Rozhovor s Colinem Newtonem, vynálezcem SurfSkatu

Když jsem před pár měsíci plánoval cestu do Kalifornie, ozval se mi Pavel ze Surfskates.cz, jestli bych se prý nechtěl sejít s otcem SurfSkatu Colinem Newtonem u něho doma v Laguna Beach. Hned jsem na to kývnul a zprvu neměl vůbec šajn, co očekávat. Abych to zkrátil, po samotným rozhovoru jsem s Colinem strávil 2 dny plný surfingu, cruizování na SurfSkatu, poznávání lokálních spotů i barů. Na malou chvilku jsem tak mohl poznat, jaký to je žít kalifornskej sen. Jsem vděčnej, že jsem mohl potkat týpka, jehož vynález mě zcela pohltil a během roku mi od základu změnil surfing a tudíž i život. Seznamte se, Colin Newton, vynálezce SurfSkatu.

Ahoj Coline, řekni nám na začátek něco málo o sobě.
Je mi 26 let a pocházím z jižní Floridy, kde jsem sice žil u oceánu, ale málokdy nám chodily vlny. Kvůli tomu jsem začal žít přes léto v Kalifornii, a proto jsem taky začal vyrábět skaty, které fungují jako surfový prkna.

Jak tě napadlo si vyrobit vlastní surfskate?
Dřív jsem býval sponzorovanej longboardista a jezdil jsem za značku Loaded, která stejně jako spoustu dalších firem tvrdili, že fungují podobně jako surf…ale tohle tvrzení bylo hodně daleko od pravdy. Tak jsem se rozhodl vymyslet vlastní desku, která by měla otočný bod (tzv. pivot) v zadní části a volnej pohyb ve předu, jako je tomu u surfu. Začal jsem tak rozebírat různý věci a dával je zpět dohromady, až z toho vznikl první prototyp.

Popiš nám vývoj prvního trucku...
Na první truck jsem použil "sucaster" (pozn. red.: otočné kolečko, které se používá např. u nákupních vozíků) a odřízl jsem tu část, kam se dává kolečko. K té jsem přišrouboval dveřní pant, hehe.  Pak jsem vzal klasickej truck, kterej jsem rozřízl vejpůl a přišrouboval ho k celé konstrukci. Díky tomu jsem měl rotaci z casteru a otočnou osu na pantu ve dvou bodech. Celá konstrukce překvapivě jezdila podobně, jako dnešní model, akorát mnohem volněji, hehe.

Měl jsi s tím hned velký byznys plány, nebo si to chtěl vyrábět jen pro sebe a kámoše?
Víš jak, tenkrát mi bylo 17, takže to byla spíš sranda. Ale na druhou stranu jsem vždycky chtěl být něčím jako je vynálezce nebo podnikatel. Na začátku jsem jich pár prodal kámošům, a pak mi táta řekl, že to muže být větší, že bych to měl začít brát vážně. A tak jsem do toho šel…

Takže tě v tom táta hodně podporoval?
Přesně, pomohl mi získat patent, kterej je extrémně drahej. To jsem ale byl pořád na vejšce, kde jsem studoval ekonomiku a podnikání a rozjelo se to teprve, až když jsem dokončil školu. 

Ty vedeš celou společnost sám, nebo v tom s tebou jede někdo další?
Já v podstatě dělám všechny prkna a marketing a potom mi pomáhá Louise, který má na starost všechny objednávky, faktury a podobné věci.

Klobouk dolů! Skvělej případ toho, že nepotřebuješ desítky lidí, abys vybudoval firmu...
Hehe, asi jo. Louise vlastně začal až před půl rokem, takže jsem to do té doby ty tři roky dělal úplně sám.

Jak se ti povedlo za tak krátkou dobu vytvořit značku, která dováží produkt do zemí jako je Česká republika, nebo Jižní Korea a má v teamu třeba Jamieho O´Briena?
Asi to bylo tím, že je deska mnohem unikátnější než ostatní skateboardy, takže jsme rychle začali vyčnívat. Lidi je milujou, takže to šlo rychle. Jamiemu jsem poslal video a produkt se mu líbil natolik, že jsme dali dohromady deal s jeho pro-​modelem. Vážně ho surfskate chytl a jezdí na něm celou dobu, i v editech, které netočíme my. 

