Interview: Jára "Spaceman" Spěšný

Kdo by Spacemana neznal...., ale víte o jeho aktivitách v Autoru, RST a dalších firmách? Znáte jeho názory na sponzoring ve světě velkých a malých kol, věděli jste že Ruben Alcantara má něco společného s odpruženou vidlicí? Pokud ne, tenhle článek je nejlepší cestou, jak tohle všechno zjistit!  

Ahoj Spacemane. Co vůbec v těchto dnech děláš? V poslední době tě není tolik vidět na scéně, tak jako dřív. Žádný fotky na webech, v časopisech a žádný videa…

V průběhu roku 2006 jsem dostal nabídku od Authoru, abych se ještě víc zapojil do vývoje a stavby kol. Popudem k tomu bylo moje neustálé dožadování nějakých změn, což se dostalo do fáze, že mě, řečeno v uvozovkách, majitel Authoru řekl, ať se o to teda starám sám, když jsem tak chytrý. Na starosti jsem dostal kompletní vývoj a kontrolu rámů pro bmx, freestyle mtb a enduro, včetně celoodpruženého modelu ARH. K tomu jsem ještě vyfásnul dětský kola a touringy. Zároveň se taky podílím na skladbě komponentů. Prostě je ze mě asistent produkt managera pro výše uvedené skupiny kol. Šel jsem do toho s tím, že nechci pracovat v Authoru v kanceláři, ale doma. Majitel Authoru na to přistoupil a od 1.1. 2007 jsem začal doma úřadovat. Součástí mojí práce je i častý lítání do Asie a návštěvy různých světových výstav. No a k tomu jsem od roku 2005 koordinátorem Author Gangu. Starám se v rámci možností o všechny gangstas. Všechny jejich aktivity najdeš na www.author-gang.cz Do toho sázím po víkendech exhibice. A aby toho nebylo málo, tak se mě 7.4. 2007 narodila dcera Karolína a mě začalo období „Táta freestyle“.

foto
Slečna Karolína Spacemanová je už nyní slušná šelma..
foto foto
Hrdý taťka a hned vedle starší abubaca x-up to fakie...

Tomu moc dobře rozumím, taky jsem táta... Jinak máš teda asi slušně na pilno. Ty ale nespolupracuješ jen s Authorem. Co ostatní značky co tě podporují nebo s nimi nějak spolupracuješ?

Co do důležitosti je to po Authoru značka RST, s kterou dělám od roku 2002. Respektive jsem začal vozit RST vidlici na svým prvním kole Author A-Gang. Díky Authoru jsem se dostal od distributora RST pro ČR až do továrny RST na Taiwanu a spolupracuji tak na přímo. S RST makám na vývoji nový série RST racing. To slovo makám znamená, že pomáhám testovat a poskytuji plnohodnotné informace. Nejedná se jen o moji signature vidlici Space, ale i o XC, enduro a freeride modely. Díky několikaletým zkušenostem s testováním jsem tento celý proces posunul na úroveň testovacího teamu. Čím víc lidí danou věc vyzkouší tim víc se toho výrobce dozví. Je ale důležité, aby ne všichni v teamu byli super zkušení a talentovaní jezdci. Prostě jsem dal do kupy ideální bandičku lidí, na který spoléhám a můžu jim důvěřovat. K tomu se starám i o RST team v ČR. Kdyby měl někdo zájem, vše o našem teamu se dozvíte na www.rstmtb.cz Pak je tu Etnies ČR, s kterými spolupracuji od roku 2000. Vztah s klukama z Etnies se postupně vyvinul přes sponzoring na kamarádství a po tolika letech vím, že kdykoliv přijdu s nějakým nápadem, tak si mě vyslechnou a v rámci možností podpoří. Pomohli mě s jedním ročníkem závodů Dirt Mountain bike Jam, spojil jsem je se Zdeňkem Pólem v rámci akce Seat 4X Masters a teď naposledy podpořili Freestyle Games v Brně, který pořádal Majkl Matys a hodně pomohli i s DVD školou Petra Krause. Dalším v pořadí je Tektro, kde se jedná o to samé jako u RST. Testuji brzdy a jsem zapojen do vývoje. No a pak je tu Represent. S klukama se znám od roku 2001 nebo 2002. Byl jsem snad jeden z jejich prvních podporovaných jezdců. Naše spolupráce byla a je hlavně o kamarádství a vzájemný pomoci. Hodně si kluků vážím a smekám před nimi za to co dokázali s původně malinkatou značkou, která začínala pouze s trenkami a ponožkami. Sám už teď moc dobře vím co to znamená něco vymyslet, vyrobit a hlavně prodat. Neměl bych taky zapomenout na Shaman racing. S majitelem Martinem Józou jsem před několika lety, tuším v Polsku, kde jsem měl exhibice, nakousl téma freestylový vodítko řetězu na pevňáka a po pár měsících se teorie stala realitou. Tohle vodítko je teď snad jedním z nejlépe prodávaných Shaman racing vodítek nebo aspoň nedávno bylo. Teď se maká na nový vychytávce, tak uvidíme až bude první prototyp.

