TEST: Morewood Makulu Coil - Jihoafrický elegán
24.9.2013
Jihoafrický rider Greg Minnaar se stal letos mistem světa ve své zemi. Tahle země má ještě kromě něho i krásnou přírodu, ale především továrnu na skvělá kola, která se mimo jiné objevují i ve videoklipu kapely Coldplay - Paradise. Ano řeč je o kolech Morewood.
Morewood je jihoafrický výrobce kol s více jak desetiletou tradicí, který nabízí kolo skoro pro každou disciplínu, ovšem v malém počtu modelů. Koncový zákazník sice nemá takový výběr, ale může se zase spolehnout na kvalitní ruční práci, z které dýchá exkluzivita vyrobeného kousku. U nás v Čechách je asi nejrozšířenějším modelem ten sjezdový, tedy Makulu. A právě Makula se mi dostala pod ruce k testu.
Ze dvou dostupných modelů Makulu (WC Coil, WC Air), jsem ozkoušel právě tu s pružinovým provedením. Robustní rám tohohle mazlíka je vyroben z hliníkové slitiny 6082 T6 na němž největší dominantou je stále spodní rámová trubka. Co se týče celkového vzhledu oproti předchozím rokům, je rám více uhlazený, zaoblený, jednoduše líbivější. Důkazem toho je horní rámová trubka se zaobleným slopingem. Kolem středu je umístěn CML tedy Centrální Mozek Lidstva v podobě klíčových prvků zadního odpružení. Vše funguje na principu samostatné jednočepové zadní stavby SPI2 (Stable Pivot Interface), mimo jiné se zde nachází i systém přepákování v podobě LOW Leverange Advantage. A to vše je spojeno důmyslným pružinovým tlumičem BOS The Stoy s 203mm aktivního zdvihu.
Jelikož jde o čistokrevného sjezďáka tak je jasné, že na něm nechybí vidlice s 200mm zdvihu, ale od ostatních DH biků se liší tím, že všudepřítomného Boxxera nahradil Francouz BOS, od kterého je i tlumič. Firma BOS je už tak nějak s Morewoodem spjatá, že si ho na jiných tlumících jednotkách ani nedokážu představit. Musím říci, že chod BOS Idylle s 36mm kluzáky mě opravdu dostává do kolen. Sice Idylle nepatří se svými 3260g mezi ty nejlehčí vidlice, ale svým dokonalým a ladným chodem otevřené olejové lázně si toto mínus kompenzuje. Bez problému pohltí jakoukoliv nerovnost, dalo by se říci, že ta nerovnost BOSe jen tak polechtá. Během jízd mimo trať mě mimochodem překvapilo jak se vidlice pod kolem chovala. Makula se skoro nehnula a tak přesuny byly úplně pohodový, připadal jsem si jak na endurku.
Pochvalu si zaslouží i tlumič The Stoy spolu přepákováním. Tohle spojení umí nabídnout slušný koktejl vysoce citlivého začátku s rostoucí progresivitou v druhé polovině celkového 203mm zdvihu. Dopady se obešly bez nějakých zpětných kopanců, jednoduše komfortní dopad. Morewood nabízí specificky vysoké umístění hlavního čepu a to má za následek skvělý odpich na odrazech nebo při potřebě pořádně se rozšlápnout a získat rychlost.
Pohyb mají na starosti velice tuhá a pevná zapletená kola Spank Spike Race28 Factory, na kterých jsou nasazeny pláště Continental Der Kaiser Project 2.4 oproti továrním Onza Ibex DH. (o pláštích Continental Der Kaiser Project v napíšeme v dalším testu). Přenos vynaložené síly zajišťují tuhé kliky LG1 od E13., které dále spolupracují s přehazovačkou a řazením od Sram X0 resp X9. Oproti továrnímu setupu byl přítomen napínák Shaman Racing Drake, který je velice lehký a důmyslně zpracovaný a svou práci odvádí bez problémů na 100%. Byl jsem moc rád, že jsem na kole objevil i moje oblíbená 777mm široká řidítka Spank Spike 777EVO, která mi opravdu sedí svou šířkou. A co brzdy? Tak na Morewoodu najdete značku Formula, konkrétně model 1S s předním 203mm a zadním 180mm kotoučem. Abych popravdě řekl, doposud jsem neměl zkušenost s brzdami Formula a tak jsem byl zvědav jaké budou. Brzdová páka je velice příjemně tvarovaná, díky kterým je brzdění o to pohodlnější. Co se týče brzdného účinku, tak ten je na vysoké úrovni, a díky přesnému dávkování brzdné síly mě nikde nenechaly ve štychu.
Závěrem bych chtěl říci, že jízda na Morewoodu mě opravdu v terénu bavila, s nerovnostech jsem skoro nevěděl. Také výjezdky z klopenek bylo něco, Makula z každé neskutečně agresivně vylítla, jako by se těšila na další úseky trati. A skoky? To nemá cenu komentovat, protože funkčnost a ladný chod BOSu je opravdu úchvatný a těžko hledat konkurenci. Celý jihoafrický stroj byl při váze 17,4kg (vč. pedálů) opravdu hravý a stabilní. Tenhle stroj se dá pořídit za 99 990Kč, je to sice asi hodně peněz, ale zase je to o dost nižší cena oproti konkurenci, která kola nabízí v horším osazení. Za tuhle cenu si ovšem užijete hodně zábavy na kvalitně zpracovaném biku a pokud chcete mít kolo na delší dobu a užívat si, tak je Morewood Makulu coil tou správnou volbou.Tento bike si můžete pořídit u oficiálního distributora Bikestrike.com










