První jízdy na Specialized 2014

O minulém víkendu jsem se s Michalem zúčastnili prezentace a testování kol Specialized pro rok 2014, byli jsme tedy zvědaví jak se na nich bude jezdit.

V bikeparku Kouty nad Desnou se o minulém víkendu konala prezentace modelové řady kol Specialized pro rok 2014. Bylo se na co dívat, od city kolo až po sjezdové speciály DEMO na tlumiči Öhlins, na který jsme byli hodně zvědaví.Vše začalo v sobotu ráno, kdy jsme trávili asi tři hodiny prezentací kol a získáváním informací o novinkách pro následující sezonu. Asi je zbytečné tady psát o silničních a městských kolech, i když nás velice zaujal model Venge, který jsme si vyzkoušeli. 

Venge Pro Race Force X2má karbonový rám FACT 10r carbon s karbonovým středovým složením OSBB. Rám je dostatečně tuhý a lehký. Kolo je osazeno koly Roval Rapide CL60, samozřejmě taky z karbonu. Venge byl neuvěřitelně nadupaný stroj s vysokou akcelerací na sadě Sram Force. Cena kola je 129 999Kč. 

Co nás asi všechny bude zajímat jsou kola jako Demo či Enduro. Do ruky se nám jako první MTB stroj dostal S-​Works Enduro FSR Carbon na 29" karbonových kolech Roval Traverse SL 29. Přední trojúhelník je z karbonu  a zadní stavba je z hliníku se 155mm zdvihu. Skvělý bylo, že na kole je převodový systém Sram XX1, tedy 1x11. Na tohle kolo se to skvěle hodilo a opravdu lehčí převod jsem nepotřeboval a v terénu řetěz zase tolik nelítal. Když jsme bike prověřovali s bikeparku Kouty, vůbec jsme ho nešetřili, ale ukázal nám opravdu své přednosti i nedokonalostí. Například v hodně skákavých pasážích s lavicema si Doble Barrel Air podle mě moc nerozumněl. Po dopadu nás tlumič prostě odpálil zase do vzduchu. Ovšem v mízně zvlněném terénu a trailech si DB s Endurem 29" skvělě rozumněl, skoro jsem nevěděl, že jedu po nějakých nerovnostech.

Znovuzrozený Rockshox Pike se 160mm zdvihu se mi opravdu zamlouval svým bezproblémovým a ladným chodem a celočerným designem. Stroj je opatřen teleskopickou sedlovkou Specialized Command Post IR, která byla tady povedená, měla 3polohy vč. kabeláže uvnitř rámu. Při stisknutí ovládání na řidítkách sedlovka vylítla tak rychle, že to bylo snad i o rozkrok. Jinak celkově bike se v terénu choval opravdu suprově, ani za přítomnosti 29" kol jsem se v zatáčkách a jiných pasážích necítil nijak omezován velikostí kol. S-​Works je hodně povedený kolo, které nezklame při výjezdech a rozhodně hodně pobaví ve sjezdech, kdetoho hodně odpustí. 

Dalším z modelů, na které jsme byli zvědaví, byl model Specialized Stumpjumper Expert Carbon 29“ EVO. Co si z takhle dlouhého názvu vzít? Jedná se o nejvyšší sestavení modelu Stumpjumper s karbonovým rámem v ostřejší verzi, kterou nám označuje zkratka EVO. Čím se liší od klasické verze? O 5mm vyšší zdvihy, více položená hlava, širší pláště, širší řídítka. Obecně prostě hravější, sjezdovější verze. Musíme se smířit s tím, že Specialized u všech trail kol, krom jednoho modelu, Enduro EVO, zcela přesedlal na 29“ kola. Vzhledem k tomu, že jsem většinu svých kol měl ve velikosti S, zvolil jsem test bike se stejnou velikostí a doufal, že tím trochu zredukuji obecnou „rozcapenost“ 29“ kol. Už na prezentaci jsme se dozvěděli, že si jsou u spešlu téhle drobnosti vědomi a u většiny 29“ kol je značně stlačený rám. Ve výsledku to znamená, že rozdíly mezi rozvory kol a délkou celého kola je v porovnání s 26“ koly minimální. 

