TEST: Specialized Enduro Expert Carbon 29"

V červenci loňského roku jsme se vydali do Koutů, kde proběhla prezentace kol od velkého S určené pro sezonu 2014. Hodně jsme si to tam užili a vyzkoušeli nové stroje, které jsou z větší části na velkých obručích neboli na 29“ kolech. V koutech jsme jen okusili, jaké nové stroje vlastně jsou a tak až teď jsme se dostali na delší vyzkoušení.

 Kola Specialized dávají momentálně přednost velkým obručím i když na 26“ se v jejich sortimentu nezapomíná. Trend střední cesty neboli 27.5“ Specialized zařazuje až do modelové řady 2015 a je tak jedním mz posledních, kteří se vydávají i střední cestou. Enduro Expert 29 je jedním z nejpoužívanějších strojů na enduro závodech od velkého S, důkazem je i to, že na něm drandí třeba Michal Prokop. 

A z čeho se vlastně Enduro Expert 29 skládá? 

Základní trojúhelník je vyroben z karbonu a zadní stavba je z hliníku. Co se týče základního trojúhelníku tak ten je vyroben technologií FACT IS X 11m. Samozřejmě nechybí kónická hlava, která spojuje horní a spodní rámovou trubku s ultratuhým designem a odolností při nižší hmotnosti. Nepřehlednutelný je samozřejmě masivní střed PF30. Tlumící jednotky si vzal do parády modroocasí lišák a Rockshox. Znovuzrozený Rock shox Pike se 160mm mě při testování v Koutech už jen po pár svezeních nadchnul a teď tomu nebylo jinak. Ladný chod a výborná citlivost v jakémkoliv terénu byla fascinující. Líbilo se mi, že vidlice nebyla nijak měkká a její chod byl plynulý. Zadní část odpružení byl svěřen tlumiči FOX Float CTD Performance s tradičním nastavením chodu podle toho co zrovna děláte, Climb, Trail, Descend. Oproti standardním tlumičům byl tento tlumič obohacen o funkci Autosag. Jedná se o revoluční technologii SBC od společnosti FOX, která automaticky nastaví pokles a tlak vzduchu v tlumiči.

Jistotu při jízdě mi poskytovaly 750mm široká řidítka XC Mini-​Riser ze spešlácké produkce, jako většina věcí na kole. Úchop byl opravdu pohodlný a i při delších sjezdech jsem měl pod kolem naprostou kontrolu. Svůj podíl na tom měly i čtyřpísté brzdy Avid Elixír 7 Trail s 200mm koutoučem vpředu a o 20mm menším koutoučem na zadním kole. 

Již klasickou výbavou u endurových speciálů je sada Sram X01 s převodovým poměrem 1x11. Na tento převodový systém jsem si rychle zvykl již dávno, dalo by se říci, že mi přirostl k srdci. Při výjezdech se mi lépe šlape a naopak při sjezdech řetěz z 32zubého převodníku nepadá díky plusovým a mínusovým zubům (více v připravovaném testu sady X01). Osobně jsem zvědav, co bude dál, 0x12?

Sada od Sramu pohání vymazlená a pevná zapletená kola Roval Traverse 29, na kterých byly nasazeny pláště Butcher Control vpředu a vzadu Purgatory Control od Specializedu, oba o šíři 2.3”. Oba pláště přes svůj poměrně řidký vzorek držely v terénu výborně, cizí jim nebyl ani štěrk či travnatý povrch. Jednoduše řečeno, zakously se do trailu a držely. Ve výjezdech jsem se na ně mohl také spolehnout.

A co pohodlí zadních partií? O to se staralo sedlo Body Geometry Henge Comp v kombinaci s teleskopickou sedlovkou Specialized Command Post IR. Celkově tato sedlovka nabízí tři pozice, polohu Climbing (plná výška), polohu Cruiser (o 35mm nižší) pro zvlněný terén a poloha Descender (o 125 mm nižší) pro maximální prostor v drsném terénu. Bylo pro mě příjemné zjištění, že tahle sedlovka prodělala operaci svého chodu oproti původní verzi, která nehorázně rychle přecházela “vystřelovala” do jiných poloh.  Samozřejmostí je vedení kabeláže vnitřkem rámu, ovládání sedlovky je pochopitelně z řidítek, jinak si to v dnešní době neumím ani představit. 

Enduro Expert od Spešlu se v terénu ovládalo opravdu jednoduše i přes jeho 29” kola, rychlé a výbornou akcelerací. Co se týče výjezdů, tak i přes mírné pohupování zadní stavby se šlapalo dobře. Tenhle černý oř se nejlépe cítil na mírně zvlněných úsecích, ale hlavně na těch, které byly mírně z kopce, kde byla cítit jeho agresivita. A co skoky? Tak těch se opravdu nebojí, naopak čím víc mu jich ukážete tím víc vás pobaví.

Závěrem bych si dovolil tvrdit, že Specialized Enduro Expert 29 je jedním z nejlepších 29” fullů, na kterých jsem kdy jezdil. Jeho ovladatelnost i v zavřenějších zatáčkách byla výborná. Tohle kolo má opravdu potenciál a čím rozbitější terén tím lépe. Líbil se mi i jeho jednoduchý černý design, ovšem jeho cena  je 135 000Kč. 

Další zajímavé články