TEST: Specialized S-Works Crux - cyklocrossový nástroj smrti
19.12.2013
Cyklocrossová sezona je v plném proudu a tak nás napadlo vyzkoušet a představit Vám kolo pro tuto disciplínu, která kombinuje silniční cyklistiku s terénem. Vím, že někdo může říci, že to sem nepatří, ale myslím si, že trochu úzkých plášťů neuškodí.
Již dlouhou dobu jsem si chtěl vyzkoušet cyklocross a díky možnosti otestovat nejvyšší model od Spešlu jsem se odhodlal. Po několika jízdách po lese a přilehlých polích, které běžně brázdím na fullech jsem se odvážil kolo vyzkoušet přímo na cyklocrossovém okruhu v rámci závodu v Trutnově, kde počasí připravilo dostatečně obtížnou testovací dráhu. Ale teď jak tenhle nástroj smrti vůbec vypadá.
Tenhle nejvyšší karbonový model pochází ze série S-Works což samo o sobě mluví, že to bude ve všech směrech top mašina. Asi nejdominantnější je červeno-bílo-černý karbonový rám Fact 11r disc s ladnými křivkami a nápisem S-WORKS. Rám disponuje kónickou hlavou a vnitřním vedením bovdenů, nechybí samozřejmě i vstupy na elektroniku. Takovou cyklocrossovou vychytávkou je určitě zploštělá horní rámová trubka, která značně usnadňuje nošení kola na rameni, a že v cyklokrosu to opravdu využijete. Sám jsem si to několikrát vyzkoušel. Jak už je na první pohled vidět, tenhle ďáblův stroj umějí zkrotit jen kotoučové brzdy a tak nechybí PM uchycení třmenů. Pohodlné Specialized sedlo je upevněno na designové zajímavosti a tou je CG-R sedlovka poskytující 18mm vertikální pružnosti díky technologii Zertz.
Osazení Cruxe svěřili pánové ze Spešlu aktuálně nejvyšší řadě od Sramu, sadě RED 22 Disc. Nečekejte žádné mixáže komponentů, téhle sadě se to svěřilo opravdu kompletně, výjimkou jsou karbonové kliky Specialized S-Works Fact se středovým složením OSBB a keramickými ložisky CeramicSpeed. Zajímavým komponentem byly jednoznačně hydraulické kotoučové brzdy Sram Red Road se 160mm koutoučem vpředu a o 20mm menším vzadu. Byl jsem opravdu zvědavý, jaké to bude mít na “silničním“ kole kotoučovky. Asi jako první jsem si všiml trošku větších brzdových pák než normálně, bylo to tím, že v nich je ukryt hydraulický systém brzd.
Po několik jízdách mi byl úchop pák pohodlný. Co se týče dávkování brzdného účinku, byl jsem překvapen. Brzdy skvěle brzdily, aniž by zadní kolo šlo do smyku. Kotoučovky jsou opravdu někde jinde než běžné ráfkové brzdy. Přítomnost kotoučů jsem ocenil i na závodě, kde bylo opravdu dost bahna a kolo jím bylo doslova celé obalené. U normálních brzd bych určitě pocítil značné snížení brzdného účinku. Možná bych i s kolem nemohl ani jet kvůli neprůchodnosti pláště skrz vidlici. Crux mohl bez problémů řádit dál.
Další dominantou Cruxe byly určitě zapletená kola Axis 2.0 disc se 40 milimetrů vysokými ráfky. Axise byly osazené plášti Tracer Sport 700x33c, které bylo opravdu univerzální a hodně se jim líbilo na sušším povrchu v lese, kde to opravdu svištělo. Pláště měly výborný záběr bez žádného podkluzování či nejistoty v terénu. Ovšem mokřejší a bahnitější terén jim dal zabrat, pláště se obalily bahnem a v zatáčkách jsem ztrácel kontrolu nad kolem, ale v rovinatých úsecích to nebylo tak hrozné. Ovšem na bahnitější terén bych volil model Terra Pro z nabídky Specializedu.
Co se týče řazení a jeho chodu tak, nový jedenáctkový sram chodil perfektně. DobleTap systém byl tuhý a přesný i za náročných podmínek. Jak už jsem zmiňoval, větší páky mi nevadily, možná bych si dovolil tvrdit, že jsem se díky nim na Cruxu cítil stabilnější. Určitě k tomu dopomohly i hrubé omotávky.
Specialized S-Works Crux je oprvdu závodní stroj se vším všudy, doslova cyklocrossový nástroj smrti. Skvělá výbava, výborné jízdní vlastnosti a příjemná tuhost rámu a masivní karbonové vidlice. Byl jsem s ním opravdu spokojený až tak, že mě cyklokros nadchl. Bylo to opravdu zábavný, i když jsem nemohl nedal mi odpočinout. Někdo může říkat, že kotoučovky jsou dost těžké a zbytečné, ale dovolím si trochu odporovat, ale i zároveň souhlasit. Určitě jsou tyto brzdy těžší než klasické ráfkové to ano, ale Crux s kotoučovkama váží nějakých 7,5kg což je skvělá hmotnost a k tomu ještě výborný brzdný efekt. Tenhle stroj má cenu nějakých 160 000Kč, ale v ČR se dá koupit rámový set za necelých 50 000Kč. Více naleznete na webu www.specialized.com
Líbilo se nám
- Tuhost kola
- Kotoučové brzdy a jejich účinek
- Výborná akcelerce v terénu i mimo něj
- Ovladatelnost
Mohlo by být lepší
- Určitě by mohly být jiné pláště








