TEST: Yeti SB95 comp
30.10.2013
Americká značka Yeti je poměrně známou bikovou firmou, která si už řadu let drží svůj standard kvality a neustále přichází s inovací svých kol. Své o tom ví i Jared Graves, který jezdí už nějaký ten pátek na kolech od téhle značky od fourcrossu přes sjezd až po enduro. Pro všechny tyhle disciplíny děla Yeti svá kola. Nenabízí moc kousků, ale zase je kladen důraz na kvalitní zpracováni.
O tom jsem se osobně přesvědčil, když se mi do rukou dostal stroj na 29“ kolech. Kola na devětadvacítkách dělá ledový muž ve třech provedeních, a to SB95 carbon (celokarbonový rám), mezistupeň SB95 (hliníkový rám s karbonovou zadní stavbou) a celohliníkový SB95 comp. Ten třetí celohliníkový bike jsme měli možnost vyzkoušet.
Na první pohled mě u Yetiho zaujaly jeho ostré hrany, které dominují základnímu trojúhelníku. A stejně tak všechny ostatní trubky preferují hranatý profil. Kromě pěkných ostrých hran rámu můžete najít i dokonalé čisté sváry. Tento černý elegán opravdu může ohromit. Ovšem nejvíce fascinující místo tohoto biku se nachází těsně nad středem. Je to nové řešení zadní stavby pomocí excentrického uložení spodního čepu – tvz. Switch technologie, která byla prvně použita na modelu SB66.
A jak vlastně systém Switch vůbec funguje? Mozek celého systému je excentr, který je uložený těsně nad středem. Ve excentru je uložený hlavní čep zadní stavby, který cestuje sem a tam. Neboli - do 100mm zdvihu čep cestuje vzhůru a dozadu pro lepší absorbci nárazů. V druhé polovině zdvihu se čep pohybuje zase zpět dopředu a dolů, aby nedocházelo k napínání řetězu.
A kolik SB95tka teda poskytne zdvihu? Zadní část nabízí 127mm zdvihu prostřednictvím tlumiče Fox Float CTD Factory series. Předek byl svěřen také Foxu, konkrétně Talasu řady 34 se zdvihem 140mm. Musím říci, že talas fungoval opravdu dobře. I s velkýma obručema pohltil co má, ovšem co se týče zadní části, tak jsem byl poněkud v rozpacích. Při nafouknutí na mou váhu mi přišla zadní stavba jaksi tužší, ale účel v terénu splnila. Ve výjezdech ledový muž podle mě exceloval, žádné nevyžádané pohupování, prostě jel rychle vzhůru k vrcholu a nic mu v tom nezabránilo. Co se týče sjedů, tam si hověl velmi obostojně, dokud nepřišlo na zavřenější zatáčky, kde nastal klasický problém 29“ kol v podobě špátné manévrovatelnosti.
Osazení testovacího biku nebylo standardní. Jednalo se o custom testovací skladbu. Alespoň dáme třeba tip na komponent, který by se mohl na váš bike hodit. Tak třeba řídící jednotkou jsou 700mm široká a rovná řidítka Turbine od firmy RaceFace uchycené na představci X4 od Thomsona. Gripy GE1 na kolo dodala značka Ergon, ale tyhle gripy pro mě nebyly to pravé ořechové. Pro maratonce asi dobré, ale mě z nich bolely ruce už asi po 5km. Asi bych volil nějakou měkčí verzi. Hnací jednotkou byla kombinace sad od Shimana. Konkrétně nejvíce teda dominovala sada XT, kterou zastupovala přehazovačka s řazením. Kliky byly z nejvyšší sady a to XTR, které doplňoval trochu zvláštně, přesmykač X-9 od Sramu. Určitě dobrým společníkem mi byly brzdy XT od Shimana. Mají skvělé tvarování páček a i slušné dávkování brzdné síly během dlouhých sjezdů. Dobrou věcičkou při rychle měnícím se terénu je teleskopická sedlovka, která na kole tohoto typu samozřejmě nemůže chybět. V našem případě to byla Crankbrothers Joplin s ovládáním pod sedlem. To není ideální do terénu, ovšem na nějaký maraton, kde by se měnila výška sedlovky minimálně je to zcela dostačující. Co vadilo nejen mně byl fakt, že jsem si mlátil kotníky a zadní částí treter o horní část zadní stavby. Několikrát to opravdu bolelo a dokonce mě to nutilo šlapat tzv. do X a to není pro tělo moc dobré. Poprvé jsem si myslel, že je to chybou treter, což jsem vzápětí vyvrátil, jelikož se jedná o závodní xc tretry, které jsou úzké. Takže zadní stavba? Jinak celé kolo stojí na velkých obručích Charger TR s pevnými osami od Sun ringlé, které byly osazeny plášti Schwalbe Racing Ralph jako zabírací na zadní kolo, a vedením stopy byl pověřen Continental Mountain King. Oba pláště jsou rychlé jak na silnici, tak i v terénu, kde mají skvělý záběr, ale hlubokému bahnu se určitě vyhněte.
Co říci závěrem? I přes nějaké ty nedostatky je to hodně živý a dravý stroj určený převážně na maratonské tratě, kde jde o čas, než na nějaké projížďky za barákem v lese. Je to kolo pro určitou sortu lidí, kteří jsou milovníci téhle značky nebo potřebují, jak už jsem řekl, kolo na maratonské závody. O tom ostatně vypovídá i cena - celý bike pořídíte za cca 125 000Kč. Více informací o kole naleznete na webu www.yetibikes.cz
Líbilo se nám
+ akcelerace
+ příjemný úchop RaceFace Turbine
+ brzdy Shimano XT
+ design kola
+ excentrické uložení hlavního čepu
+ vnitří vedení lanka zadní stavbou k přehazovačce
Mohlo by být lepší
- sedlovka
- pohodlnější gripy