foto foto foto
Space v několika podobách, plus asijská uvítačka..
foto foto
pedal grind na zasněžené zídce na Strahově..., Ruben wall v rámci exhibice..

A co bmx jako takový? Jak se na něj díváš ty a co Author?

Jezdil jsem spoustu let na 20“ trialovym kole. Možná to je hlavní důvod proč se mě bmx hodně líbí. Nemluvím jen o ježdění, ale i o všem kolem ježdění. Vychytaný komponenty, super nápady co se designů týče a povzbuzující přístup bmx značek ke scéně. Na druhou stranu mám pocit, že to raketový tempo popularizace bmx sebou přináší spoustu zbytečných nešvarů a nedorozumění. Pro mě osobně je bmx symbolem úplného začátku ježdění na kole. Díky tomu jak je malý a levný, tak přitáhne spoustu malých kluků ke kolům. Někteří už bmx nikdy neopustí a jiní berou bmx jako začátek jejich kariéry sjezdaře, cyklokrosaře, x-countrysty a nebo klidně silničáře. Jako trialista jsem tohle samý viděl jednu chvíli i právě v trialu, ale najednou začali výrobci trialových kol dělat z trialu něco víc. Něco speciálního. Něco jako formuli 1, ale bez peněz. Mega drahý kola se speciálními komponenty, který přestali vypadat jako kola. Prostě průser. Když poslední dobou vidím co se děje v bmx, tak se bojím, aby se snad něco podobného nestalo i tady. Myslím tim hlavně to odlehčování, který sebou přináší tyhle někdy nesmyslný specialitky. Děsí mě den až se začnou objevovat bmx kola bez sedel a bez horní rámový trubky. Snad tenhle den nenastane… Co se týče Authoru, tak ten je s vývojem bmx kol spokojen. Svojí lajnu bmx kol snížili na dva kompletní modely a jeden rám. Vypadá to sice jako vyklízení pozic, ale je to spíš ucelení nabídky. A hlavně Author nechce bojovat se specializovanými bmx značkami, protože to je nesmysl. Je pro něj ale nutný, aby měl ve své široké nabídce kol i bmx kola, protože jsou prodejci, kteří neprodávají nic jiného než Authora.

foto
Fufanu na hřbitovní zdi v Boleslavi...

Co si myslíš o nynější situaci okolo sponzoringu v Čechách? Skejtoví a snowboardingoví dovozci rozpouští teamy nebo snižují rozpočty na teamy. Jak je to u Vás?

Tohle jednoho dne muselo nastat. Bikeři mají jednu z posledních šancí se co nejvíc od skejťáků a snowboardistů v tuhle chvíli poučit. Cyklistika jako taková, že je stále na vzestupu a záleží jenom na bikerech kam až se dostane. Podle mě je zásadním problém přístup ke sponzoringu jako takovému. V tuto chvíli bere spousta kluku sponzoring jako součást ježdění na kole. Doslova začnou jezdit, aby byli sponzorováni. To je velká chyba, která následně poškozuje všechny nepsaný a psaný pravidla o sponzorovaném jezdci a sponzorech. Být sponzorován znamená makat 7 dní v týdnu a 365 dní v roce. Je to zatracená dřina být pořád připraven prezentovat danou značku. Ber to tak, že například když tě kdykoliv vyfotí, tak by jsi měl mít jistotu, že si odprezentoval všechny sponzory dle jejich důležitosti a dohod s nimi. A je úplně jedno jestli máš slevu na díly nebo je dostáváš zadarmo a nebo bereš prachy. To je jenom malý příklad a je toho mnohem víc, ale chci tim říct, že málo kdo ze sponzorovaných jezdců zná tohle jednoduchý pravidlo. No a tim se děje co se děje. Například letošní Freestyle Games v Brně… Milióny sponzorovaných jezdců v kvalifikaci a to co předváděli bylo pro jejich sponzory k pláči. Tím hůř když už někteří z nich jsou prezentováni na celostránkových reklamách v DB a nebo ve flashích na webech. A to se třeba ani nedostali mezi top 15 v kvaldě. Super příklad a ukázka sponzoringu pro začátečníky. Doporučuju vykašlat se na sponzoring a jezdit hlavně pro zábavu!
foto
wall na zdi v Dobříši...

