TEST: IBIS HDR 650B aneb stavíme si kolo snů

Před několika lety jsem se závodně věnoval XC maratonům, které jsem zbožňoval, ale zdravotní problémy mě donutily s xcčkem skoncovat. Hodně mě fascinoval downhill a tak jsem se rozhodl to vyzkoušet. Bavilo mě to víc a lidi z branže byly taky super, ale zjistil jsem, že to není úplně to pravé pro mě. Objevilo se tu ovšem Enduro, kombinace půlmaratonu a downhillu a to mě začalo opravdu bavit. Vnitřně jsem věděl, že je to ideální disciplína, které bych se chtěl věnovat. Ale jaké kolo si pořídit?

Během posledních dvou let mi pod rukama prošlo poměrně dost endurových strojů od již téměř zaniklé 26“ přes 27.5“ až po velké obruče. Zjistil jsem, že žádné sériově prodávané kolo mi úplně nevyhovuje a nesplňuje mé představy a tak jsem se rozhodl postavit si své kolo snů sám. Základnou mého budoucího stroje se měl stát nový celokarbonový rám IBIS HDR 650b, který mě fascinoval a vyhovoval. 

Americká značka Ibis je na trhu již něco přes třicet let a vždy byla symbolem dokonalosti a kvality. Velice oblíbeným strojem od této značky byl model Mojo SL se 140mm zdvihu. S příchodem 27.5“ kol se hitem stal model HDR 650b, který jsem taky chtěl mít. Zašel jsem k Dlouhánovi z Dlouhán Works a udělali jsme objednávku tohoto oře z černých vláken. Konečně. Asi po měsíci čekání jsem se dočkal, a mohlo se začít stavět. 

Model HDR 650b je k dispozici ve dvou barevných kombinacích a to v modro-​bíle nazvané Cobra Blue a nebo v černé s neonově žlutými prvky, která se jmenuje Reverse Vitamin P. Tenhle černý krasavec mě uchvátil svými ladnými a zároveň ostrými křivkami. Oproti svému předchůdci Ibis HD došlo díky inovované technologii výroby karbonu ke snížení hmotnosti rámu o desítky gramů. Jednou z nejzajímavějších partií je pak plastový kryt spodní rámové trubky, který slouží i jako kryt spodem vedené kabeláže. Spodní ložiska spodního vahadla byla zvětšena na průměr 28mm, takže se ještě zvýšila už tak vynikající tuhost zadní stavby. Ibis je doplněn o kónickou hlavu z 1.125“ na 1.5“ a to zajišťuje dokonalou pevnost a tuhost rámu. Rám není standardně osazen otvory ISCG 05 pro napínáky řetězu, ale je možnost si pod kliky dát adaptér, který se dodává k rámu. Lze tak využít převodový poměr 3x10, 2x10 nebo i 1x11. 

Já jsem pro svůj bike zvolil poslední zmíněný převodový systém 1x11 a šáhnul jsem hned po sadě Sram X01. Hned při prvních jízdách se mi líbila ladnost chodu přehazovačky na jedenácti rychlostí kazetě (10-​42T) o hmotnosti 275gramů. Mezi hlavní dominantu sady určitě patří karbonové kliky s 34 zubím převodníkem. Jak asi víte, kliky jsou opatřeny + a – zuby, tak aby řetěz nepadal. Ze začátku jsem se jezdil bez napínáku, ale vytahaný řetěz mi začal při delší jízdě v náročném terénu padat a tak po dvou měsících ježdění jsem po napínáku raději sáhl. Namontoval jsem napínák Graft od Shaman Racing. Sice jsem ke kolu přidal 100gramů, ale zase jsem se zbavil padání řetězu. Ano, tahle sada je trošku dražší a existuje hned několik variant, jak si udělat levnější verzi 1x11 nebo 1x10, ale zase nemusíte řešit různé kompatibility kazet, klik apod. a vypadá to na tom kole dobře, když to není žádný mišmaš. Mě osobně tahle sada nadchla jak pevností, tak i tuhostí, protože na závodech v Itálii jsem jí dal hodně zabrat, ale ukázala mi, že se na ní můžu spolehnout 

Odpružení a zdvih 130/​130 nebo 150/​130 ?
Ibis již řadu let spoléhá na systém odpružení s virtuálním čepem DW link, který plně splňuje základní požadavek a to, že funguje pod rázy, ale je imunní na tah řetězu. Díky většímu průměru kol byl standardně kolům Ibis HDR 650b snížen zdvih na 130/​130mm, ale mě to přišlo na endurko málo, a tak jsem s Dlouhánem, bývalým reprezentačním mechanikem, laboroval, jestli by na kolo nešla dát vidlice s vyšším zdvihem. Šlo to, tak jsem si zvolil již rok znovuzrozeného Rock Shox Pike se 150mm zdvihu. Musím přiznat, že kombinace 150/​130mm je parádní, geometrie kola mi vyhovovala a ani jsem nepociťoval, že by byl předek nějak nakopnutý. Tlumič Fox Float CTD Factory Kashima je obdařen již tradičním nastavením chodu podle toho, co zrovna děláte, Climb, Trail, Descend. V poloze Climb bylo HDRko ve výjezdech opravdu klidné a pohupování bylo téměř nulové, to hraje do karet výborné akceleraci ve výjezdech, kdy se eliminuje zbytečné vydávání energie. V poloze Descend se z kola společně s otevřeným Pikem stane ďábel. Nerovnosti a překážky se můžou jen třást, protože vy se nerozklepete za žádné situace. Jízda je plynulá a klidná. 

