Rozhovor s Colinem Newtonem, vynálezcem SurfSkatu
23.7.2017
Když jsem před pár měsíci plánoval cestu do Kalifornie, ozval se mi Pavel ze Surfskates.cz, jestli bych se prý nechtěl sejít s otcem SurfSkatu Colinem Newtonem u něho doma v Laguna Beach. Hned jsem na to kývnul a zprvu neměl vůbec šajn, co očekávat. Abych to zkrátil, po samotným rozhovoru jsem s Colinem strávil 2 dny plný surfingu, cruizování na SurfSkatu, poznávání lokálních spotů i barů. Na malou chvilku jsem tak mohl poznat, jaký to je žít kalifornskej sen. Jsem vděčnej, že jsem mohl potkat týpka, jehož vynález mě zcela pohltil a během roku mi od základu změnil surfing a tudíž i život. Seznamte se, Colin Newton, vynálezce SurfSkatu.
Ahoj Coline, řekni nám na začátek něco málo o sobě.
Je mi 26 let a pocházím z jižní Floridy, kde jsem sice žil u oceánu, ale málokdy nám chodily vlny. Kvůli
tomu jsem začal žít přes léto v Kalifornii, a proto jsem taky začal vyrábět
skaty, které fungují jako surfový prkna.
Jak tě napadlo si vyrobit vlastní surfskate?
Dřív jsem býval
sponzorovanej longboardista a jezdil jsem za značku Loaded, která stejně jako
spoustu dalších firem tvrdili, že fungují podobně jako surf…ale tohle tvrzení
bylo hodně daleko od pravdy. Tak jsem se rozhodl vymyslet vlastní desku, která
by měla otočný bod (tzv. pivot) v zadní části a volnej pohyb ve předu, jako je
tomu u surfu. Začal jsem tak rozebírat různý věci a dával je zpět dohromady, až
z toho vznikl první prototyp.
Popiš nám vývoj prvního trucku...
Na první truck jsem
použil "sucaster" (pozn. red.: otočné kolečko, které se používá např.
u nákupních vozíků) a odřízl jsem tu část, kam se dává kolečko. K té jsem
přišrouboval dveřní pant, hehe. Pak jsem
vzal klasickej truck, kterej jsem rozřízl vejpůl a přišrouboval ho k celé
konstrukci. Díky tomu jsem měl rotaci z casteru a otočnou osu na pantu ve dvou
bodech. Celá konstrukce překvapivě jezdila podobně, jako dnešní model, akorát
mnohem volněji, hehe.
Měl jsi s tím hned velký
byznys plány, nebo si to chtěl vyrábět jen pro sebe a kámoše?
Víš jak, tenkrát mi bylo
17, takže to byla spíš sranda. Ale na druhou stranu jsem vždycky chtěl být
něčím jako je vynálezce nebo podnikatel. Na začátku jsem jich pár prodal
kámošům, a pak mi táta řekl, že to muže být větší, že bych to měl začít brát
vážně. A tak jsem do toho šel…
Takže tě v tom táta hodně podporoval?
Přesně, pomohl mi získat
patent, kterej je extrémně drahej. To jsem ale byl pořád na vejšce, kde jsem
studoval ekonomiku a podnikání a rozjelo se to teprve, až když jsem dokončil
školu.
Ty vedeš celou společnost sám, nebo v tom s tebou
jede někdo další?
Já v podstatě dělám
všechny prkna a marketing a potom mi pomáhá Louise, který má na starost všechny
objednávky, faktury a podobné věci.
Klobouk dolů! Skvělej případ toho, že nepotřebuješ
desítky lidí, abys vybudoval firmu...
Hehe, asi jo. Louise
vlastně začal až před půl rokem, takže jsem to do té doby ty tři roky dělal
úplně sám.
Jak se ti povedlo za tak krátkou dobu vytvořit značku,
která dováží produkt do zemí jako je Česká republika, nebo Jižní Korea a má v teamu třeba Jamieho O´Briena?
Asi to bylo tím, že je
deska mnohem unikátnější než ostatní skateboardy, takže jsme rychle začali
vyčnívat. Lidi je milujou, takže to šlo rychle. Jamiemu jsem poslal video a produkt se mu líbil natolik, že jsme dali dohromady deal s jeho pro-modelem.
Vážně ho surfskate chytl a jezdí na něm celou dobu, i v editech, které netočíme
my.
Surfskate je prkno pro surfaře, myslíš si ale, že
by se lidi na něm mohli naučit surfovat (nemyslím úplně od začátku, ale když už
máš zmáknutý dlouhý prkno)?
