Test: Centurion Numinis Float Ultimate 3 - neznámý Němec

Minule jsme otestovali a vám představili skvělý bike na 29“ kolech. Nyní se přiblížíme trochu víc k zemi, protože se k nám dostal celoodpružený stroj na 26“kolech se zdvihem pouhých 120mm. Ale i tak si s ním užijete zábavu.

Na první pohled elegantní a lehce vypadající rám, obdařený 120mm zdvihu a najdete na něm i vychytávku, která se hodí jak při závodním tak i rekreačním využitím biku. Tak by se dal v rychlosti popsat bike nesoucí dlouhé jméno Numinis Float Ultimate 3 od německé značky Centurion. Tahle značka v Čechách není až tak moc známá, ale na trhu se pohybuje už více jak 30 let a to včetně výroby horských kol. Centurion nenabízí až tak velké množství modelů, ale i tak pokryje poptávku od pevných kol až po fully se zdvihy 160mm. Nám se pod ruce dostal kousek se zdvihem 120mm, tak jsme byli moc zvědaví jaký bude.

Čím mě Numinis hned překvapil byla jeho hmotnost, která se pohybovala okolo 12kg. Byla to radost ho vykládat a nakládat do auta. Základní rámový trojúhelník vč. zadní stavby vyroben z hliníkové slitiny 6066, přičemž jednotlivé trubky jsou tvarované běžně používaným hydroformingem. Zadní stavba je spojena s přední rámovou částí pomocí dvojicí vahadel . Jedná se konkrétně o jednočepovou konstrukci, kterou Centurion nazval Float link.Tento testovaný kousek je stvořen především pro maratonské závody, ale dokonale se hodí i na rekreační jízdu. 

Když jsem na tenhle bike prvně vlezl, byla mi kratší geometrie rámu docela příjemná i přes to, že jsem byl podle papírů zrovna na hranici dvou velikostí. Sedací partie si lebedily na italském sedle Fizik Tundra, které je skvěle tvarované a nikde netlačí. Jen je škoda, že je namontované jen na obyčejné pevné sedlovce. Myslím si, že tenhle bike by si zasloužil mít teleskopickou sedlovku. Co se týče tlumícího zařízení je tady trošku změna oproti ostatním bikům. Kompletní odpružení už nezajišťuje Fox, ten má na starosti jen předek v podání klasické 32 Float FIT RL se 120mm zdvihu. V zadní části se usadil švýcarský kousek DT Swiss M 212. Tenhle 198g vážící tlumič nabízí opravdu skvělý komfort, už i malé nerovnosti dobře pohlcuje. Otevřený chod tedy není zcela měkký, ale díky nastavené kompresi je o něco odolnější proti propružování pod šlapáním, což se hodí právě pro závodní XC. Funkci tlumiče bych hodnotil kladně, ale největším mínusem bych asi viděl páčku lockoutu, která postrádala aretaci na pozicích otevřebo, zavřeno. Docházelo k tomu, že jste mohli točit páčkou stále dokola a také při jízdě se páčka z pozice zavřeno nebo otevřeno lehce dostala do nechtěné mezipozice – lehce otevřeno. 

Když jsem na tomhle stroji jezdil, oslovila mě na něm nejvíce jeho snadná ovladatelnost ve vyšších rychlostech tak i zavřených zatáčkách. Dobrým pomocníkem mi byly řidítka FSA XC-​190A OS i přes svou šířku. Jsem zvyklý na poměrně dost široký úchop a tak jsem doufal, že si na pouhých 630mm zvyknu. Úchop byl skvělý, ale jen bych možná volil jiné gripy než použité pěnové XON Pro. Brzdná soustava si myslím nezaslouží žádnou kritiku, jelikož jde o brzdy Shimano XT, které doplňuje zajímavě designovaná dvojice brzdných kotoučů XON Pro ve velikostech 160/​180mm. Tato dvojice kotoučů je namontována na tuhých kolech Fulcrum Red Metal 3 osazené plášti od firmy Schwalbe, konkrétně zadním Nobby Nic EVO a předním Rocket Ron EVO. Na pláště byl za každého počasí spoleh, i když mělo zadní kolo tendenci podklouznout, nakonec podržel. Jedinou věc, kterou jsem pociťoval bylo, že kolo bylo během výšlapů docela líné a bylo potřeba vynaložit více energie oproti normálu. Ovšem v zápětí bylo vše vykompenzováno dobrou přilnavostí a jistotou ve sjezdech.

Veškerý bezproblémový přenos pohybu má na starosti výbava Shimano XT, takže zde na nic jiného nenarazíte. Není zvykem, aby se dával na tenhle typ biku napínák řetězu, ale věřte, že se to vyplatí. Opravdu nemám na mysli, klasický napínák, ale o novinku Bionicon C.Guide V.02. Jde o pravdu o skvělého 15gramového pomocníka. Tahle vychytávka není běžnou součástí biku, ale dá se za 990Kč pořídit. 

Testovaný kousek Centurion Numinis Float Ultimate 3 je opravdu dobrý stroj, je pravdou, že je trochu línější při jízdě do kopců, ale vše vám vynahradí při jízdě z kopce a hravostí. Nejvíce se mi na něm líbila nízká hmotnost a příjemný posed, díky tomu vám bike poskytne vysoký komfort pro dlouhé závody či výlety. 

Druhý názor: Zdenda Našinec
Musím říci, že jsem byl nadšenej z rychlého řazení a vidlice neměla chybu. Šíře řidítek byla akorát a díky tomu jsem byl v pasážích mezi stromy mnohem rychlejší. Kolo snese i přes svou nízkou hmotnost drsnější zacházení. Brzdy bez problému. Při výjezdech i po zavření tlumiče, bylo kolo stále líné a nechtělo se odvalovat díky širším plášťům. Na takovém kole by určitě neměla chybět teleskopická sedlovka, ale i tak jsem se na kole dobře bavil a pojezdil.
 

Dovozcem kol Centurion a napínáku C.Guide je Bikestrike.cz

Kompletní galerie k testu je ZDE

Snímky byly pořízeny fotoaparátem Olympus OM-D

Další zajímavé články