S Michalem Ptáčkem o Wakeareálech

Protože v České republice začínají růst nové wakeparky jako houby po dešti, pozvali jsme si k rozhovoru Michala Ptáčka, který na téhle skutečnosti má velkou zásluhu. Michal působil v různých areálech a aktuálně spolupracuje s partou z Wakemasteru na stavbě nových vleků. Řeč tak byla právě o nově vznikajících, ale i existujících místech pro wakeboarding u nás. Pokud vás zajímá, kde všude si budete moct letos na dvousloupech zajezdit, tak pokračujte dále...

Čau Michale, mohl bys prosím ve zkratce vysvětlit pro čtenáře, kteří o tom snad ještě neslyšeli, co je to Wakemaster a jak funguje?
Wakemaster je název firmy, která produkuje vleky typu WM. S nedávnou výstavou "Lodě na vodě" v Praze byl představen inovovaný dvousloupák WM02.A jak vlek funguje? Naší snahou je, aby fungoval co nejpřirozeněji vzhledem k pohybu jezdce a jeho zkušenostem. Jezdec se připraví, vlek jej plynule rozjede, v úvrati díky pokročilým funkcím vleku jezdec provede plynulou otočku, a tak může pokračovat stále dokola. Pokud spadne, vlek se automaticky zastaví, dojede si pro jezdce na místo pádu a opět ho plynule vytáhne z vody.

Teď už ale nebudu chodit kolem horké kaše a zeptám se... Přibude letos v České republice nějaký nový wakepark?
Letos v ČR přibudou dva vleky. V České Lípě vyroste nový areál se čtyřmi dvousloupovými vleky. Dva z nich budou pro začátečníky a dva pro pokročilejší ridery. Celkem bude na vodě 12 překážek, 4 z nich budou především pro začátečníky a zbytek opět pro ty ostřílenější. Další areál vyroste v Jedovnici u Brna. Těšit se můžete na dva dvousloupé vleky, pod kterými budou 2 překážky - box a kicker. Vlek bude součástí stávajícího areálu, takže v campu bude možné přenocovat a najdete tam i občerstvení. Novinkou je také to, že na Karvánkách letos ke stávajícímu dvousloupovému vleku přibude ještě jeden další.

Kolik areálů budete tuhle sezónu provozovat a kde?
Wakeareály mají různé provozovatele. S partou z Wakemasteru provozovatelům přinášíme know-​how a celkově se snažíme pomoci s chodem vleků. V rámci Wakearálů tak letos poběží vleky v Seči, Frymburku a Jedovnici u Brna. Parta Alfakite letos opět bude točit vlek na Karvánkách u Soběslavi. A nově vyroste zmiňovaný vlek v České Lípě, celkem tedy 5 areálů. Kompletní info najdete na webu Wakearealy.cz.

Kdy plánujete roztočit kola?
Konkrétní datumy zatím jasné nejsou, ale vleky plánujeme rozběhnout postupně během května a zkraje června. 21. května se například v České Lípě uskuteční zastávka série Just Ride!, takže tou dobou už určitě vlek pojede. Provoz pak poběží celé léto dokud to počasí dovolí.

Mohl bys říct, které areály jsou spíš pro začátečníky a které pro ostřílenější ridery?
Nemyslím si, že je potřeba to takhle rozlišovat. Wakemaster vleky jsou obecně super systém pro začátečníky, který současně zaručuje, že lidi nebudou stát zbytečně ve frontě. Co se týče zkušenějších riderů - na ty bude nejvíc překážek čekat v Lípě a na Karvánkách.

Jak je to s překážkama? Vyrábíte si je sami jako Wakemaster parta?
Ano, je to přesně tak. Překážky si děláme úplně sami podle toho, jak si je my nebo případní zájemci navrhnou. Výhodou je, že nejsme vázání na předem vytvořené a nadesignované tvary. Pro každý vlek se také může hodit něco trochu jiného.

Jaké akce ve vašich areálech tuhle sezónu proběhnou?
V tuhle chvíli víme o zmiňovaném Just Ridu v Lípě. Tam proběhne i 30.7. závod Českého poháru v cable wakeboardingu. V rámci olympijské vesnice na Lipně bude probíhat i doplňkový program na vleku ve Frymburku. O dalších akcích v ostatních areálech budeme dávat vědět...