Když už víš, jak se na
vlně postavit, a zvládneš jet "down the line", je surfskate skvělej
na učení pumpování a zatáčení. Pro začátečníka je to super posun na další level
surfování, a pokud už si pokročilej, můžeš trénovat těžší, agresivnější
cutbacky, snapy a pumping. Ale hlavně…je to zábava!
Znám několik dalších typů prken, který simulují surfing. Jakej je mezi nimi rozdíl?Ostatní značky jsou více podobný klasickým skateboardům, stále používají přední trucky s bushingama, a mají malej rozsah pohybu. Otáčejí se pouze do přibližně 30 stupnů. Surfboard ale vůbec nefunguje jako normální skateboard. Proto Carver nemá téměř žádnou volnost pohybu (je v podstatě flat) a Smoothstar je asi tak v polovině mezi Carverem a Surfskatem. Na mém prkně se nedá jezdit jako na klasickém skatebardu, jelikož je dělané přímo pro surfovej trénink a funguje na principu surfového prkna. Carver si většinou lidé koupí, protože si chtějí na něčem zajezdit a je tvrdší. Veškeré tyto značky používají podobný systém a kvůli bushingům dostávají v kudlách "speed wobbles". Surfskate na druhou stranu dokáže zvládnout velkou rychlost a paradoxně žádné wobbles nevytváří.
Takže na něm můžeš jezdit downhill?
Yep, můžeš jezdit
downhill, a to zcela bez speed wobbles.
To je docela šílený, když si vezmeš, že když
poprvé vlezeš na prkno, přijde ti extrémně nestabilní...
Jo to je, uvědomil jsem
si to hned, když jsem vymyslel první design. Řekl bych ti, proč tomu tak je,
ale je to tajemství, hehe. V podstatě je to docela jednoduchý, ale nikdo z výrobců
zatím nezměnil jejich trucky, aby to opravili, takže si to nechávám pro sebe.
Před chvilkou jsem si mohl vyzkoušet novej model
Surfskate trucku. V čem je lepší než ten starej?
Starej V-Truck jsme
zlepšili asi v 10 ohledech a přišli jsme s tzv. "Swell tech" truckem.
Např. vnější pružinky jsou tužší (máš stejnej rozsah pohybu, ale trochu větší
odpor). Pokročilejší nebo expert surfaři ocení drsnější carving, při kterým
musíš použít víc váhy na railu. Přidali jsme více stability a zúžili zadní
truck, díky čemuž můžeš dělat radikálnější cutbacky a pumpováním generovat
ještě větší rychlost.
Máš oblíbenej skatepark na Surfskate?
V Kalifornii je spousta
neuvěřitelnejch skateparků, všechny s betonovýma bowlama. Já nejradši jezdím
kopce a hledám v ulicích přirozený malý banky, což je větší sranda. Je to skoro
jako hledání vln, hehe. Skateparky tolik nemusím, radši jezdím rychle a carvuju
v ulicích. Laguna Beach je ideální místo, protože tu jsou všude strmé ulice.
Co bys poradil lidem, kteří se na surfskatu
zaseknou v určitém bodě…třeba když jim nejde pumpovat?
Určitě mrkněte na novou
videosérii Ride Guide, ale hlavně je důležitý si uvědomit, že stejně jako na
surfu, tak i tady musíte používat při pumpování nebo carvingu celé tělo.
Nestačí jen zapojovat špičky a paty, celé nohy musíte zároveň natahovat a při
tom rotovat pažemi.
Dal bys ruku do ohně za to, že správná technika na Surfskatu
přesně simuluje surfing?
Co se týče pumpování a carvingu je to 99% stejný.
Kdo je tvůj nejoblíbenější surfař?
Jamie O´Brien, hehe. Mám rád zábavnej surfing, nikdy jsem nechtěl v surfování závodit a Jamie je podle mě nejzábavnější surfař a dokonce jsem s ním párkrát mohl jezdit
na Pipeline.
Na závěr nám řekni, jakej máš postoj k současný
situaci se žralokama v Kalifornii…
Už jsem jezdil na pláži,
která byla zavřená kvůli výskytu žraloka. Oni jsou ve vodě pořád,
ale šance, že tě kousne, je malá. V jižní Cali je přibližně jeden útok
ročně, a každý den je ve vodě 1000 surfařů, takže není pravděpodobné, že bys to
byl zrovna ty.
Díky za rozhovor Coline!
Taky děkuju! Těšte se na nový truck!
Colina můžete sledovat na Instagramu.
Naši první recenzi Surfskatu najdete zde.
Foto: Jakub Michna