Velkou roli v tom hraje i internet nebo ne?

Jo přesně. Hodně mladých kluků do toho vlítne a přes noc jsou z nich díky internetu hvězdy. Jenže hvězdy, který ve své podstatě nic nedokázali. Nevyhráli ani jeden větší závod v ČR a natož v zahraničí. Přesto je předchází taková pověst, že kamkoli přijedou, tak se od nich očekává něco extra. Jenže málo kdo to z nich ustojí. Já tomu říkám, že se stanou oběťmi sama sebe. Klíčovým momentem toho všeho jsou sponzoři, protože tyhle umělý hvězdy nejsou schopný prezentovat samy sebe a na tož nějakou značku. Takže když si je někdo vybere nebo jsou někým doporučeni, aby byli sponzorováni, tak dochází ke spoustě komických situací. Já radši nebudu žádnou uvádět, aby se v tom někdo nepoznal. Krom toho si tyhle rychlohvězdy myslí, že prezentace sponzora znamená polepení se co nejvíce samolepkami od hlavy až k patě včetně kola a i třeba auta, když ho teda mají. Jenže to akorát ukazuje jak jsou hloupý a nechápou, že největší cenu mají oni samy. To, že se tak šíleně polepí může totiž znamenat pouze dvě věci. Berou strašný mega peníze a proto tu danou značku takto prezentují a nebo si neváží samy sebe a neuvědomují si, že mají mnohem větší cenu, než pár triček nebo nějaký díly. Teď to ale neznamená, že utočím na firmy, který podporují jezdce. Naopak. Jsem si ale vědom toho, že téměř nikdo nemá ve smlouvě dáno kolik procent plochy musí poskytnout za to co dostává. Žádná firma to po nikom nechce nebo to přesně nespecifikuje. Tohle se týká profi smluv, kde jsou zahrnuty peníze a takovýchto lidí v ČR moc není. A jestli se přístup ke sponzorům nezmění, tak jich ani nepřibude. Tahle věc se neděje jenom v ČR. Nedávno jsem četl rozhovor ze Cedricem Graciou, který patří k mtb ikonám a ten se bez obalu vyjádřil, že 90% jezdců v závodním mtb jsou prostituti. Nafasujou pár dílů zadarmo a jejich dres je doslova poset všemožnými značkami. Cedric pokračuje, že si klíďo taky dá na dres dalšího sponzora, ale to logo bude mít hodnotu 50 tisíc dollaru jinak sorry. S tim se nedá jinak než souhlasit. Krom toho jak chcete pořádně prezentovat víc jak pět sponzorů? To narážím na takzvané sběrače sponzorů. Prostě někdy je lepší si jít tu věc koupit a netrápit se s umístěním log na dresu. Nebo si taky stačí uvědomit, že nevyhrává ten co má nejlepší a nejdražší věci na kole, ale kdo na kole umí jezdit!

foto foto
Exhibiční ježdění...

Co by jsi teda radil začátečníkům, kteří uvažují o sponzoringu?