Svůj podíl na stabilitě kola v terénu mají určitě zapletená kola. Já jsem vsadil na recenze od profi jezdců a hlavně na mou oblíbenost značky. Vybral jsem si Mavic Crossmax Enduro, 27.5“ kola v typické mavikácké žluté. Endurové Crossmaxy se prodávají v kompletu (zapletená kola, pláště). Každé kolo si klade jiné nároky a tak přední kolo má 21mm široký ráfek (24 drátů) s 2.4“ pláštěm Crossmax Charge s hrubým vzorkem. Zadní kolo má užší ráfek 19c (20 drátů) s pláštěm Crossmax Roam XL o šíři 2.2“. Asi nejzásadnější technologie u těchto kol nese název FORE, jedná se o speciální uchycení drátů uvnitř ráfku bez poškození horního můstku. Ráfky jsou tak tužší a pevnější a to se mi potvrdilo, během náročných závodů v Polsku a Itálii kola nebyly ani trochu rozhozené. Jinak jízda na nich je velice pohodlná a svižná a to i díky jejich váze cca 3500g včetně plášťů (váha za pár). Kdybych měl něco říci o pláštích tak jen to, že mě hodně překvapily. Přední hrubší plášť Charge, skvěle vede stopu jak na suchém povrchu, tak i na bahnitém podkladu. Dovede vás kam chcete. Roam má zase naopak hodně jemný vzorek, který se od pohledu spíš hodí na suchý povrch někde v lese, ale musím podotknout, že mě nenechal ve štychu na štěrku či kamenech a to ani za mokra. Ovšem hluboké bahno není jeho ideální hřiště, ale i tak nezklame. Dovozce kol Mavic je firma Kastar a cena kol se pohybuje okolo 20 000Kč.

Co se týče pohodlí zadních partií, tak ty jsem svěřil italskému sedlu Fizik Gobi XM Muzzle Black a teleskopické sedlovce Rock Shox Reverb o délce 125mm. Sedlo je trošku tvrdší a širší, ale je velice pohodlné. Hodně rychle jsem si na něj zvykl a to i díky tomu, že mě na něm nebolel zadek. Tohle sedlo váží krásných 255gramů. A sedlovka? Zvolil jsem právě tuhle, jelikož u Ibisu není možné namontovat verzi Stealth s vnitřním vedením kabeláže, pokud zrovna nechcete vrtat rám. Ovládání na řídítkách mi vůbec nepřekáželo a to díky absenci řazení přesmykače. Samozřejmě je možné ovládání namontovat na levou tak i na pravou stranu řídítek. Jinak funkčnost je 100%, jen jsem si možná měl pořídit tu delší 150mm verzi, kvůli lepší manipulaci s kolem při sjezdech. Trošku mě štve menší vůle u zámku, není to moc velká vůle, při jízdě jsem to nepostřehl. 

Ovládání jsem svěřil osvědčené značce a tou je Spank. Zvolený představec nese tovární označení Spank Oozy AM a jedná se o speciálně vyrobený kousek pro enduro. Je to krásně ofrézovaný stříbrný kus hliníkové slitiny o váze 165g u 65mm dlouhé verze. Do tohoto představce s nulovým sklonem jsou přichycena řídítka Spank Spike 800 Emerald green s 15mm průhybem. Asi se divíte, že na enduro beru 800mm široká řídítka, neboje, hned jsem je říznul na klasických 777mm. Spiky mají příjemný úchop a velice dobře se s nimi manipuluje v terénu, sice si někdy říkám, že se mezi ty stromy nevejdu. 

Na kolo jsem přimontoval dalšího evropského zástupce v podobě brzd RX od italské značky Formula. Brzdy mají příjemně tvarovanou páku a tak při delších sjezdech mě prsty nebolely a měl jsem kolo stále pod kontrolou. Prvně jsem na kolo dal kotouče XON, dopředu se 180mm a zadní část jsem svěřil 160mm kotouči. Na Gardě jsem se přesvědčil, že jsem udělal chybu. Zadní brzda jednoduše nestíhala. Nahodil jsem tedy u dozadu 180mm kotouč a vše už bylo bez problémů. Brzdy se nepřehřívají a brzdí za každé situace a to i hustém dešti. 

Co říci závěrem?
Asi jen to, že mě kolo neskutečně moc baví a jsem rád, že se na něj můžu na tenhle bike snů v každé situaci spolehnout. U hodně biků jsem se setkával s tím, že i přes správně nastavený tlumič jsem si nechtěně štrejchnul klikama o zem, tady se mi to nikdy nestalo. Ve výjezdech je kolo hodně stabilní a tak vynaložená energie nepřijde nazmar. Při sjezdech mě kolo s plně otevřenými tlumiči nadchlo, veškeré nerovnosti tlumící systém pobral. U větších nerovností, které bylo potřeba přeskočit se odlepil jako by nic. Asi nejzásadnější věcí, kterou bych vyzdvihnul, je to, že díky 27.5“ kolům a tuhosti rámu vám bike hodně věcí odpustí. Až jsem se kolikrát divil. Celková cena kola se pohybuje asi okolo 150 000Kč a cena samotného rámu je 67 000Kč. Cenovka je trošku vyšší, ale jde o unikátní bike. Pokud máte zájem si osobně kolo vyzkoušet není nic lepšího než kontaktovat Dlouhanworks.com.

Komponenty byly zakoupeny u distributorů:
Sada Sram X01, RS Reverb, RS PikeCyklo Žitný
Brzdy Formula RXCyklo Bartoníček
Sedlo FizikProgresscycle
Řidítka, představec, napínákBikestrike.com

Kola Mavic Kastar

Další zajímavé články