Lavinové nebezpečí je vysoké! Držte se těchto 10 základních pravidel

Vzhledem k tomu, že na českých i slovenských horách, v Alpách a na dalších místech v Evropě v posledních dnech takřka bez přestání sněží, nebo lépe řečeno, kydá jako magor, je na místě upozornit na lavinové nebezpečí, které na některých místech dosahuje až pátého, tedy nejvyššího, stupně.

Tenhle článek není nikterak dlouhý a jeho cílem není vás jakkoliv poučovat. Považujeme ale za povinnost přispět do debaty, která je aktuální. Ve chvíli, kdy kvůli lavinovému nebezpečí v Alpách zavírají resorty, nebo jejich výše položené části, je jasné, že není dobrý nápad si zahrávat. Například v rakouském Tyrolsku v posledních dnech kvůli lavinovému nebezpečí střídavě zavíraly a otevíraly celé resorty, nebo jejich části (např.: Axamer Lizum, Schlick2000, Nordkette a další).
Pojďme si shrnout pár zásad a zcela základních pravidel, kterých je dobré se držet, když vyrážíte v těchto dnech jezdit, a to ať už do resortu mimo sjezdovky, nebo dál do backcountry. Nemusíte totiž být velcí horalové, abyste několika jednoduchými kroky zvýšili bezpečnost svojí, i celé party, se kterou jdete jezdit.

1. Nikdy nechoďte sami - tenhle bod je jasný, ale také naprosto zásadní. Může se stát, že nebude nikdo, kdo by s vámi vyrazil jezdit, ale vy si budete chtít užít těch pár prašanových zatáček. Rozmyslete si to dobře a raději počkejte, až se k vám někdo přidá.

2. Mějte přehled o úrovni ježdění a zkušenostech lidí kolem sebe - tohle neznamená, že s tím, kdo nejezdí minimálně tak dobře jako vy, jezdit freeride nepůjdete. Zásadní je ale vědět alespoň zhruba, na jaké úrovni lidi ve vaší partě jezdí, abyste věděli, co od nich očekávat, zda bude po cestě dolů potřeba čekat a předvídat, jaké situace mohou nastat.

3.Vždy mějte lavinovou výbavu - naprosto zásadní je mít minimálně klasický set: pípák, sonda, lopata. Bez těchto 3 kámošů se mimo sjezdovky a zvlášť při takto vysokém lavinovém nebezpečí nepouštějte. Lavina se může jednoduše utrhnout i na svahu, který přímo navazuje na sjezdovku. Jezdit s ledvinkou je možná v nějakém světě cool, lavinová výbava se vám tam ale fakt nevejde. Celý lavinový set pípák, lopatu i sondu najdete často výhodněji než samostatně od mnoha prodejců na spoustě e-​shopech. Je samozřejmě možné si věci koupit i zvlášť. Rozhodně se ale nevyplatí tyhle 3 základní věci kupovat jakkoliv postupně. Ideální je pak samozřejmě jezdit i s airbag batohem, který dokáže výrazně zvýšit pravděpodobnost, že při odtržení laviny zůstanete na povrchu. Přehled airbag batohů pro vás chystáme v jednom z dalších článků.

4. Vysvětlujte důležitost lavinového vybavení i lidem kolem - často se stává, že vám někdo bude tvrdit, že to někde v lese, nebo off-​piste zná a že tam nikdy žádnou lavinu neviděl. V tu chvíli je asi na zvážení, jestli s takovým chytrákem vůbec chcete někam chodit. Když je lavinový stupeň 2, je to něco uplně jiného než když je 4. Ti, kdo vám řeknou, že mají pípák a že to stačí, protože jsou moc cool na to, aby jezdili s batohem rovnou pošlete zpět na sjezdovku. Ve chvíli, když se něco utrhne a někdo zůstane pod sněhem, nebo zapadlý pod stromem, rukama, ani snowboardem ho nenajdete a už vůbec ho nevyhrabete.

5. Čtěte večer před i ráno v den, kdy jdete jezdit lavinovou předpověď - v Čechách jí poskytuje například Horská služba. V Rakousku funguje například známý Avalanche.reportLawinenwarndienst, nebo Lawinen.at. To nejmenší, co však můžete udělat, je dát vždy do Googlu například: Avalanche report a resort /​ místo, kam se chystáte jezdit. Většinou vždy nějaké informace najdete. Pokud ne, řiďte se regionální lavinovou předpovědí. Tématu lavinových předpovědí se budeme hlouběji věnovat v jednom z dalších článků, které pro vás chystáme. 

