TEST: Specialized Demo 8 I Carbon

Dlouho se nám pod ruce nedostal žádný sjezďák, nebylo to z toho důvodu, že bychom na ně zanevřeli nebo je nechtěli otestovat. Důvodem je jejich nedostatek pro testování, když už nějaký ten kousek k testování je, bloudí různě po republice nebo nejlépe někde po Evropě. Nám se po dlouhém shánění podařilo ulovit jednu legendu, na které by chtěl jezdit téměř každý.

Tou legendou je stroj s velkým S neboli Specialized Demo 8 I Carbon. Demíčko je na světě už nějaký ten pátek a jezdilo na něm hned několik profíků, které dovezlo k vítězství. Proto jsem se těšil, až si nejnovější model vyzkouším. Modelová řada Demo 8 se vyrábí hned ve dvou modifikacích v té celohliníkové verzi a samozřejmě i v té karbonové, kterou jsme měli možnost vyzkoušet. 

Z čeho je tenhle modro-​černý krasavec?
Základní trojúhelník je už podle názvu jasně vyroben z karbonových vláken nesoucí označení FACT 10m. Zadní stavba je hliníková tak i spojnice rámu a zadní stavby, která je i označena informacemi o hliníku, tak jako to známe z periodické tabulky. Nepřehlédnutelná je obří spodní rámová trubka s masivním středem PF30, který je situován až za osu sedlové trubky. Co se rámu nedá upřít jsou určitě jeho ladné křivky, které se mi opravdu líbí.

Tlumící jednotky si do parády u tohodle kola tentokrát nevzal modroocasí lišák. Ten byl nahrazen pružinovým tlumičem Doble Barrel od Cane Creeku. Dlouho jsem se těšil až na tomhle tlumiči budu jezdit, ale až teď se naskytla možnost. Na několik prvních jízd jsem s tlumičem nic nedělal, jezdil jsem, ale bylo znatelně cítit, že tlumič nepracuje, tak jak má. Jízdy byly pro mě utrpením, jednoduše řečeno, vůbec to nechodilo. Rozhodl jsem se, že ho trochu přenastavím, ale u tohodle systému jen neotočíš kolečkem a je to. Je to trošku složitější. Vím, že na stránkách Cane Creeku je program, kde si vyberete nastavení tlumiče pro jednotlivé kolo a program vám ukáže informace pro optimální nastavení. A to je dobré. Kolo jsem u sebe neměl, tak jsem si informace vyfotil a šel ladit. Nebylo to nejjednodušší, ale asi po dvaceti minutách bylo nastaveno a mohlo se jít jezdit. Konečně. Teď to bylo jiný kaffe, zadní stavba opravdu krásně chodila, všechny nerovnosti byly pohlceny a při odrazech se kolo příjemně odlepilo od země, žádná žvejkačka. Přední část byla svěřena již osvědčené vidlici Rock Shox Boxxer RC. 

Drobné doplňky, jako je například sedlo, sedlovka si již standardně obstarává sám Specialized. Další komponenty z dílny Spešlu jsou třeba 780mm široká řidítka, která jsou velmi pohodlná a to vč. představce a gripů. Gripy mi až tak pohodlné nepřipadaly, byly na mě až moc tvrdé. Řídící systém kola pochází z továrny Sram. Ladný chod řetězu obstarávají kliky Descendant s přehazovačkou X9 a řazením X7. Jediné co nadvládu Sramu narušuje, je kazeta Shimano s převody 11-​25. Nesmím zapomenout na přítomnost napínáku řetězu P30S s rockringem od americké firmy Gamut, který svou funkci plnil na 100% a ještě k tomu výborně vypadal.

Libůstkou na Demu jsou určitě zapletená kola Specialized Roval DH s plášti Butcher 26x2.5” také z vlastní produkce. Kola jsou docela tuhá a tak vydrží opravdu hodně. Jízda na nich byla opravdu zábavná a plynulá. Mají na tom podíl i již zmíněné plástě z produkce Spešlu. Pláště mi hodně připomínají jeden velice oblíbený model od značky Maxxis a s odbobnými vlastnostmi. Butcher výborně držel na tvrdším podkladu, ale zpolehnout jsem se mohl i na štěrku. Co se týče brzd tak přítomné Avidy Elixír 7 Trail mě nějak moc neoslnily. Sice příjemně padly do ruky, ale jejich brzdná síla nebyla nijak přesvědčující. Při delším brždění měly tendenci se přehřívat a páka se tak promačkávala. To bylo dost omezující právě při delších sjezdech.

Spešl si na bikeparkových tratích opravdu hoví, určitě mezi jeho plusy patří výborná hravost a snadná ovladatelnost v terénu. Co se týče skoků, tak se nemusíte bát ani 10metrových poletů, Demo vás bez problémů podrží. A co teprve v pořádném terénu? Tam je jak ve svém živlu, kořeny, volné kameny, to je to co ho baví, ale i tak skoro nic necítíte. Zadní stavba terén krásně kopíruje. Já bych ovšem ocenil, kdyby stavba byla citlivější, ale to bych řešil měkčí pružinou, ona ta 450tka je na mě poměrně dost. Celkově se mi Specialized Demo 8 II Carbon velice líbilo. Jeho design je opravdu povedený, který zaujme nejednoho bikera. Co se týče tlumiče, ten je skvělý, ale je asi nejlepší celé kolo odvést do kvalifikovaného servisu, kde vám tlumič nastaví přímo pro vás a případně poradí co a jak. A cena? Ta je stanovena na 125 000Kč. Je to moc nebo málo? 

Další zajímavé články