Kona Operator 2012 - TEST
16.7.2012
Legendární americká značka kol KONA u nás zažila velký bůům, skoro každý kdo před několika lety začínal jezdit na kole, jezdil právě na Koně. Následovala expanze dalších zahraničních značek a jejich cenová dostupnost a KONA upadla v zapomnění, ale možná se blýská na lepší časy.
Vzpomínám si, jak Kona byla před několika lety vidět všude, sponzor NWD, každý tam na ní jezdil, byla i partnerem whistlerského bikeparku a i český jezdec Kamil Tatarkovič jezdil za Konu a byl tenkrát jedním z mála co měl zahraniční angažmá. Pak se vše změnilo a Kona “zmizela“ z povrchu. Po několika letech drobných a nevýrazných úprav se vývojáři pro rok 2012 pochlapili a pořádně zdokonalili loňský model Operator nástupce Staba. Povstane Kona ?
Tenhle Operator se nám dostal konečně pod ruce. Nejprve trocha toho povídání co na biku najdete. Rám vyrobený z hliníkové slitiny 7005 by se dal dokonale používat jako “křivítko“, protože těžko na něm nenajdete kousek rovné trubky. Jedním z důležitých prvků na rámu je kónicky tvarovaná hlavová trubka, která má za úkol ochránit ložiska před vnějšími vlivy. Hlavová trubka také poskytuje větší prostor pro upevnění horní a spodní rámové trubky, tím vzniká i větší odolnost. Černo-zlatý jednočepový krasavec je osazen 200mm pružící jednotkou Van RC od modroocasého lišáka a dnes již standardní vidlicí Rock Shox Boxxer Race se stejným zdvihem. Ovšem největším rozdílem od loňského modelu je, že letošní Operator má o 12mm kratší zadní stavbu, která je opravdu skvělým přínosem pro tenhle bike, ale k tomu se dostanu ještě později. Převod energií má nastarosti přehazovačka Sram X-9, řazení X-7 ve spolupráci s klikami FSA Gravity Gap. Správné napnutí řetězu jistí napínák od E13. Velice mě překvapil brzdný systém od Avidů, hodně lidí si na Avidy stěžuje, ale čtyřpístové Cody R s 200mm předním respektive 180mm zadním kotoučem, byly parádní. Páka padla perfektně do ruky a během ježdění jsem se nesetkal s žádným tvrdnutím páky neboli s přehříváním brzd.
Jízda na kole Kona Operator předčila moje očekávání, přepákovaný jednočepový systém opravdu fungoval bez menších problémů, jak je vidět na našem videu. Tlumič má díky kratší stavbě a celému systémů neuvěřitelně ladný chod a kopíruje i ty nejmenší nerovnosti. Funkčnost celého pružícího systému mě mile překvapila. I přes větší velikost rámu (osobně bych asi využil menší velikost M), byl bike pěkně hravý a v zatáčkách stabilní a dostatečně dynamický. Stabilitu v terénu měly na svědomí především tuhá zapletená kola Sunringle MTX33s plášti Rubena Triton XFR 26x2.45. Tyto české pláště jsou skvělým partnerem na suchý a mírně blátivý povrch, kde se na ně můžete bez problémů spolehnout. Tritony disponují mimo skvělé přilnavosti i dobrou samočisticí funkci, ovšem do doby než projedete hustým a lepkavým bahnem, ale i přesto se nemusíte bát, že to položíte.
Kolo prošlo designovou, ale i funkční evolucí. Přes počáteční nedůvěru ke kolu, jsem byl nakonec neuvěřitelně moc překvapený z jeho citlivosti a stability v terénu. Jeho cena je 63 540Kč a to je velice příjemná cena.
Hodnocení
+ jednoduchý design
+ kratší zadní stavba
+ stabilní pedály Kona Wah Wah
+ pláště Rubena Triton XFR
+ cena














