No Mad´s shelter on the wheels


Ahoj nomádi! Rádi bychom vám v jednom z našich pilotních příspěvků přiblížili naši životní filozofii spojenou s bydlením v autě. Jak jsme se ke spaní v autě dostali? Jaký auto používáme? Proč? Který vychytávky jsme do něj vyrobili? Jaký zkušenosti máme se spaním v autě v evropských (hlavně surfových) destinacích? 
NoMad´s vehicle is ready, enjoy!

Jak to všechno začalo? 


Naše začátky se spaním v autě jsou poměrně úsměvný, ale o tom taky ty první a nezkušený zážitky jsou. Když jsme spolu s Adamem začali chodit, byla zima, a my jsme chtěli jet lyžovat na nějaký pořádný hory. V tu dobu jsme byli oba broke, poskládali jsme se sotva na naftu a permice, a na ubytování už nám nezbylo nic. To byl první moment, kdy jsme si uvědomili, že pokud chceme cestovat co nejlevněji, budeme se muset spokojit se spaním v autě. 

První postel, kterou Adam do auta vyrobil, byla těžce provizorní – dodnes nechápu, jak jsme na ni mohli spát. Svým tvarem připomínala tvar písmene L, na jedný půlce jsme spali my a na druhý lyže a snowboardy. V noci bylo -13 stupňů. Už si ani nepamatuju jak, ale zvládli jsme to, hory jsme si užili a naše první výprava v autě byla úspěšně za námi. 
Už v tuhle chvíli jsme oba věděli, že v autě chceme strávit víc než tři dny, a že je to ten pravej způsob, jak objevovat svět. 
V létě tohoto roku jsme se vydali na měsíční surfovej roadtrip. Auto jsme vylepšili – vyndali jsme zadní sedačky a udělali jsme lepší postel, která už aspoň po pěti pivech připomínala písmeno I a vyrazili jsme. Věděli jsme toho málo o cestování v autě a spaní v něm, o to víc jsme se toho naučili. Třeba to, že když si uděláte do auta postel, která je na úrovni okýnek, tak spíte 30 dní jako ve výkladní skříni ze všech stran. Nebo pokud je tráva někde stejně vysoká, neznamená to, že pod ní není půlmetrový příkop. 

S přibývajícíma zkušenostma jsme si uvědomili to, že cestování v autě je kultura, která má svoje kořeny ukotvený už v dávnejch dobách, kdy se na cestu vydal první povoz taženej koňma. Těmhle pradávnejm cestovatelům se říkalo kočovníci áká Nomádi. A my sme se s touhle kulturou totálně ztotožnili.

Náš povoz


Náš výběr auta je jednoduchej – žádnej jsme neměli. Prostě jsem ke dvacetinám podědila starýho Opla Zafiru. Tenhle letitej kočár je krásně použitelnej velkej kombík, kterej přes den vypadá a funguje jako normální osobák, a přes noc se mění na království. 

Jasný, že přestavěná dodávka nebo mulťák jsou auta, kde je mnohem víc místa. Ale pro náš životní styl je bydlení ve větším osobáku mnohem výhodnější. Přínosy cestování v kombíku: při cestování je osobák oproti dodávce ekonomičtější (žere 6,5l/100km) a na placených dálnicích platíme většinou míň peněz za osobní auto. V neposlední řadě jsme například při odtahu pořád v kategorii do 1,5 tuny, takže platíme 2x míň, než větší auta (ano, zrovna předevčírem nám auto odtáhli, tak jsme teď chytrý). Stejně tak se s autem dá dobře jezdit a parkovat po městě, a díky našemu fikanýmu mechanismu nevypadá Zafira jako spací auto, a proto ani nevábí případný zloděje. Zafira může mít až 7 míst na sezení, takže v případě nouze poslouží jako malej autobus. 

Naše vychytávky


Naše dosavadní zkušenosti nás mnohému naučili. Rádi se s vámi podělíme o několik rad a tipů na započnutí nomádskýho života s běžným osobním autem. 

Vysouvací postel z kufru


Jelikož používáme auto i jako osobní auto při ježděni po Praze, snažíme se při přestavbě zachovat základní funkce    auta – 5 míst, velkej kufr, atd. Proto jsme po několika beta verzích vymysleli finální konstrukci postele, která se složí do kufru společně s matrací, a postaví se při sklopení zadních sedaček. 

