale víc toho asi najezdíte na spodní z nich, zde se totiž nachází nepřeberné množství tratí, odboček a propojek, na kterých najdete snad úplně všechno na co si vzpomenete. V dolní části je pak možnost zapumpovat si na pumptracku, zaskákat na dirtu, nebo pohrotit nějaké triky do nafukovacího bagu. U horní lanovky pak najdete slopestylovou trať, na které se každoročně konají závody Châtel Mountain Style. Hlavní překážky jsou však pořádně macaté a na to aby jste je dali, budete potřebovat pořádnou dávku kuráže. Zbytek tratí, které u této lanovky jsou, je umístěno v dost prudkém kopci, takže opět pořádná testovačka brzd a vašich rukou. U tohoto střediska počítejte s tím, že na řádné prozkoumání všech zdejších tratí vám jeden den stačit určitě nebude.
Jak je to tady s možností kempování moc nevím, je tady sice parkoviště, ale nikdy jsme ho moc nezkoumali. Každopádně město je od lanovek poměrně daleko, takže pro kemping zde bych si udělal dostatečné zásoby všeho.

 Champéry
Champéry je poslední středisko, které jsme během našeho výletu navštívili, vydali jsme se sem poslední den a jelikož počasí moc nepřálo, brali jsme to spíš jako enduro výlet. Cesta, jako už většinou, začíná přejezdem do Avoriaz. Tady přejedete k lanovce Mossettes-​France a tou vyjedete do asi 2250m.n.m. na Pointe de Mossette. Z Pointe de Mossette sjedete do Les Crosets a z Les Crosets vyjedete lanovkou Crosets, čímž se dostanete asi 400 metrů od horní stanice gondoly Champéry. Při naší návštěvě zde byla mlha, občas spadla nějaká ta kapka a o žádného bikera jsme zde nezavadili, to mi bylo trochu podezřelé. Kluci přesto rozhodli, že pojedeme omrknout zdejší černou trať, což je asi jediná možná cesta dolů. Tuto trať si určitě všichni moc dobře pamatují z loňského světového šampionátu, kdy zde Danny Hart zajel svojí famózní jízdu. Naše podmínky, co se povrchu trati týče, byli dost podobné. Rozdíl byl v tom, že většina z nás měla suché pláště a mnohem větší pud sebezáchovy. Už v první čtvrtině jízdy jsem kluky proklínal, že mě sem vůbec vytáhli a že jsem si radši neposeděl u horní stanice. Ne nadarmo se říká, že je to nejprudší sjezdová trať, navíc zde bylo plno slizkých kořenů a kamenů. Když jsem se konečně dokutálel dolů, uznal jsem, že je to dobrá zkušenost ale jestli se sem mám někdy vrátit, tak nejdřív rozhodně za sucha. O tom jaká trať je svědčí i to, že i v půjčovně kol u spodní stanice gondoly na nás koukali jak na boží zjevení a nechápali co tam vlastně děláme.
Champéry je zajímavá zkušenost ale dlouho tady asi jezdit taky nevydržíte. Proto se vydáme na cestu zpátky. Vyjedete gondolou Champéry, po červené sjedete do Les Crosets, vyjedete lanovkou Mossettes Suisse a dáte si enduro po oranžové kolem jezera Lac Vert až do Avoriaz.

 Les Crosets
Tímhle střediskem jsme jen projížděli při cestě do Champéry, takže jsme ho moc neprozkoumali ale pokud by jste se sem vydali, budete mít k dispozici dvě lanovky CrosetsMossettes Suisse, podél kterých je našněrováno několik červených tratí. Matně si vzpomínám na jednu pojmenovanou four cross, nedovedu si sice moc představit jet jí ve více lidech ale parádně uválcované klopenky a skočky mě hodně bavili.

 Morgins
Posledním střediskem v Portes du Soleil, které má bikepark, je Morgins. Na návštěvu a prozkoumání tohoto parku nám však už nezbyl čas. Průvodce ale říká, že zde najdete jednu černou, jednu červenou a jednu modrou trať.

 Na konec ještě pár osobních poznatků:
1) Permice, zajímavá je nabídka 6 day NC za 97 euro, to znamená že máte 6 dní ježdění ale nemusíte je projezdit bezprostředně po sobě, takže máte možnost dát si day off. Jeden den vás tak příjde na 450kč. Při koupi 13-​ti denní permice vás jeden den vyjde asi na 280kč (celková cena je 146 euro), což je víc než fér. Za sezónku vaše prasátko zhubne o 225euro (asi 5700kč). Vzhledem k tomu jak je to od nás daleko a jaké možnosti ježdění tady jsou, se nevyplatí sem na kratší dobu jezdit. Za šest dní ježdění to stejně nestihnete projezdit celý.
2) Ceny potravin jsem moc nezkoumal ale 5 litrů vína v kanistru pořídíte do 5 euro, 0,7l láhev pak do 2,5 e, chleba stojí od 2 e výše... Hardware na kolo je většinou podstatně dražší ale najdou se i výjimky, viz třeba výše zmiňované destičky. Co se cen pohonných hmot týká tak nejvýhodnější je tankovat v Čechách a pak nejlíp až ve Francii. I když ani Německo ani Švýcarsko není nikterak extrémně drahé a ta jedna nádrž kvalitní nafty či benzínu nikoho nezabije.
3) Připravte své nervy na to, že Francouzi s vámi prostě anglicky mluvit nebudou. Na otázku “Do you speak english“ vám sice odpoví “yes“ ale dál už si jedou to svoje (i když tomu co vy říkáte anglicky rozumí).
4) Ve Francii je údajně součástí povinné výbavy automobilu alkohol tester. Jinak je taky dobré, aby na cestu měl každý z pasažérů svojí reflexní vestu.

Další zajímavé články