Test: Lapierre X-Flow 312 - obstojný trail bike
16.4.2013
Lapierre je francouzská značka, která se zaobírá výrobou kol již řadu let a snaží se přijít s něčím novým, získat náskok před konkurencí. Lapierre má opravdu velkou nabídku kol. Dalo by se říci, že na každou disciplínu má co nabídnout. Nám se do rukou dostal trail bike X-Flow 312, který disponuje zdvihy 130/120 mm.
Na první pohled mi X-Flow připomínal neobratný autobus, ale to jen díky své velikosti XL. Jinak nevypadal vůbec špatně, bíločervená barva, dokonale skryté sváry a ladné křivky rámových trubek. Vše dohromady na první pohled vypadalo, jako klasický přepákovaný jednočep. Po detajlnějším prohlédnutí kola, jsem se ale ujistil, že to tak opravdu není. To nejdůležitější, co vše vyvrátilo, se nacházi v samotném středu rámu a pyšní se názvem Pendbox.
O co se jedná? Co je to Pendbox?
Jedná se vlastně o systém plovoucího středu, který sám o sobě existuje již dlouho. Princip tohoto systému spočívá v podstatě ve čtveřici čepů, z nichž dva jsou ukotveny v hlavní části rámu, a dva na spodních vzpěrách zadní stavby. Uprostřed toho všeho je jakési vahadlo označené nápisem Pendbox, které nese vlastní středové složení s klikami. Systém je navržen tak, že se zadní stavba pohybuje svisle, zatímco kliky jen vodorovně. Byl jsem samozřejmě zvědav, jak to bude pracovat v terénu.
Jak už jsem psal, dostal se nám do rukou testovací kousek o velikosti XL a svou velikostí mi připadal dost neohrabaný, nicméně už po první krátké projížďce bylo jasné, že opak je pravdou. Na svoji velikost si s prudkými sjezdy či zavřenými zatáčkami poradil hravě a nenechal se rozhodně zahanbit, byl jsem prostě překvapen.
Po dofouknutí tlumících jednoutek, které dodal FOX v podobě FOX Float CTD SV Evolution a vidlice FOX 32 Float CTD Evolution, která je opatřena 15mm osou s rychloupínákem, se z kola stala naprostá trailová zbraň, se kterou ani výjezdy nebo přejezdy po asfaltu nebyl problém, proč? X-Flow za to vděčí výše zmiňovanému systemu Pendbox, který eliminuje pohupování při šlapání, můžu jen potvrdit že inženýrům z Lappiere se tento system povedl. Ačkoliv na první pohled působí lehce strašidelně, když zjistíte, že šlapací střed není vůbec součástí rámu.
Kolo do výjezdů působilo klidným dojmem a pohupování bylo minimální, po uzavření tlumiče i vidlice zmizelo i to drobné houpání a z Lappiera se stal opravdový šplhoun, který by si to byl schopen rozdat s kdejakým XC bikem. Méně rozbité sjezdy nebyly pro X-Flow žádný problém a zdvihy 130/120 pohlcovaly narazy s přehledem. Horší už to bylo hodně rozbitých, kořenových a kamenitých úsecích, tam kolo působylo vratce a nestabilně stejně tak i ve vyšších rychlostech bylo lehce nervózní. Snad to bylo způsobeno jen tou velikostí.
X-Flow 312 je nejlevnějším modelem v řadě, který disponuje vcelku slušnýmy avšak docela zajímavě namixovanými komponenty, které by i mohly delší dobu vydržet. Například uvedeme přehazovačku Shimano XT, přesmykač SLX a řazení Deore. No, ale nějak tahle kombinace funguje. Kliky s trojicí převodníků 24x32x42 jsou také od Shimana, ale nijak specifikované. Asi jedinou slabinou co se týče komponentů jsou brzdy. Avid elixir 1, které se začátku jevily jako dostačující, ale po delší době se ukázaly jejich nedostatky v podobě nízkého brzdného účinku a tuhnutí pák.
Závěrem bych chtěl říci, že jsem byl s funkčností systemu Pendbox velice překvapen a spokojen a ani se mi nepotvrdily obavy ohledně měnící se polohy klik vůči rámu. Bike toho umí spoustu a k účelu pro který je určen se hodí nejen výbornou geometrií, ale i díky vyváženému poměru cena/výkon, proto si myslím, že X-Flow 312 je ideální bike pro začínající jezdce, a za 56tisíc určitě nebudou litovat.
Hodnocení
Líbí se nám Mohlo by být lepší
+ system Pendbox - brzdy Avid Elixir 1
+cena/výkon - mixování komponentů