Všechen materiál na výrobu vyšel asi na tři tisíce korun. Postel funguje na principu dřevěných fošen, který do sebe zajížděj. Jelikož jsem oba dva malí, mezera mezi postelí a stropem (surfama) nemá víc jak 50cm, takže je to občas dost těsný. Ale na druhou stranu je vylézání z auta dobrej ranní stretching :) 

Záclony

Jak už bylo zmíněno výše, záclonky nebo clony do oken jsou jednou z nejdůležitějších věcí při spaní v autě. Díky záclonkám se zaprvé nedá poznat, jestli jsou v zaparkovanym autě věci (což se hodí, když má člověk v autě sbaleno na měsíční roadtrip) a za druhé jde o ochranu od potenciálních policajtů nebo strážců pláže nebo národního parku, který nikdy nejsou se spaním v autě úplně OK. My jsme zvolili hodně jednoduchou a rychlou verzi vyrobenou z háčků, lepidla a černý látky na obleky (ne že bychom ji měli zrovna v oblibě, ale byla zrovna ve slevě). 

Samozřejmě se dají záclonky vymyslet jakkoliv. Teď aktuálně přemýšlíme o použití klasické stříbrné folie na přísavkách do každého okna zvlášť.

Šuplíky a schovky


Pro zpevnění postele a pro organizaci úložnýho prostoru jsme vymysleli dva vysouvací šuplíky do kufru, který nám hodně usnadnili udržování pořádku v autě. Šuplíky jezdí na lyžinách – každej na jedný. Pod šuplíkama máme tajnej prostor (vzniklej vyndáním šestý a sedmý sedačky), kam si schováváme nejdůležitější věci při delších cestách. Protože stát se může všechno. 

Možnost vaření uvnitř 


Šuplíky nám umožnili další super praktickou možnost – vaření „uvnitř“ auta. V některých destinacích (např. na některých místech ve Španělsku) policajti nechají freecampera být, dokud jakkoliv neexpanduje ven z auta (campingový židličky, vaření, atp.). Takže když vysuneme šuplíky, tak se nám za autem udělá plošinka, která je navíc pod střechou (kufrem) a můžeme v pohodě vařit. 

Na vaření s sebou vozíme základní věci, dva “ešusy” a nějakej kombinovanej příbor. Kuchtíme na vařiči z Decathlonu, kterej není vysokej a viklavej (což mi přijde totál nebezpečný), a bomby do něj jsou za pár euro. 
 

Kurty na surfy 


Provázaný kurty skrze auto jsou taková naše osobní surfová vychytávka, protože se bojíme nechávat surfy přes noc venku na střeše. Díky tvaru a délce stropu našeho auta se konkáva surfů vejde pod střechu až podezřele přesně, takže nám surfy nezaberou tolik místa, když v autě spíme. 

Sezení a stoleček


Nejsme žádní fajnšmekeři (co se campingovýho vybavení týče), protože zastavujeme většinou na místech, kde se vytahování setu moc nehodí. Zvolili jsme proto úspornou a praktickou výbavu dvou židliček a malýho stolečku, který bohatě stačej na večerní posezení. Všechno z Dekáče. 

Rakev

Bez čeho bychom se asi neobešli je rakev, která nám zvětšuje úložnej prostor (kterýho v osobáku není nikdy dost). Je to taková naše komůrka, kterou už skoro vůbec nesundaváme. Házíme tam věci, který nepotřebujeme tak často, ale přesto je musíme mít s sebou. Teď v ní vozíme třeba vyfouklý paddleboardy, který se tam skvěle vejdou. 

Další věci, který se vyplatí mít na každým roadtripu:

  • Kurty - čím víc, tím líp
  • Gumicuky 
  • Ramínka/​něco na věšení neoprenů a mokrých věcí 
  • Světýlka (protože hlavní je se cítit jako doma, ne?)

     

Je spaní v autě vůbec legální?


Tohle je věta, na kterou se nás lidi ptají celkem často. Je to spíš taková filozofická otázka – pokud lidi spěj v autě, házej kolem sebe odpadky a jsou nepříjemní a nebezpeční svému okolí, tak to pravděpodobně legální není nikde. Pokud jsou lidi v autě zodpovědní, nijak neničí životní prostředí, jsou tišší a nikoho neobtěžují, tak není důvod, proč by ostatním lidem měli vadit. Záleží potom na tom, jak je daná země tolerantní a jaký má s freecamperama zkušenosti. 
Jelikož se pohybujeme převážně v surfařských oblastech, máme nejvíc zkušeností právě z Francie, Španělska a Portugalska. Mezi ostatní země, kde jsme zatím spaní v autě vyzkoušeli, patří Česko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko a Itálie. A nikdy jsme se spaním v autě neměli žádný problémy.

