Test: Canyon Torque FRX Whipzone - sjezďák za dobrej peníz

Když jsem se na loňském eurobiku v německém Friedrichshafenu prodíral hromadou novinek a upgradovaných modelů ze světa kol, narazil jsem na u nás poměrně neznámou značku Canyon. Tato německá značka, která se výrobou kol zabývá již 17let, nabízí široký a kvalitní sortiment pro většinu mtb disciplín. Nás na již zmíněném eurobiku nejvíce zaujal po endurové střele Nerve CF, sjezdový speciál Torque FRX Flashzone. Torque byl velice zajímavý svým zpracováním, ale i výbavou a překvapivě nízkou cenou. Bohužel se nám tenhle stroj nepodařilo získat na otestování, ale jeho modelově nižšíchu bráchu ano.

Modelová řada Torque FRX čítá celkem pět členů a to od DH speciálů po freeridové stroje. Námi testovaný Whipzone je až na pomyslné poslední příčce mezi dh stroji této řady, ale to neznamená, že je špatně osazen. A jak se tedy Canyon chová a jak vypadá?

Whipzone na první pohled vůbec nevypadá špatně, sice to není top model, ale i přes to, mě velice zaujal svou černo-​oranžovou kombinací. Rám se klasicky skládá ze dvou částí, hlavní trojúhelníková konstrukce se skládá z rovných trubek, což je v dnešní době docela neobvyklé. Masivní spodní rámová trubka kruhového profilu je asi tou nejdominantnější částí rámu. Použitím systému X12 se tuhost se opravdu povedla. Torque dokonce nabízí možnost měnit si na svém čtyřčepovém systému zdvih. Každý si může vybrat ze dvou variant 185, 203mm. Takže si s nižším zdvihem můžete v klidu zařádit v bikeparku, pak stačí jen několik pohybů a vyrazíte rovnou na sjezd. Vedení bovdenu řazení a zadní brzdy po vnitřní straně spodní rámové trubky přidává kolu lepší vzhled a hlavně menší pravděpodobnost utržení či poškození zmiňovaného bovdenu. 

Co se mi hodně líbilo, byly gumové dorazy na rámu obohacené o uchycení bovdenů. Při první jízdě jsem ovšem přišel na menší zádrhel. Tím problémem byl malý řídící úhel, který byl způsoben přítomnost zmíněných dorazů na rámu a standardních dorazů na vidlici RockShox Boxxer RC CL. Hold ty na vidlici by tam být neměly. Stačilo je ovšem jen posunout nahoru a problém byl vyřešen. Zadní odpružení má na testovaném Canyonu na starosti tlumič Fox Van RC místo standardně nainstalovaného RockShox Kage Coil RC. Tlumič je uložený hodně před sedlovou trubkou, tak aby na něj necákalo bláto od zadního kola. S odpružením sem neměl žádné potíže, zdvihu má kolo dostatečně. Nejvíce si ho začnete užívat ve sjezdových pasážích plných kořenů, volných kamenů a nepohrdnete ani polety přesahující 10 metrů. Whipzone vás podrží. 

Po několika jízdách jsem si kolo začal oblibovat a říkat si, že za 50tis.Kč takovouhle raketu jen tak někde neseženu. Napínák e.thirteen LG1 je už od výroby kvalitně seštelovaný na převodník o 36 zubech. Řetězová linka je perfektně nastavená, končící na silniční kazetě o 10 převodech. Kliky Truvativ Hussefelt 1.1o délce 175mm z osobní zkušenosti hodně vydržej, ale na úkor vyšší hmotnosti. CANYON se rozhodně nemusí stydět za přehazovačku Sram X9s parádní funkcí tlačítka na ramínku. Když potřebujete zadní kolo vyndat, nýtovat řetěz, nebo z jakéhokoliv jiného důvodu řetěz prověsit, stačí raménko pootočit o ve 90°, kde se zasekne a drží. 

O brzdný systém se stará kombinace několika řad z dílny Avid. Takže, páky byly z řady Elixir 7, přední čtyřpístový třmen Avid Code a zadní třmen X-​0 Trail též čtyřpíst. Tato brzda, je i při pomalejších rychlostech dostatečně jedovatá natož při vyšších. V českých horách bez problémů obstojí a za hranicemi se nemusí strachovat, že by zklamala svého jezdce. Zaplétaná kola Sun Ringlé A.D.D Comp jsou dostatečně tuhá, sice nejtěžší ve své řadě , ale nic hroznýho. Tyto kola jsou osazená downhillovou klasikou a to plášti Maxxis minion DHF, s vystuženými boky a měkkou směsí.

Černé sedlo SDG I-​Fly Custom je stylově obohaceno jménem modelové řady kola Torque. Sedlo je lehké, jednoduše štelovatelné a svou monolyžinovou technologií I-​Beam je upevněno k sedlovce SDG I-​Beam Micro SP 6061. Hlavní řídící jednotkou na Canyonu byla zářivě oranžová řidítka Spank Spoon, která mi svým decentním prohnutím a optimální šíří 760mm naprosto vyhovovala. Gripy mi v ruce dobře seděly, byly pohodlné a ruce mi na nich neklouzaly.

Co říci závěrem? Canyon se mi zaryl hluboko do paměti, už dlouho jsem netestoval bike, který by mě tak nadchl. Jízdní vlastnosti byly skvělé, v terénu čtyřčepová konstrukce rámu fungovala jak měla a během šlapání po rovině se skoro nepohnula. Vydání nadbytečné energie bylo tedy minimalizováno i díky hmotnosti 17kg a posed byl také velice příjemný. Velikost rámu byla M a výška jezdců cca 183cm. Chtěl bych zmínit ještě jednu věc a to, že německý výrobce to má skvěle vymyšlené. Kolo vám přijde rovnou z fabriky (tím je způsobená nízká cena) v malé elegantně černé krabici vybavenou krom kola i o sadu imbusových klíčů vč. ukazatele kroutícího momentu. Takže dostanete za investované peníze velice kvalitní produkt, který je schopen hodně dobře konkurovat. 

Hodnocení:

Líbilo se                               Nelíbilo se
+ design                              - zbytečně 2x gumové dorazy
+ jízdní vlastnosti
+ účinek brzd
+ cena
+ přítomnost imbusů

Celá fotogalerie k testu ZDE

Více informací o kolech Canyon najdete ZDE

Fotky byly pořízeny fotoaparátem Olympus OM-D


Další zajímavé články