Red Bull King of the Air 2020

Největší závody tohoto super extrémního odvětví kitingu na světě! Je tu opět Cape Town a závodní okno je stanoveno na 1.-16.Února 2020. Letos s menšími změnami a tak se na to celé pojďme podívat! Bez pochyby bude zase hlavní pláž v Cape Town plná sledujících, jak si to špička kiterů rozdává v největších big airech.

Krátké ohlédnutí do historie závodů

Úplně první závody King fot he Air byly na posvátném spotu windsurfingu Ho’okipa na ostrově Maui na Hawaii v roce 2000. Po dobu pěti let to byla největší roční událost na fenomenálním spotu. Poslední roky začínal být event pořád stejný a stárnul a spousty riderů začli big air opuštět. Nové vybavení udělalo jednodušší disciplíny a sportovní elita se více zaměřila na styl a techničnost což paradoxně vedlo k odjíždění triků blíže a blíže k vodní hladině stejně jako při wakeboaridngu.

V roce 2007/08 začli jezdci jako Ruben Lenten experimentovat a začali jezdit v silnějším „bouřkovém větru“ a zjišťovali jak vysoko až mohou jít. Později když se v tomto začli citít bezpečně, tak začli zkoušet „mega loopy“. V roce 2012 v spolupráci s Rubenem se UK v Big Bay jel závod „Red Bull Len10 Megaloop Challenge „ kde Lewis Cratherm stanul na vrcholu.

Po osmileté přestávce to vydlážilo cestu pro Red Bull King Of The Air

V roce 2013 hostilo Cape Town 24 největších a nejextrémnějších riderů té doby mezi nimiž byl i čech Marek Murpyh Zach! V té době se závody odjíždělí v zátce Big Bay a to až do roku 2018 kdy se závody přesunuli na hlavní pláž Kite Beach.

Letos je v závodě a nominaci opět pár změn a jak říká Murphy: 
Nový systém je super, protože se má šanci ukázat daleko více magorů ze světa, kterých by jsme si třeba nikdy nevšimli a na účast holek jsem se vždycky těšil :)
Murphy
Marek Murphy Zach startoval na závodech v roce 2013 právě po 8 leté pauze. Zeptali jsme se ho, jaké závody v té době byly a jaká to byla zkušenost.

Moje historie s KOTA je celkem komická jako většina mých historek z ježdění po závodech. Poslal jsem mail do Red Bull jestli bych mohl startovat a oni řekli ne, protože nemám vstupní video. Tak jsem to zkusil z jiné strany a to byl mistr xtremu a můj dobrý kamarád Ruben Lenten. Volám mu a říkám mam u tebe laskavost ze společného skoku z klifu na Red Bull Ragnarok. Zasmál se a říká, nic neslibuju, ale zeptám se organizátorů. Náhle mi vola hlavní organizátor a říká ahoj Murphy jsi schopny se dostat do Cape Townu během tří dnů? Dostal si tu nejdivočejší kartu co jde!


Pro mě bylo asi větší překvapení, když jsem se poprvé kvalifikoval na Hawaii to byl myslím rok 2004 tam jsem zůstal rovnou na dva měsíce abych potrénoval. Capetown 2013 byl trochu na rychlo a bohužel pro mě, závody byly hned po mém příletu, takže jsem neměl moc času na trénink, ale oba závody jsem si moc užil.

Závody jsou celkově super připravené závodníci mají 14-ti denní program, kdy se čeká na ty ideální podmínky pro king off the air což znamená vítr aspoň 50knt (90km/h) a velké vlny. Pro lajka, už odlítávají střechy, lidi chodí zešikma po pláži a písek letí tak rychle že dělá píling nohou.

A jak to vypadalo v Mystic house? Z ledniček se vysypaly Red Bully a doplnilo se to všecko pivem, kuchař zamával kreditní kartou a řekl ze se jde na suši. :D „

Hodnocení závodů a triků

Nominace a riders list

Kompletní startovní pole má 24 riderů. Z toho 18 kiterů bude mezi sebou supeřit v Round One a Two. V tomto 18ti členném poli jsou  výherci z jiných Big Air compettion, 12 riderů kteří byli vybrání na základě videa, které mohli posílat na Red Bull, kde měli předvést své největší big airy. A další dvě divoké karty.

Z těchto 18 postoupí do hlavního eventu 6 a připojí se k ním Top 6 z KOTA 2019. Tedy hlavní část závodu nebude o 18ti závodnících jak tomu bylo dříve ale pouze o 12ti. Zároveň se závodů mohou účastnit i ženy takže i tady se máme na co těšit.