Co stojí za zmínku u samotného kola? Samozřejmostí u top modelů je řada X.0 1:10, kashima coating Fox tlumič (na rozdíl od neEvo verze nemá jednotku brain) a znovuzrozený model vidlice RS Pike, která v kompletní černé, včetně vnitřních nohou, vypadá opravdu sexy. A nová teleskopická sedlovka se třemi polohami a vnitřním vedením hadičky. Na kolo jsem přesedlával ihned z modelu Enduro, které má poměrně výrazně vyšší zdvihy, takže jsem očekával o dost tvrdší svezení. Překvapivě se nekonalo. Ihned od prvního posezu mi kolo sedělo znatelně líp. Geometrie byla příjemnější a pružení nebylo tak agresivní. Už z určení kola jsem ho chtěl vyzkoušet raději na cestě dolů, než při dlouhých výšlapech a tam se kolo opravdu ukázalo. 

Musím říct, že ze všech enduro kol, na kterých jsem kdy jezdil, měl Stumpjumper Evo nejlepší projev. Skvěle odladěné pružení, které bylo pocitově mnohem hlubší. Vidlice by občas snesla malinko větší rozsah, aby tolik nevibrovala, ale přecejen to není sjezdové kolo. Neměl jsem problém naskákat veškeré skoky na trati a v klopenkách, kterých je v Koutech požehnaně, mě kolo vážně překvapilo. Při téhle velikosti a váze pode mnou bezchybně chodilo ze zatáčky do zatáčky a nezaznamenal jsem žádné zamykání vidlice. Během sjezdu mě čekalo i několik traverzových přejezdů, kde jsem akorát stiskl páčku na řídítkách, nastavil si sedlo do šlapací pozice a kolo vyrazilo směle vpřed. I když to na první pohled nevypadá, kolo má výrazný sloping, takže když máte sedačku v nižších polohách, opravdu nikterak nepřekáží. Nakonec jsem kolo vyhecoval i do dolní lajny lavic (asi 6 skoků od 3 do cca 9m), s kterými jsme si bez větších problémů poradili, aniž by se kolo nějak trápilo.
Závěrem bych chtěl řící, že i přesto se jedná o kolo s nižšími zdvihy a já mám radši cesty dolů, než nahoru, volil bych Stumpjumer EVO namísto Endura. Vyrovnanější a hravější enduro na 29“ budete hledat jen těžko. 

Co se týče dema tak jsem byl hodně zvědavý na verzi S-​WORKS DEMO 8 FSR CARBON, která je tou nejvyšší a je osazena tlumičem od švédské značky Öhlins, který disponuje jednoduchým nastavením do tří poloh. Bohužel model s tímto tlumičem nebyl k dispozici k otestováním, takže nikdo neví jak to funguje. Na demu se v podstatě nic nezměnilo snad jen, že demo pod 95tis. Kč neseženete. Nejvyšší model S-​Works Demo 8 FSR Carbon nese krom tlumiče Öhlins cenovku 205 000Kč, nejvyšší hliníková verze Dema je také osazena tlumičem Öhlins TTX22M a cena je 145000Kč. 

Závěrem by asi mělo padnout, že kola Specialized 2014 jsou hodně povedená na úkor vysokým cenám. Spešl uvedl i novinky v podobě nástrojů, které se dají uschovat jako součást kola např., nýtovačka, která se uschová představce a upevní se do ježka v hlavě. Dále to je nářadí uschované v prostoru tlumiče atd. ale to vše najdete u cenově vyšších modelů např. výše zmiňovaných Stumpjumperů.

Galerii najdete ZDE

Další zajímavé články