Test: 4Ever Winner 651 - povedený český trailbike
17.8.2013
4ever je přední česká značka, která se zaobírá výrobou kol již řadu let. Po celou dobu se snaží přijít vždy s něčím novým a udržet tak krok s konkurencí. 4ever má opravdu velkou nabídku kol převážně určených pro cross-country. Nám se ovšem do rukou dostal trail bike, a to sice Winner 651 a jeho starší předchůdce Virus Sam2.
Modelová řada WINNER je novinkou v sortimentu 4EVER. Jsou to celoodpružená kola s průměrem kol 27,5" (650B) a zdvihem 130mm, tedy ideální trailbiky.
Dominantou celého kola je jednoznačně rám z hliníkové slitiny 7005, který je takřka identický s rámem Virus Sam2, ze kterého Winner vychází. Winner je ovšem přizpůsobený většímu průměru kol prohnutím sedlové trubky. Díky prohnutí sedlové trubky už na Winneru nenarazíte na přesmykač s objímkou. Ten je nyní uchycený na direct mount navářku. Jinak 4ever vsadil na osvědčený čtyřčep s dvoudílným vahadlem. Tuhost rámu obstarává mohutná spodní rámova trubka s konickou hlavovou trubkou při zachování nízké hmotnosti.
Odpružení u testovaného TOP modelu Winner 651 dodal Rock Shox v podobě nejvyššího modelu tlumiče MONARCH XX RLR a vidlice RS Revelation. U obou je možné nastavit odskok, kompresi a lockout shodně ovládaný páčkami z řídítek. Asi bych jedno ovládání z řidítek sundal, protože s přibývajícími páčkami začíná být na řidítkách poněkud těsno. Ještěže kolo nemá teleskopickou sedlovku. Pochválit musíme pevnou 15mm přední osu, kvůli jednoduchosti instalace, a pak spolu s kónickým sloupkem také za celkové navýšení tuhosti přední partie. Během jízdy v terénu kolo dobře fungovalo, ovládání tlumiče z řidítek bylo dobrou vychytávkou. Mohl jsem tak jednoduše přepínat mezi otevřeno/zavřeno podle aktuálního terénu. Monarch XX fungoval v terénu opravdu dobře, ovšem při jízdě ze sedla po rovinatých úsecích a otevřeném tlumiči se kolo poměrně dost houpalo a vynaložená síla tak byla k ničemu.
Winner 651 je jak už bylo zmíněno nejvyšším modelem v řadě a disponuje vcelku slušnými, vyváženými komponenty od Sramu z řad X.0 a X.9, které by i mohly delší dobu vydržet. Jednou slabinou, co se týče komponentů, jsou brzdy. Avid elixir E5, které se na začátku jevily jako dostačující, po delší době ukázaly svoje nedostatky v podobě nízkého brzdného účinku. Na druhou stranu zapletená kola DT Swiss 465D s plášti Schwalbe Racing Ralph dávaly kolu na rychlosti a stabilitě v terénu.
Závěrem bych chtěl říci, že kolo bylo velmi hravé a živé. Nejvíc se mi líbilo zpracování rámu, geometrie, která byla pohodlná a celková vyváženost cena/výkon. Ovšem největší výtku mám k šířce řídítek, protože 620mm je na trail bike už poněkud málo, navíc znesnadňující stabilnější vedení při větší rychlosti.
Líbilo se nám
- celkové zpracováni rámu
- vyváženost komponentů
- zamykáni z řidítek
Mohlo by být lepší
- Širší řidítka
- teleskopická sedlovka
- unesl bych absenci ovládání vidlice z řidítek