Francie 

Spaní v autě ve Francii (hlavně v tý jižní, surfovací) je asi největší challenge ze všech třech popisovaných zemí. Jelikož jsou frantíci na spáče v autě celkem vysazení, snaží se je chytat kde se dá. Ve většině měst ve Francii je spaní v autě zakázaný, stejně tak na většině veřejných parkovištích a picnic odpočívadel – tam si většinou člověk ani neškrtne. V noci objíždějí právě tyhle místa policajti a ráno pánové s pokutama. My jsme se s policií potkali asi třikrát a abych pravdu řekla – policajti byli vždycky slušní, většinou nám řekli, ať jedeme do placenýho campu (samozřejmě jsme jeli jen o ulici dál do lesa, kde už nás neviděli) a nikdy nám nedali pokutu ani napomenutí. Jednou jsme policajtům řekli, že jsme zastavili schválně, protože máme před sebou dlouhou cestu a už jsme oba usínali, tak jsme si chtěli trochu zdřímnout. V tomhle případě nás policajti ještě pochválili a nechali nás spát na místě.

Přestože je popularita freecampingu ve Francii veliká, lidi se tam s ostatními campery moc do řeči nedávají – každý se spíš snaží být co nejvíc nenápadný. Co se týče bezpečnosti, neměli jsme (ani naši kamarádi) nikdy problémy s vykrádáním nebo přepadáváním aut v celý Francii. 

Španělsko

Španělsko už je na spaní v autě jiná parádička než Francie. Na většině parkovištích u pláží, v horách i u měst se dá normálně přespat, Španělé jsou na to zvyklí, takže většinou člověk není nikdy na parkovišti sám. Zvláště pak v letních měsících jsou na parkovištích u surfových pláží krásný lidi a krásný auta, většinou se spolu přátelí a je kolem toho skvělá komunita. Na parkovištích u pláží jsou většinou i sprchy a záchody, takže spaní v autě je totální luxuska. Jediná věc, která se na některých místech ve Španělsku hrotí, je vaření a sezení mimo auto – policajti tolerujou spaní v autě pod podmínkou, že to jako spaní v autě nevypadá. Ale samozřejmě jsou i místa, kde si člověk může rozložit sezení kolem auta, otevřít vínko, a policajtům je to fuk. 

Portugalsko

Jestli je spaní v autě ve Španělsku chill, tak v Portugalsku to mají policajti totálně na párku. Viděli jsme dokonce i několik veřejných parkovišť, kde si lidi stavěli vedle auta stany, a nikomu to nepřišlo divný. Jediný, na co si dávat pozor, je bezpečnost – obecně platí, že čím víc na jih se jede, tím víc je spaní v autě nebezpečnější. Několik našich známých se setkalo s vykradeným autem, naštěstí se nikdy nic nikomu nestalo. Ale asi to nechceš zažít! 

Tím končí náš vyčerpávající článek o našich zkušenostech spaní v autě. Všechny informace a rady z tohohle článku jsou podmíněný našema osobníma zažitkama. Pokud máte jiný názor nebo zkušenosti, napište nám do komentářů, moc rádi si to všechno přečteme. Stejně tak odpovíme na jakýkoliv další otázky týkající se spaní v autě. 

Tak doufáme, že jsme vás do toho aspoň trochu namotivovali!!! 

Mějte hezký den,

Adiós <3 

A+B

Sledujte naše další stories na našem instagramu :

napsali

No Mad Story
Další články autora

fotili

No Mad Story
Další články autora

Další zajímavé články

Roadtrippin' II: Hurikán Leslie v Lisabonu a vanlife na Peniche Pro

Pokračování článku o roadtripu do Portugalska přes evropské závody světového poháru WSL. Tentokrát mnohem víc v punku a s hurikánem v patách!

Rozhovor o dokumentu z Namíbie v pořadu Casablanca

Minulý týden jsme společně s Vénou a Matyášem vyrazili do budovy Českého rozhlasu, kde jsme si v pořadu Casablanca povídali s Pavlem Sladkým o našem dobrodružství v Namíbii, ze kterého Véna natočil dokument Kde poušť potkává oceán.

Klipy týdne: Shane Dorian u Joe Rogana, masáž na Nazaré a africká erotika

Další týden za námi a proto jsem pro vás opět vybral 4 zajímavá videa, která za posledních 7 dní obohatila světovou scénu surfingu. Joe Rogan si pozval již podruhé Shana Doriana, mladej nadčlověk Russel Bierke dostal solidní masáž v salonu Nazaré a Mikey February vydal nejrajcovnější africkej edit!