10 tipů, jak zlepšit pádlování

Čím víc vln chytíte, tím víc si zajezdíte a čím víc si zasurfujete, tím budete šťastnější. Na druhou stranu určitě znáte ten pocit, kdy jste na peaku, jde luxusní vlna, ale vy jí nedokážete chytit, a všichni na lineupu se na vás dívají skrze prsty, obzvlášť borec hned vedle vás, kterej by tu vlnu určitě měl (pokud vás už dávno nedropnul, tušíc co se stejně stane, hehe). Pokud chcete chytit jakoukoliv vlnu, nestačí bejt pouze silnej jak Michael Phelps, potřebujete k tomu především efektivní techniku, na kterou se podíváme v dnešním článku spolu s video instruktáží staré dobré surfové školy 110%, která pokračuje již 4. sérií. Zde je 10 tipů jak zlepšit pádlování/chytání vln.

1. Prohnutí zad
Prohnutí zad není pouze indikátorem, který na line-​upu odhalí nezkušené surfaře, ale především vám pomůže při pozicování před vlnou. Kombinací pořádného prohnutí, náklonu a cíleného záběru rukou můžete rychle a efetivně nasměrovat prkno ve směru vlny, aniž byste museli sedat na desku. Pořádné "vyprsení" vám také umožní provést prvních pár mohutných a dlouhých záběrů pro potřebnou počáteční akceleraci před tím, než se pustíte do předklonu. Právě rychlá orientace a reakce na lineupu vám zajistí spoustu bonusovejch vln, nad kterými jste doteď pouze mávnuli rukou.

2. Natáhni se pro tu vlnu
Když budeš pořádně pádlovat, bude to vypadat trochu jako kdyby ses plazil. A to proto, že je důležitý, aby si se pro prvních pár záběrů nátáhnul co nejdál. A hned po tom nezapomeň zvyšovat intenzitu pádlování. Čím míň času bude ruka nad vodou během přenášení ze záběrů, tím lépe. V podstatě by se měla délka záběrů od počátku ke konci zkracovat.

3. Mírně roztáhněte prsty
S touto teorií by mohli nesouhlasit zkušení plavci, avšak s uzavřenou dlaní by vaše předloktí a zápěstí po pár minutách zdřevěnělo jak Pinochio. S mírně roztáhlými prsty můžete zápěstí zrelaxovat a vydržel tak déle pádlovat.

4. Přesun váhy těla
Těsně před takeoffem je víc než samotné pádlování důležité přenesení váhy těla. Přimáčkni bradu na prkno a přenes co nejvíc váhy nad hrudník. V této pozici jsou záběry už jen minimální, jelikož to ani jinak v této pozici tělo neumožnuje. Když už máte dostatečnou rychlost stačí někdy setrvat na moment v pozici "skydivera" (obě ruce za sebou a brada na prkně) a počkat si na správný moment také offu. Někdo naopak preferuje přitlačení prkna do vlny v pozici tzv. kobry (to však především začátečníci dělají příliš brzo, kdy místo několika potřebných záběrů rovnou zatlačí do prkna). Takže při začátcích je vždy lepší přidat 1 nebo 2 záběry na víc, než si myslíte, že bude stačit!

5. Wiggle
Každému se vybaví song od Derula a z toho také vyplývá, že jde o vrtění bokami. Přesně tak, zvednutí pánve jako při twerku, vám dodá další pohybový moment navíc.

6. Naserte se
I když je v dnešní době během surfování důležité spíš zůstat v klidu, nastávají momenty, kdy je takové nasrání nezbytné. A to především u vln, které se nasávají a barelí se…protože nikdo nechce letět s lipem do metrové hloubky podložené reefem. Zrovna tak můžete takovým menším záchvatem agresse ukončit frustraci v malým vlnách, které nemůžete chytit, protože nejspíš ležíte na špatné desce.
Bacha ale aby jste nepoužívali agresivitu na úkor techniky!

7. Kopání
Jelikož je quadriceps femoris největším svalem v těle, bude pro vás kopání ve vlně důležitým zdrojem pohybové energie. Kopání může být také skvělým indikátorem odhodlání, kterým ukážete ostatním, že vlnu opravdu máte. Bacha ale naopak, aby jste nepřijeli na spot vyhlášený lokalismem a při pádlování kopali jako o život, když pak vlnu stejně nechytíte, zde je potom pozornost spíš nežádoucí.
Kopejte tak akorát, ideálně jako při kraulu. Když budete plácat nohama jako šílenec, akorát vás to rozhodí při takeoffu!

8. Dvojitej záběr si nechte na motýlka
Na surfu se zásadně pádluje každou rukou zvlášť. Jeden dvojitej záběr si lze ponechat na poslední předkrm před podáváním takeoffu, nikdy jich však nedělejte víc!

9. Na přechodu se taky rozhlídneš, ne?
Často se stává, že při snaze co nejlépe rozpádlovat vlnu, přilepí surfař nos na desku, civí do bílého polyesteru a zapomene se rozhlížet kolem sebe. Nejen, že si tím koledujete o drop in a následnej průšvih, ale také přestanete analyzovat vývoj vlny, které chcete chytit.

10. Odhodlání
Slovo commitment, nebo-​li odhodlání, by si každej surfař měl stokrát opakovat před spaním. Pokud nebudete odhodláni vlnu chytit, ani do ní nemusíte pádlovat. Surfování je z části i hra s myslí, a ten kdo jí ovládne, bude vždy surfovat lépe.

napsal

Jakub Michna
Další články autora

Další zajímavé články

Podcast S Jakubem na vlnách Ep. 08 Honza Považan

Vítejte u další epizody pořadu S Jakubem na vlnách, nejnepravidelnějšího podcastu v českém éteru. Hostem byl Honza Považan, kterej i přes jeho handicap dělá víc boardsportů, než 99% lidí.

Vracíme rybářské sítě zpátky do oceánu - v jiné formě

Jsme tři surfařky, kiterky a jogínky, které si zvolily svou vlastní cestu - od plastových odpadu z oceánů k udržitelnému oblečení. Protože, tak nám to dává smysl. Navrhly jsme řadu sportovního oblečení, v kterém chceme společně s Vámi bojovat za čistší planetu.

Klipy týdne #18

Rubrika Klipů týdne je zpátky! Je natřískaná až k prasknutí, ideální na vyplnění volnýho dne při prvním máji. Lásky k surfingu čas.