Surfskate je prkno pro surfaře, myslíš si ale, že by se lidi na něm mohli naučit surfovat (nemyslím úplně od začátku, ale když už máš zmáknutý dlouhý prkno)?
Když už víš, jak se na vlně postavit, a zvládneš jet "down the line", je surfskate skvělej na učení pumpování a zatáčení. Pro začátečníka je to super posun na další level surfování, a pokud už si pokročilej, můžeš trénovat těžší, agresivnější cutbacky, snapy a pumping. Ale hlavně…je to zábava!

Znám několik dalších typů prken, který simulují surfing. Jakej je mezi nimi rozdíl?Ostatní značky jsou více podobný klasickým skateboardům, stále používají přední trucky s bushingama, a mají malej rozsah pohybu. Otáčejí se pouze do přibližně 30 stupnů. Surfboard ale vůbec nefunguje jako normální skateboard. Proto Carver nemá téměř žádnou volnost pohybu (je v podstatě flat) a Smoothstar je asi tak v polovině mezi Carverem a Surfskatem. Na mém prkně se nedá jezdit jako na klasickém skatebardu, jelikož je dělané přímo pro surfovej trénink a funguje na principu surfového prkna. Carver si většinou lidé koupí, protože si chtějí na něčem zajezdit a je tvrdší. Veškeré tyto značky používají podobný systém a kvůli bushingům dostávají v kudlách "speed wobbles". Surfskate na druhou stranu dokáže zvládnout velkou rychlost a paradoxně žádné wobbles nevytváří.

Takže na něm můžeš jezdit downhill?
Yep, můžeš jezdit downhill, a to zcela bez speed wobbles.

To je docela šílený, když si vezmeš, že když poprvé vlezeš na prkno, přijde ti extrémně nestabilní...
Jo to je, uvědomil jsem si to hned, když jsem vymyslel první design. Řekl bych ti, proč tomu tak je, ale je to tajemství, hehe. V podstatě je to docela jednoduchý, ale nikdo z výrobců zatím nezměnil jejich trucky, aby to opravili, takže si to nechávám pro sebe.

Před chvilkou jsem si mohl vyzkoušet novej model Surfskate trucku. V čem je lepší než ten starej?
Starej V-​Truck jsme zlepšili asi v 10 ohledech a přišli jsme s tzv. "Swell tech" truckem. Např. vnější pružinky jsou tužší (máš stejnej rozsah pohybu, ale trochu větší odpor). Pokročilejší nebo expert surfaři ocení drsnější carving, při kterým musíš použít víc váhy na railu. Přidali jsme více stability a zúžili zadní truck, díky čemuž můžeš dělat radikálnější cutbacky a pumpováním generovat ještě větší rychlost.

Máš oblíbenej skatepark na Surfskate?
V Kalifornii je spousta neuvěřitelnejch skateparků, všechny s betonovýma bowlama. Já nejradši jezdím kopce a hledám v ulicích přirozený malý banky, což je větší sranda. Je to skoro jako hledání vln, hehe. Skateparky tolik nemusím, radši jezdím rychle a carvuju v ulicích. Laguna Beach je ideální místo, protože tu jsou všude strmé ulice.

Co bys poradil lidem, kteří se na surfskatu zaseknou v určitém bodě…třeba když jim nejde pumpovat?
Určitě mrkněte na novou videosérii Ride Guide, ale hlavně je důležitý si uvědomit, že stejně jako na surfu, tak i tady musíte používat při pumpování nebo carvingu celé tělo. Nestačí jen zapojovat špičky a paty, celé nohy musíte zároveň natahovat a při tom rotovat pažemi.

Dal bys ruku do ohně za to, že správná technika na Surfskatu přesně simuluje surfing?
Co se týče pumpování a carvingu je to 99% stejný.

Kdo je tvůj nejoblíbenější surfař?
Jamie O´Brien, hehe. Mám rád zábavnej surfing, nikdy jsem nechtěl v surfování závodit a Jamie je podle mě nejzábavnější surfař a dokonce jsem s ním párkrát mohl jezdit na Pipeline.

Na závěr nám řekni, jakej máš postoj k současný situaci se žralokama v Kalifornii…
Už jsem jezdil na pláži, která byla zavřená kvůli výskytu žraloka. Oni jsou ve vodě pořád, ale šance, že tě kousne, je malá. V jižní Cali je přibližně jeden útok ročně, a každý den je ve vodě 1000 surfařů, takže není pravděpodobné, že bys to byl zrovna ty.

Díky za rozhovor Coline!
Taky děkuju! Těšte se na nový truck!

Colina můžete sledovat na Instagramu.
Naši první recenzi Surfskatu najdete zde.

Foto: Jakub Michna

Další zajímavé články