Test: Lapierre Rapt 2.1
03.6.2013
S příchodem “léta“ se naskytují možnosti otestovat i jiná kola než jen endura, proto se nám do ruky dostal stroj určený především na létání vzduchem, tedy na dirty a nějaký ten slopestyle. Ovšem tento bike není určen jen pro výše zmíněné činnosti. O jaké kolo tedy vlastně jde? Jde o dirt/street model Rapt 2.1 od francouzské značky Lapierre.
Francouzská značka Lapierre se nezabývá jen výrobou enduro a XC kol, ale dává i poměrně velký prostor gravity disciplínám jako je downhill a to dokazují i jezdci jako Nico Vouilloz, kteří za továrnu jezdí. Testovaný kousek Lapierre Rapt 2.1 je druhý nejvyšší model a určitě vás na první pohled zaujme svým černobílým provedením. Kolo je celkem nepřehlédnutelné, každý se za vámi otočí, aby zjistil co to je za pohledný stroj.
Dominantou celého kola je jednoznačně bílý rám s designem novinových článků, kde se dočtete Lapierre Rapt 2.1. Rám je vyrobený z hliníkové slitiny 7005, který se opravdu povedl, je velice hravý a manuál mě na něm opravdu bavil. Určitě vychytávkou je integrované uchycení sedlovky, které je vybavené imbusem a nikde tak nepřekáží žádné páčky. Další věcí, které jsem si na rámu všiml je, že zadní stavba je opatřena technologií ADS tedy Adjustment Dropout Systemem, která umožňuje pohodlně přizpůsobit geometrii kola pro singlespeed. Stačí povolit pár šroubků a posunout uchycení pevné osy a je hotovo. Prostor pod řetězem je opatřen gumovou ochranou proti poškození laku.
Přední odpružení obstarává Suntour Duro se zdvihem 100mm, která je tak pro váhovou kategorii do 65 kil. Její chod není špatný, ale i při dotažení tvrdosti na maximum, je stále měkká, tudíž při nájezdu na dirtový odraz se vidlice žvejkne a vy máte mnohem větší pravděpodobnost, že dopad bude bolet. K tomuhle kolu by se určitě hodila jiná řidítka než ta, která tam jsou z výroby. Poměrně úzká 680mm řidítka se zvláštním profilem nedodávají kolu potřebnou stabilitu, která by byla potřeba. Připadalo mi, že jsou spíš určena pro začínající mlaďáky, kteří ještě nepotřebují mít široký úchop. Posed není na tomhle stroji prioritou, přece jenom je člověk víc ve vzduchu než v sedle, ale i tak bych uvítal pohodlnější sedlo než plastové VELO Dirt. Sedlo je ovšem konstruováno tak, aby nepřekáželo. Holt něco za něco.
Zapletená kola Alex DP20jsou obuta do stylových černo-bílých plášťů Tattoo od GEAXu ve velikosti 2.3. Pláště Tattoo mají docela dost nízký vzorek, jsou proto ideální pro jízdu po asfaltu či na pevném povrchu, kde se dobře odvalují a splňují tak svůj účel. Přenos vynaložené energie k pohybu obstarávají masivní CroMo kliky a řazení s přehazovačkou Shimano Alivio u které by mohlo být kratší ramínko nebo by mohla úplně chybět, jako tomu je u ostatních modelů Rapt. Holt na dirtovém kole nemusejí být převody jak na xc speciálu.
I když jak se říká brzdy brzdí závod, neobejdeme se bez občasného přibrždění. Tuto funkci dostatečně zastávají mechanické brzdy Avid BB5 se 160mm kotouči. Avid brzdily dostatečně a například při manuálu se dala dobře dávkovat brzdná síla, na dirtový bike je to správná volba.
Závěrem bych chtěl říci, že kolo bylo i přes nějaký ten nedostatek v komponentech hodně hravé. Nejvíc se mi líbilo na Raptu zpracování rámu, jak to designové tak i geometrie byla pohodlná. Ovšem pořád se nemůžu zbavit pocitu, že kolo za 21tis.Kč je osazeno poměrně levnými komponenty, je tomu asi proto, že kolo je celkově pravděpodobně konstruováno na začínající mladé jezdce, kteří ještě moc neskáčou. Například vyšší model Rapt 2.2 stojí jen o 4tisíce více a je to už opravdu jiný liga. Neříkám, že se na Raptu 2.1 nedájí skákat velké věci, ale po čase zjistíte, že výbava trochu omezuje vaše možnosti.
Líbilo se nám
- Design kola
- Konstrukce rámu
- Brzdy Avid BB5
Mohlo by být lepší
- Širší řidítka
- Pohodlnější sedlo
- Cena
Fotografováno Olympusem OM-D