Hodnocení a bezpečnost

Bezpečnost a fair play jsou nejhlavnějšími aspekty závodů.

V samotných heatech budou vždy tři nebo dva rideři . Kteři jsou bodováni podle svých odjetých big air a triků. Tedy v Round one bude 18 kiterů po 6 heatech a v Round Two bude 12 kiterů po 6 heatech.

Rozhodčí hodnotí hlavně: Celkový dojem z extreme Big air s důrazem na výšku ale s kombinací s extrémem. Kdy 70% je výška. Jít to nejtvršejí a nejvíce vysoko jak jen to je možné. Bere se v úvahu také vodorovná vzdálenost. 30% extrém, kontrolované pohyby ve velké výšce, extrémně náročné nebo kombinace. Není zde na počet pokusů v časovém limitu. Započítávají se tři nejlepší triky a z každého má rider skoré. Čtvrté skóre, které je uděleno až na konci celého heatu.  Z těchto čtyř je pak průměr a je to celkové skóre pro ridera.

Jak celý Red Bull King Of The Air dopadne můžete sledovat s námi na FB KiteLife.cz kde bude odkaz na žívé vysílání.

Určitě se bude na co dívat a i Murphy dodává „Žijeme ve světě který se posunuje neustále do předu takže nové rekordy se dají čekat.“ 

My tipujeme že se do čela probojeuje úplně někdo nový, adeptů je ve startovní poli dost. Murphy má divokou kartu na Poláka Janek Grzegorzewski. A Jestli Vyhraje zase Kevin Langeree?  Kevin je nadčasový rajdr ve všech směrech jde vidět škola od Robiho Naishe, který ve své době skákal na windsurfingu tak vysoko kde se dnes dostane jen málo kajterů ,ale dopředu se derou mladí a noví závodníci. Typuju že letos bude nějaká změna.“

CELÝ RIDERS LIST:

TOP 6 Z KOTA 2019 (Jsou rovnou v round 3 )
Kevin Langeree (NED)
Jesse Richman (USA)
Liam Whaley (ESP)
Nick Jacobsen (DEN)
Lasse Walker (NED)
Aurelien Petreau (FRA)

FLY-TO THE RED BULL KING OF THE AIR VÝHERCI (rozřazeni do Rounds One a Round Two)
Lewis Crathern (GBR)
Luis Alberto Cruz (DR)
Stuart Downey (RSA)
Ross-Dillon Player (RSA)

VIDEO ENTRY WINNERS (rozřazeni do Rounds One and Round Two)
Steven Akkersdijk (NED)
Angely Bouillot (FRA) – wildcard
Airton Cozzolino (ITA) – wildcard
Ryan De Witte (NED)
Joshua Emanuel (RSA)
Janek Grzegorzewsky (POL)
Aaron Hadlow (GBR)
Clemet Huot (FRA)
Marc Jacobs (NZ)
Posito Martinez (DOM)
Antonin Rangin (FRA)
Reno Romeu (BRA)
Oswald Smith (RSA)
Jason van der Spuy (RSA)

text

Lukas "hodí" Doležal
Další články autora

Další zajímavé články

Pegas REVO, Gruzie a roušky... co to má vše společného?

Letošní zima byla vyhlížena s velkým očekáváním. Kromě vyplnění pranostik o množství vrabců v říjnu a tak podobně, přicházel také na trh nový model draka vlastní výroby za což vděčíme našemu společnému jmenovateli, nenápadnému gentlemanovi z pražské Budějárny Petru Šlapalovi. Co čert nechtěl, nové Revo se narodilo do zimy, během níž se jezdilo více na landu a na vodě než na sněhu...

Kdybysme jeli dneska znova, uděláme všechno jinak!

Navštívili jsme v Jihlavě Monču a Lukáše právě po návratu z druhé etapy cest kolem světa. Při domlouvání srazu jsme se domluvili na návštěvě u Žižlavských/Javorků doma. S letošní zimou se rozhodli vypořádat po svým a tak bydlí v ulici Zimní. Mrkněte na rozhovor, který jsme spáchali po výletu do Brazílie a Filipín a před poslední etapou do Dominikány. Nejen, že nás baví, s jakou lehkostí žijou, ale i jakou mají mezi sebou "špičku" :-) A o tom, že jdem ke kiterům domů, svědčí stylová jmenovka na bytových dveřích.

Tarifa a její kitespoty

Vydejte se s námi do Evropské mekky kiteboardingu na Tarifu - autem a obytkou na úžasné spoty. Tomáš s přítelkyní Karolínou objevovali kitespoty kolem celé Tarify, tak to pojďte omrknout ať víte kam vyrazit na další kitetrip.