TEST: Nosič kol Uebler X21 S

Byli jste už někdy v situaci, kdy jste chtěli vyrazit někam do vzdálenějších lokalit s kolem, ale kolo se vám do auto moc dávat nechtělo? Nebo se vám tam díky menšímu vozu ani nevejde? Trh nabízí několik možností jak kola na autě převážet. Nám se pod ruce dostal nosič kol od značky Uebler, který se velice jednoduše přidělává na tažné zařízení.

Firma Uebler je německá značka, která se již padesát let zabývá výrobou auto příslušenství a do toho spadají i nosiče na kola. Uebler nabízí několik modelů nosičů určené pro dvě až čtyři kola a také ve skládací či neskládací verzi. My jsme si vybrali nosič X21S, který je dražší skládací variantou pro dvě kola. 

Nosič X21S mě hned na začátku ohromil svojí velikostí ve složeném stavu ( 24 x 64 x 63cm ), který je uložený v jednoduché přepravní tašce. Nosič se skládá z několika částí. Tou hlavní a nejdůležitější je masivní obdélníkový rám s úchytným systémem k tažnému zařízení. Na tomto rámu jsou pak přidělány dva páry plastových žlábků pro pneumatiky kol, hliníkový rám určený pro uchycení rámů kol a posledně i světla se 13ti pólovou zásuvkou. Pokud nemáte na vozidle 13ti pólovou zásuvku dá se tento problém vyřešit adaptérem na 7pólovou (290Kč), ovšem nosič nebude signalizovat zařazenou zpátečku. 

Když jsem nosič vyndal z ochranné tašky, hned jsem ho mohl namontovat a nepotřeboval jsem nic šroubovat apod. Montáž na vozidlo je opravdu jednoduchá. Stačí zvednout páku upínacího systému a celý nosič pohodlně nasunout na kouli tažného zařízení a připojit zásuvku. Tohle zabere asi tak půl minuty času a zbytek je taky velice jednoduchý. Páka upínacího systému je vybavena zámkem, takže nosič vám nikdo z auta nesundá. Hliníkový rám jsem dal do vzpřímené polohy, rozložil žlaby pro pneumatiky a v poslední řadě vytáhl osvětlení. Vše bez větší námahy, zvládne to i  každá bikerka.

Pro montáž kol je nosič vybaven dvojicí plně odnímatelných držáků, které se prvně připnou k hliníkovému rámu nosiče a následně k rámu kola. Jelikož každé kolo má jinak udělaný rám, kotvící ramena disponují možností připnout je kamkoli na hliníkový rám, tak aby to vyhovovalo. Je pravdou, že u nějakých kombinací kol to byl trošku oříšek, jak ramena připojit, ale nakonec se to vždycky povedlo. Ramena jsou v úchytném systému vybavena gumovým povrchem, takže nemusíte mít strach o nějaké poškození rámu kola. Tyto upevňující ramena jsou obdařena i zámkem, takže kola vám nikdo jen tak nesundá. Já osobně jsem kola ještě zamkl cyklozámkem. Pro jistotu. 

.

Pro jaká kola je nosič vhodný? Na nosiči jsem vozil téměř všechny typy kol, jako je enduro, xcčko, silnička či sjezďák. Je pravdou, že žlaby pro pneumatiky nejvíce vyhovovaly silničním a XC kolům, ale přidělal jsem bez problému i stroje s plášti 2.3“ – 2.5“. Sice vzorek pneumatiky nezapadl úplně do žlábku, ale utahovací řemínek vše pevně upevnil. Osobně jsem přední kola upevňoval ještě jedním páskem, aby se třásly méně. Co se týče rychlosti na dálnici, výrobce doporučuje maximálně 130km/​h, ale nemusíte se bát, že by vám kola při vyšší rychlosti ulétla. Na německých dálnicích jsem zkoušel i rychlost 160km/​h a kola se ani nehnula. Moc se mi na nosiči líbila jeho sklápěcí schopnost vč. naložených kol. Zavazadlový prostor zadní části vozidla je tak plně k dispozici. Dokonce až tak, že jsem bez problémů naložil do kufru všechny tašky.

Nosič X21S se mi hodně zalíbil, díky snadné montáži a hlavně skladnosti. Nosič je sundán do dvou minut a po uschování do tašky ho můžete uklidit, jak do kufru vozidla, tak klidně do skříně na chalupě. Myslím si, že i dost zásadní výhodou je, že kola nemusíte pracně dávat na střechu a mít díky tomu vyšší spotřebu paliva. Kola na tomto nosiči jsou schovaná za autem a tak nevytváření odpor nebo jen minimální. Kola téměř nevyčuhovala mimo auto ať už to byl sjezďák nebo XCčko, ve zpětném zrcátku bylo i přes kola výborně vidět. Jako řidič jsem nebyl téměř nijak omezován. Celková nosnost kol se pohybuje okolo 60kg, takže naložit můžete i ty nejtěžší sjezďáky. Hmotnost samotného nosiče se pohybuje okolo 13kg a to není vůbec moc. Co se týče konkurence tak švédský Thule nabízí jen jeden model nosiče pro dvě kola, který se dá plně složit. Ovšem jeho hmotnost je o celé 4Kg větší a to i cenovka. Nosič Uebler X21S se dá pořídit za 13 790Kč u distributora Neumann, provozovatele webu neumax.cz.

.

Další zajímavé články