6. Vždy byste měli znát telefon na místní horskou záchrannou službu - pokud se lavina utrhne, nebo se stane cokoliv jiného, je potřeba jednat. Povolání horské služby je jedním z prvních kroků. Telefon na horskou službu je (+420 1210). Horská služba dále nabízí aplikaci do mobilu SnowSafeZáchranka.  Jak se chovat při utržení laviny a jednotlivým druhům lavin se také budeme věnovat ve speciálním článku.

7. Čtěte a ptejte se přímo v resortu - většina resortů má na info tabuli s mapou vypsaný i aktuální lavinový stupeň a doporučení. Pokud ne, ptejte se! Ať už na kase, nebo vlekařů. Lidi, kteří v resortu pracují jsou většinou dobře informovaní a můžou vám říct, jak to aktuálně vypadá.

8. Když jezdíte, čekejte na sebe - dát si nahoře 5 a říct si, že se potkáte dole sice opět vypadá cool, ale pokud se někomu z party, nebo přímo vám stane, že zapadne ke stromu a zasype ho /​ vás sníh, nebo se s ním někde něco utrhne, uvědomění si, že je něco špatně a hledání je otázkou desítek minut. Přežití pak spíše otázkou minut. S tím však souvisí i to, že není dobré jezdit najednou a vždy úplně společně. Jednotlivé části, kde hrozí odtržení laviny by se měly překonávat postupně a po jednom. Čekejte na sebe na bezpečných místech, kde by vás lavina neměla mít šanci zasáhnout.

9. Les nemusí být vždy zárukou bezpečnosti - v těchto dnech často zaznívá věta: ,,Pojďme do lesa, tam je to safe." Nemusí to tak ale být vždy. Poměrně často se stává, že člověk při jízdě trefí strom, spadne do takzvané "tree well", neboli vzduchové díry, která se kolem stromů často tvoří a v nejhorším scénáři ho ještě zasype sníh, který ze stromu může vlivem nárazu spadnout.

10. Stopa neznamená, že je bezpečné tam jet - to, že nějaký svah už jeden, nebo dva lidi jeli, protože jsou vidět stopy, neznamená, že je 100% bezpečné tam jet. Často se laviny můžou odtrhnout až při třetím, nebo klidně desátem průjezdu. V tomhle případě záleží na tom, jak člověk svah sjede s ohledem na hrozbu lavin a rozhodně také na štěstí. K tomuhle je také důležité říct, že je potřeba resort /​ místa, kde jezdíte, znát. Minimálně byste měli znát trasu, kterou se chystáte jet. Nejlepší je samozřejmě jet poprvé s někým, kdo místo zná. Pokud to však nejde, začněte alespoň tím, že místo koukání do telefonu, budete v lanovce sledovat, co na svahu, který chcete jet, zhruba je. Můžete se tak vyvarovat třeba neplánovanému dropu skály, nebo situaci, kdy se dostanete na místo, odkud budete šlapat až do tmy.

Tímto uzavíráme 10 základních pravidel, kterých se držet, když jdete v těchto dnech prášit. Pokud jste si je přečetli všechny, už víte, že se na toto téma budeme dále zaměřovat a chystáme pro vás hned několik článků, které budou mít za cíl vám toto velmi zásadní téma objasnit. Radši než si užít jednu epickou, ale moc nebezpečnou jízdu, si jich raději užijte více míň epických, ale o to bezpečnějších.
Pokud s těmito 10 základními pravidly souhlasíte, pošlete článek kámošům, nebo ho sdílejte. Pokud ne, dejte nám vědět do komentářů, nebo nám napište e-​mail. Více již brzy!

EDIT 17.1.2019: Přišlo nám od vás několik zpráv ve formě reakcí, názorů a nápadů na další články na toto téma. Jedním z návrhů na doplnění je to, že kromě těchto pravidel, týkajících se bezpečnosti vaší vlastní a vaší party, je důležité myslet i na širší okolí a další lidi na sjezdovkách, na horských cestách, v údolí a na dalších místech. Nevhodným chováním ve freeridu a případným utržením laviny můžete totiž způsobit újmu nejen sobě a svojí partě, ale i lidem, kteří s vámi nemají nic společného a třeba ani netuší, že někde nad nimi někdo práší. S tím naprosto souhlasíme a proto, to do článku přidáváme. Jak je psáno výše, tématu lavin se budeme i dál věnovat v jednotlivých článcích.

Napsal

Jan Lohynský
Další články autora

Další zajímavé články

Justin Kennedy bortí streety ve svým season editu

Justin "Juice" Kennedy nás vezme na zaoceánský streety...

Buldozlife pustili ven street video "Egal"

Švýcarští shreďáci Buldozlife crew mají venku zase jednu streetovou pohodičku...

The Blondes a Arianna Tricomi vychutnávají Japonsko v segmentu z "The Land of Giants" od MSP

Čtyři freeriderky nás vezmou v ochutnávce z "The Land of Giants" do japonskýho prašanu...