Jak už jsem říkal, kašlete na sponzoring a jezděte hlavně pro sebe. Být sponzorován je velký závazek a tvrdá práce. Když už ale máte ambice opravdu závodit a něco dokázat, tak doporučuji začít s podporou od obchodu, kde si kupujete díly nebo vám spravují kolo. Jakákoliv sleva je super a dost pomůže. Samo sebou jsou důležité výsledky. A ne jen pár fotek a video na webu. Myslím tim ale výsledky na úrovní celorepublikových závodů, protože nějaký lokální contest, i přesto, že ho vyhrajete, nikoho neoslní. Když budete mít teda výsledky plus mínus do pátyho místa na velkých závodech, upozorňuji nejlépe v kategorii Pro nebo Master, tak sepište svůj profil (jak se jmenujete, odkaď jste, kolik vám je, jak dlouho jezdíte a jaké jsou vaše plány) včetně nejlepších fotek (maximálně 5) a videa (doporučuji posílat link a ne celý video) a pošlete mejl té značce, s kterou by jste se chtěli
foto
2426 park...
spojit. Doporučuji si nevybírat jen podle toho jestli se vám líbí jejich kola nebo oblečení. Sledujte co dělají pro scénu, jestli mají team, jak podporují jezdce a hlavně jestli mají v nabídce vůbec produkt, který po nich chcete. Když budete fakt dobrý, tak nezůstanete bez povšimnutí a já osobně radím, že je lepší počkat do té doby, až za vámi přijde někdo sám a nabídne vám sponzoring, než se takhle prodávat. V momentě kdy se s někým dohodnete, tak si nemyslete, že tím to skončilo a vy už budete jen jezdit a o vše se postará sponzor. Ani náhodou. Teď vám právě začala ta dřina. Minimálně jednou za měsíc by jste měli poslat sponzorovi nějakou dobrou fotku s informací, kde jste byli jezdit (závody, exhibice, trénink, atd.). Když je závod, tak je důležité napsat delší report a poslat vaše fotky a videa co se objeví na netu. Taky určo neuškodí dát jednou za tří až čtyři měsíce do kupy video, aby jste ukázali co nového umíte. Prostě být v kontaktu, ale zase nebýt v kanclu firmy každý týden a zevlovat tam. No a takhle to jde celý rok a ke konci roku z reportů vyberete to nejlepší a pošlete report za celý rok. Doporučuji nastavit si podmínky jednodušší na splnění a neslibovat hory doly. Nekoukejte na to co a kolik toho dostáváte, ale uvědomte si co všechno musíte udělat proto, aby jste si to odpracovali. Ve většině případů je úroveň sponzoringu o tom, že dostáváte věci se slevou nebo zadarmo, aby jste mohli jezdit a zlepšovat se. Nic víc v tom nehledejte a zatraceně moc si važte všech co vám dají něco se slevou a nebo dokonce zadarmo! Nedoufejte v to, že vámi nošení trička nebo ježdění na kole nějaké značky bude odraženo ve vyšších prodejích. To dokáže jen zatraceně málo lidí!

Jak jsme se bavili o bmx, tak jsem si vzpomněl, že jsi se jednou zmiňoval o historce ve spojení Ruben Alcantara a odpružené RST vidli. O co přesně šlo?

Díky RST se občas dostanu k zajímavým informacím. Sice je RST pro spoustu lidí špatná vidlice, ale to množství vidlic co oni prodají by chtěl prodávat každý co vyrábí odpruženou vidlici. A to, že je špatná je jen názor těch co jsou přesně ta skupina lidí co si koupí levný kolo s levnými díly a pak brečí a stěžují si na internetu ve fórech, že je ten výrobce špatný, když svojí hloupostí a nezkušeností něco zničí. Bohužel si ale neuvědomují, že právě tyhle značky co jsou ochotny udělat produkt levnější, než ty předražený značkový věci, hodně pomáhají vzestupu celého sportu. Díky nim jezdí na kole víc a víc lidí a ten kdo je rozumný tak tohle chápe. Kolik lidí by asi dneska jezdilo kdyby nejlevnější bmx začínal na 10 tácech a nebo nejlevnější vidlice stála taky 10 táců? Každopádně co se týče Rubena, tak to jsem jednoho dne dostal e-mail z RST USA, že s ním jsou v kontaktu. Šlo o to, že má nějaký prototyp rámu od Fly bikes, na kterém má odpruženou vidlici pro 20“ kolo. Vypadalo to naprosto šíleně to jak měl to 20“ kolo uchycený ve vidlici pro 26“ kolo. Dotaz zněl jestli je možný vyrobit vidlici RST Space speciálně pro 20“ kola, aby mohl tenhle svůj prototyp pořádně vyzkoušet. Pár týdnů na to jsem viděl jeho sekci z posledního videa od Etnies Grounded a pochopil jsem. Sice tam nejezdí na tomhle prototypu, ale posouvá bmx úplně jinam a ty jeho gapy a transfery musí opravdu bolet. Modifikace vidlice RST Space pro Rubenuv prototyp se řešila, ale klasicky to skončilo u peněz, protože ani jedna strana nechtěla riskovat financovaní, který obnáší otevření formy pro venkovní nohy vidlice a další záležitosti výroby. Přeci jenom je tento projekt dost nejistý… No a když už jsme u těch e-mailů, tak jsem nedávno dostal e-mail od managera Iron Horse DH interantional team, který vyzvídal jestli by nebyla možnost spolupráce s RST pro rok 2009 nebo 2010. To mě tak rozesmálo, že jsem spadnul ze židle. Spojení RST s top DH teamem je naprostý nesmysl a není to vůbec cíl RST se někam takhle cpát. Dokazuje to jenom to, jak funguje naleštěná bída i v zahraničí. Když je nejhůř tak se spojím s kýmkoli. Ono se to moc neví, ale Iron Horse je značka z východního pobřeží USA a profiluje se jako Olpran v ČR. Jednoho dne majitelům někdo nakukal, že pomocí DH závodů se jim zvedne image a stoupnou prodeje. Koupili systém odpružení od Dave Weagle (zakladatel e13) nesoucí název DW-link a rozjeli to. Díky Samu Hillovi se to první povedlo, ale rozhodně ne to druhé. Vypadá to, že po pár sezónách je provoz DH teamu stojí tolik, že museli koupit bikovou sekci K2, aby se dostali z červených čísel. Prodej samotných Iron Horse kol na to nestačil, aby utáhl DH team. Údajně tento rok na konci Samovi končí smlouva a dokonce snad i smlouva na patent DW-link. Sám jsem zvědavý co se bude dít dál…

