TEST: Stevens Sledge ES

Pro tento týden vám přinášíme test endurového stroje, který pochází opět od německých inženýrů, tentokrát z firmy Stevens. Značka Stevens byla založena v roce 1990 bratry Von Hachtovi, kteří značku kol pojmenovali podle Thomase Stevense, který objel svět na kole. Tuto značku u nás mnoho lidí zná díky silničním a cyklocrossovým strojům, které vozí i přední světové týmy. V kategorii MTB se pomalu, ale jistě dostává do podvědomí.

Stevens dokáže svým sortimentem uspokojit opravdu každého zákazníka, důkazem jsou, jak silniční a trekingová kola, tak i ta horská. Nově jsou to i stroje Sledge pro dnes tak populární enduro. Nám se pod ruce dostala střední verze tohoto modelu z celkových tří. 

Čtyřčepový Sledge ES má rám z hliníkové slitiny 7005TB v šedožluté barvě a hlavní dominantou je samozřejmě spodní rámová trubka ve tvaru připomínající písmeno S. Určitě za zmínku stojí robustní vahadlo, které je vyrobené z jednoho kusu. Co se týče tlumících jednotek s kapacitou 150mm, ty si vzal pod taktovku Fox v podobě tlumiče Float Factory CTD a vidlice 34 Talas Evolution CTD s Fit patronou. Tlumič svou funkci plnil perfektně, jeho progresivní chod se mi hodně líbil a i na menších nerovnostech se dokázal předvést, ovšem systém, se kterým je na tomto stroji řešeno ovládání CTD z řídítek jsem se ještě nesetkal. Na řídítkách se nachází jedna páčka, která díky třem polohám nabízí nastavení poloh CTD na tlumiči, ale nejen na něm. 

Pouze jedna páčka ovládá uzamykání, jak tlumiče, tak i vidlice v jednom kroku, díky vedení lanka do takové malé krabičky, kde se lanko z ovládání rozděluje do bovdenů pro tlumič a vidlici. Když jsem tento systém na kole prvně viděl, říkal jsem si, že to není vůbec špatný nápad, ale po několika jízdách jsem přišel na to, že je to zbytečnost. Prvních dvou polohách (úplné otevření a částečné otevření tlumících jednotek) systém nebyl špatný, ale při tvz. úplném uzamčení to nefungovalo. Nepříjemné to bylo hlavně při stoupání ve stoje, kdy vidlice byla tvrdá a tlumič díky čtyřčepovému systému stále pracoval. Takže jsem se stále pohupoval a ztrácel tak vynaloženou energii. Osobně, kdybych použil ovládání z řídítek, tak bych klidně to pro vidlici klidně vypustil. Jinak odpružení fungovalo velice dobře i v tom nejrozbitějším terénu, kde bylo ve svém živlu. Kolo bylo opravdu hravé a mělo výbornou akceleraci, až jsem se divil. 

Celý řadící systém byl svěřen sadě Shimano XT a když celý tak opravdu celý. Nápis Shimano naleznete na klikách, přehazovačce, řazení a dokonce na i brzdách, které si libují na 180mm resp. 205mm kotoučích. Brzdy pracovaly perfektně, ani při delším brždění nebylo cítit žádné tuhnutí páky. Myslím si, že by dobře posloužily i menší kotouče. 

Kolo jsme testovali jak na singltreku pod Smrkem tak i na náročnějších tratích okolo Prahy, kde mi dobře posloužila dostatečně tuhá zapletená kola Citec M1800 Ascender s pevnými osami, které jsou samozřejmostí. Tyhle kola se skvěle točila a tak o rychlou jízdu bez větší námahy nebylo nouze. Na 27,5“ obruče byly nasazeny pláště Schwalbe Rock Razor, který má jemnější vzorek a na předním kole byl Hans Dampf naopak se vzorkem hrubším pro lepší ovladatelnost v terénu, oba o šíři 2.35”. Oba pláště držely v terénu výborně, cizí jim nebyl ani štěrk či travnatý povrch. Jednoduše řečeno, zakously se do trailu a držely. Ve výjezdech jsem se na ně mohl také spolehnout.

Šířka řidítek Oxygen Scorpo 740mm je naprosto ideální a velice pohodlná. Jinak své sedací partie můžete svěřit sedlu Oxygen Sledge. To bohužel není uchyceno na teleskopické sedlovce, které jsem opravdu postrádal. Byla to opravdu škoda, že na tomhle stroji chyběla. Je pravdou, že se dá bez problémů dokoupit, ale je to další investice přibližně za 6tisíc korun a u kola za 94 000Kč bych čekal, že už to bude prostě mít. 

Závěrem bych chtěl asi zmínit, že kolo bylo opravdu hravé a zábavné. Sledge mi svůj potenciál předvedl v náročnějším terénu, kde nebylo skoro poznat, že v nějakým terénem jedu. Ve výjezdech byl záběr kol taky výborný, ovšem už zmíněné uzamčení vidlice a stále funkční zadní stavbě se vynaložená síla ztrácela, jednoduše řečeno, uzamykání vidlice a tlumiče jednou páčkou v jednom chodu je zbytečné. Jinak jsem byl s kolem spokojen a je skvělým parťákem na enduro výlety. Sledge od Stevense se dá pořídit za již zmíněných 94 000Kč u dovozce kol Stevens Isobike s.r.o.

Líbilo se nám:
- hravost kola
- spolehlivost a funkčnost brzd Shimano XT
- systém odpružení 

Mohlo by být lepší:
- absence teleskopické sedlovky
- ovládání CTD vidlice a tlumiče z řídítek
- cena

Další zajímavé články