Když odbočím k samotnému Wakemasteru. Řekněme, že někdo vlek uvidí a zalíbí se mu, najde vhodnou lokalitu a bude chtít vlek postavit a dále provozovat. O jak složitý proces se v ČR jedná?
Naší prací je vlek dodat a postavit a to v souladu s platnou legislativou a bezpečnostními standardy. V kontextu tohoto jsme byli i součástí komise, která se zabývala zakotvením vodních vleků v legislativním rámci ČR. Vznikla tak metodika pro uvádění vodních vleků na český trh a jejich provozování. Nyní toto bude i pevně stanoveno v novele Zákonu o drahách, pod který vodní vleky spadají. Jejich provoz je již nyní kontrolován Drážním úřadem.

Tahle otázka se tak trochu nabízí. Máte výhledově v plánu postavit vlek v Praze nebo v jejím okolí?
Současně je v řešení několik lokalit. Snažíme se maximálně o to, aby přímo v Praze Wakemaster byl. Jsou i další lidi, kteří se snaží vlek v Praze postavit. Zároveň je potřeba říct, že to není úplně jednoduchý proces. Ale děláme na tom.

Velkou výhodou Wakemasteru je mimo jiné to, že je mobilní. Jak dlouho trvá vlek postavit a následně složit?
Vždy záleží na podmínkách, jestli je stanice na souši nebo ve vodě, terén, systém kotvení, struktura zeminy, bahno ve vodě a tak dále. V nejběžnějších případech je ale vlek za postaven za jeden den.

Když vytvoříme modelovou situaci. Člověk si chce otevřít menší wake areál s dvousloupovým vlekem a má na už to připravené finance. Co všechno pro tu realizaci bude muset udělat?
Nejjednodušší varianta je oslovit Wakemaster a my už se postaráme o celý proces administrace. Se žádostmi a povoleními už to dnes není tak složité jako dřív, je to ale také dost případ od případu. Záleží komu patří voda, jaký je u té vody vztah s rybáři a kdo se k tomu bude dále vyjadřovat. Co se týče financí, tak ceníková cena za vlek WM01 je stanovena na 555 000,- bez kotvení. Cena za nový model WM02 zatím není stanovena. 

Jaký je tvůj názor na 4-​5sloupový vs. 2-​sloupový vlek?
To je hodně individuální. Ze zkušenosti můžu říct, že mezi jezdci je to tak půl na půl. Výhodou velkého vleku je hlavně kapacita a plynulost jízdy. Pro pokročilejší ridery, kteří umějí líp jezdit, je velký vlek přitažlivější. S ohledem na to, že v ČR je wakeboarding pořád na začátku jsou pro širší veřejnost příjemnější 2-​sloupové vleky. Z velkého vleku mají lidi ze začátku oprávněný respekt. Když si dnes lidi můžou ze začátku vybrat mezi velkým vlekem a 2-​sloupovým, radši si vyberou ten dvousloupový. 

Jak to bude fungovat v České Lípě? Je to celkem unikát. Čtyři dvousloupové vleky na jednom místě. Je to takhle i někde jinde? Jak to bude s provozem?
V ČR nic podobného určitě není, jestli to takhle mají i jinde ve světě, to nevím. Princip Lípy bude fungovat na omezené kapacitě podle typu prodaných permanentek na zhruba 25 lidí. Zájemci si budou moct dopředu rezervovat časy na ježdění. V nabídce budou permice na 1 hodinu, 2 hodiny, půl den a celý den. Podle vytíženosti areálu pak bude také možné kupovat jednotlivé jízdy. 

Jak vidíš současnost a budoucnost wakeboardingu u nás? Přibývají lidé v areálech?
Za mě určitě zájem o wakeboarding roste, a to hodně. Velký vliv na to mají právě hlavně 2-​sloupové vleky. Spoustu lidí se hlavně v začátcích přesouvá z velkých vleků na ty dvousloupové, protože chtějí na ježdění klid a jak sami říkají, nechtějí se ztrapňovat na mole u velkého vleku. V začátcích lidi i často štve, že si koupí permici, hodí tři šipky a nesvezou se. Na malém vleku se 99% lidí rozjede pomalu během první jízdy. Rádi se pak vracejí s dalšími lidmi, kteří chtějí wakeboarding vyzkoušet a scéna tak raketově roste.

Další zajímavé články