foto foto
Streetové ježdění..., Taj Mihelich a Aaron Ross s vidlicí RST Space...

Ty máš informace jak James Bond. Každopádně jsem taky od tebe slyšel, že makáš na Bikeparcích v okolí Liberce a na Ještědu. O co přesně jde a v jaký to je fázi?

Musím upřesnit, že to nejsem hlavně jenom já, ale bandička kluků z Liberce, kteří stojí za Freeridingem v Liberci už spoustu let. Fungují pod sdružením Freeride Team Ještěd, jehož základnou je liberecký bike shop Bak sport a věnují se hlavně výstavbě 2426i Bikeparku na Ještědu. Já jsem se s nimi spojil někdy v roce 2005, když vzniknul vůbec první ofiko bikepark s lanovkou v ČR a to právě na Ještědu. Kluci z FTJ už dávno předtím měli postavený traily na Ještědu se spoustou lávek a všeho co k tomu patří. Slovo dalo slovo a já založil značku 2426i, která se stala i součástí názvu bikeparků co na nich nyní makáme. Prvním projektem značky 2426i byl v roce 2005 ten bikepark u dojezdu k lanovce na Černý vrh. Jednoduše jsem vzal vlastní prachy, dohodl se s Park Pilotem a pár měsíců na to byl luxusní park postaven. Když jsem viděl jaký to mělo obrovský úspěch, tak jsem se rozhodl opřít se do toho víc. Věděl jsem, že s klukama z Freeridu to můžeme posunout fakt hodně daleko, protože oni se nebojí makat. Slovo makat je totiž magické zaklínadlo, které když biker v ČR slyší, tak strká ruce do kapes nebo utíká pryč. Pak si ale ten samý biker dokáže stěžovat, že není kde jezdit a nebo jsou překážky blbě postavený! Každopádně uběhlo pár let a my máme všechny možný a nemožný povolení na provoz 2426i Bikeparku na Ještědu. Máme schválený tratě, kde můžeme stavět a po prvních víkendech, kdy letos jezdila lanovka na Ještědu, se nám jasně ukázalo, že se vyplatilo nespěchat a vše pořádně vychytat a zařídit oficiální cestou. Sice máme ještě před sebou MS 2009 v lyžování v Liberci, které lehce narušuje 100% výstavbu 2426i Bikeparku na Ještědě, ale i tak bude na letošní sezónu (červenec a srpen 2008) připraveno luxusní poježděníčko se skvělým zázemím pro všechny bikery. Všechny informace o 2426i Bikeparcích Ještěd, Mníšek u Liberce a Jeřmanice najdete na nové verzi stránek www.2426i.com Doporučuji checknout a dorazit s kolem na super pojezd!

foto
Footjam whip v dobříšském parku...

Díky moc za zajímavý pokec a těším se na poježdění při dalším Represent One day One city.

Já taky děkuji moc za rozhovor a tady je ještě moje nejnovější video, které jsem točil s Damjanem Siriškim pro Matchvideozine 9. Předpokládám, že to ještě moc lidí v ČR nevidělo. Je to sice už starší video, ale dřív se to nemohlo na netu uveřejnit, protože Matchvideozine 9 vyšel loni…

Odkaz na video najdete TADY!

Happy riding!!! 

Další zajímavé články