TEST: Giant TCX SLR 1

Cyklocrossová sezona je v plném proudu a tak nás napadlo vyzkoušet a představit Vám kolo pro tuto disciplínu, která kombinuje silniční cyklistiku s terénem. Sice tenhle stroj má 0mm zdvihu, ale nabízí hodně zábavy. Už před rokem jsem měl možnost si poprvé vyzkoušet cyklocrossové kolo a jízda na něm mě učarovala. Nastalo období zimní přípravy a tak jsem opět nasednul na terénní speciál na úzkých gumách. A jak tenhle nástroj smrti vůbec vypadá.

Giant má v nabídce jak karbonové, tak i hliníkové modely cyklocrossových kol a TCX SLR 1 je nejvyšším hliníkovým modelem. Rám je vyroben z hliníkové slitiny 6011A označenou jako Aluxx SLR, která nabízí lepší poměr pevnosti a hmotnosti než SL. Rám není vytvořen ze zbytečně masivních trubek, což je dobře, rám působí velice lehce. Giant disponuje vnitřním vedením bovdenů, nechybí samozřejmě i vstupy na elektroniku. Takovou cyklocrossovou vychytávkou je určitě větší vnitřní prostor mezi kulatými trubkami, který značně usnadňuje nošení kola na rameni, a že v cyklokrosu to opravdu využijete. Sám jsem si to několikrát vyzkoušel. Jak už je na první pohled vidět, tenhle ďáblův stroj umějí zkrotit už jen kotoučové brzdy a tak nechybí PM uchycení třmenů. Kolo je osazené samozřejmě celokarbonovou vidlicí se sloupkem OverDrive2.Výbornou věcí pro lepší tuhost předního kola je přítomnost 15mm pevné osy.

Technici z Giantu svěřili TCX SLR 1 do rukou Sramu, respektive řadě Force, ale kliky jsou Gossamer PRO od FSA s převodníky 36/​46 zubů. Nečekejte až tak velké mixáže komponentů, na kole se to pěkně uspořádalo, jak už jsem psal Sramu se svěřila přehazovačka, přesmykač a také brzdy, FSA má kliky a jinak zbytek si obstaral Giant vlastními komponenty. Zajímavým komponentem byly jednoznačně hydraulické kotoučové brzdy Sram S Series HDR700 se 160mm koutoučem vpředu a o 20mm menším vzadu. Byl jsem opravdu zvědavý, jaké to bude mít na “silničním“ kole kotoučovky. Sram brzdy trochu překopal a tak už páky nebyly tak obrovské jako minule a krásně padly do ruky. Co se týče dávkování brzdného účinku, byl jsem překvapen. Brzdy skvěle brzdily, aniž by zadní kolo šlo do smyku. Kotoučovky jsou opravdu někde jinde než běžné ráfkové brzdy. Přítomnost kotoučů jsem ocenil hlavně v bahnitém terénu, kde jsem tak neztrácel kontrolu nad kolem. U normálních brzd bych určitě pocítil značné snížení brzdného účinku. Co se týče řazení a jeho chodu tak, Sram Force chodil výborně, systém byl tuhý a přesný i za náročných podmínek. 

Cyklokrosák byl osazen zapletenými koly z vlastní továrny konkrétně modelem Giant P-​CXR1, kola byla tuhá a vydržely opravdu hodně i jízdu po samotném ráfku při defektu aniž by se nějak rozcentrovalo. Ráfky byly osazené plášti Schwalbe Super Swan 2 700x35, které bylo opravdu univerzální a hodně se jim líbilo na sušším povrchu v lese, kde to opravdu svištělo. Pláště měly výborný záběr bez žádného podkluzování či nejistoty v terénu. Ovšem mokřejší a bahnitější terén jim dal trošku zabrat a v zatáčkách jsem ztrácel kontrolu nad kolem, ale v rovinatých úsecích to nebylo tak hrozné. Myslím si, že největší nevýhodou je jejich tenkost. Osobně bych asi volil jiné pláště. 

Giant TCX SLR 1 je oprvdu závodní stroj se vším všudy. Skvělá výbava, výborné jízdní vlastnosti a příjemná tuhost rámu. Byl jsem s ním opravdu spokojený a moc se mi líbila jeho živost v terénu a pohodlí při jízdě. Baví mě rychlost silničního kola v terénu a na šotolinových cestách se stabilitou horskýho kola a tenhle stoj to splňoval. Bezva. Bylo to opravdu zábavný. Někdo může říkat, že kotoučovky jsou dost těžké a zbytečné, ale dovolím si trochu odporovat, ale i zároveň souhlasit. Určitě jsou tyto brzdy těžší než klasické ráfkové to ano, ale Giant s kotoučovkama váží nějakých 8,2kg což je skvělá hmotnost a k tomu ještě výborný brzdný efekt. Tenhle stroj má cenu nějakých 62 999Kč a to je výborná cena. Doporučuju si cyklocross vyzkoušet. Více o modelech Giant naleznete na webu www.giant-bicycles.com

.

Další zajímavé články