V portugalském Lisabonu začíná projekt, který může změnit surfing k nepoznání!
01.4.2022
Lisabonská městská rada (Cámara Municipal é Lisboa) před půl rokem vyhlásila tendr, který měl vyřešit přeplněnost městských pláží v okolí centra města. K tomuto kroku je dohnalo hlavně porušování pandemických opatření surfovou komunitou. Zároveň však rada reaguje i na masivní nárůst oblíbenosti cestování v obytných dodávkách a obrovskou obsazenost pláží. Tento tendr nedávno vyhrála společnost Gopass, která je pro prknové nadšence starou známou. K pilotním změnám dojde na spotech Carcavelos a na Costa da Caparica. Gopass vyhrál tendr s řešením krize, které by mohlo navždy změnit surfing k nepoznání.
Není žádnou novinkou, že popularita našeho sportu roste. Surfing se stal velkým lákadlem jak pro sportovce, tak pro širokou veřejnost. Lisabonská městská rada dlouhodobě bojuje proti přelidnění městských pláží. Covidová krize jejich zájem akcelerovala, neboť ukázala, že přelidnění na surfových spotech a přilehlých plážích s sebou nese velká zdravotní rizika. Surfaři systematicky bojkotovali covidové restrikce a na plážích Carcavelos a Costa da Caparica musela denodenně zasahovat pobřežní hlídka a vyhánět surfaře z vody.
Paralelně s touto krizí se v Portugalsku řešil ještě přetlak dodávkářů. Již koncem ledna loňského roku vešla v platnost novela zákona o obytných dodávkách. Tato novela omezila možnost parkování po 21 hodině pouze na prostory pro parking určené. Vícemeně tím zilegalizovala jakékoliv spaní v autě na divoko. Tato novela přišla v reakci na obrovský nárůst návštěvnosti ze strany vnitrozemských dodávkařů. Především z Německa a Česka. Místní obyvatelstvo, především v okolí Sagres na jihu Portugalska, začalo brát zákon do vlastních rukou. Strkali za stěrače polovýhružné vzkazy a dokonce dodávkáře i násilně vyháněli. Obhajovali svoje jednání tím, že přetlak cizích surfařů systematicky hubí jejich místní surfovou subkulturu a komunity. Dále tvrdili, že dodávkáři jsou turisté, kteří do země nepřinášejí žádnou hodnotu. Neplatí za ubytování a jejich pobyt celkově nepřináší místním žádný zisk. Pouze využívají přírodní krásy Portugalska, shlukují se a znečišťují pláže. Portugalští zákonodárci tento problém vyřešili nemilosrdně.
U hlavních vstupů na veřejně přístupné pláže Carcavelos a Costa da Caparica budou od konce května stát první Gopass terminály. Jednorázoví příchozí se budou u vstupu prokazovat buď fyzicky kartou, nebo skrze QR kód v mobilní aplikaci. Dlouhodobí návštěvníci, tedy osoby, které mají rezidenční NIF (número de identificación fiscal) nemusí pro vstup na pláž dojít k terminálu, neboť mají nárok na dlouhodobé permice. Každý příchozí má však povinnost před vstupem na pláž svůj Gopass ticket aktivovat. Ať už v aplikaci, nebo fyzicky u terminálu. Na plážích budou následně namátkou probíhat kontroly, podobně jako dochází k revizi jízdenek ve vozidlech hromadné dopravy. Na pláži budou dodržování pravidel vymáhat tazkvaní Inspetor de Praia, zatímco ve vodě bude z člunu, či ze skůtru operovat Inspetor Náutico. Přesný ceník ještě nebyl zveřejněn, ceny se budou ale drasticky lišit v závisloti na národní příslušnosti. Jeden ceník bude pro nerezidenty a druhý pro rezidenty.
Na pláži Carcavelos už probíhá pilotní testování. Dva Gopass terminály jsou již v testovacím provozu.
Foto: Pilotní Gopass terminál Zdroj: www.lisboa.pt/cidade/mobilidade/estrategia
Foto: druhý pilotní Gopass terminál Zdroj: www.lisboa.pt/cidade/mobilidade/estrategia
Personální oddělení Sistema Integrado de Mobilidade (zprostředkovatel městské hrmadné dopravy města Lisabon) už doplňuje stavy a školí budoucí Inspetory. Inspetor Náutico bude namátkově kontrolovat surfaře přímo ve vodě. Gopass samozřejmě myslel i na technologické řešení nepromokavých permic. Možná uvidíme i comeback navíjáčků na permice, protože surfař bude povinen prokázat se a natáhnout se co nejblíže k revizorově čtecímu přístroji. Sistema Integrado de Mobilidade Inspetory Náutico školí tak, aby byli velmi agilní, uměli číst lineup a dokázali se pohybovat i ve větších vlnách. Ani při sezónních swellech nejspíš surfaři dohledu neuniknou.
Foto: Inspetor Náutico Zdroj: Zdroj: www.lisboa.pt/cidade/mobilidade/estrategia
Tento projekt samozřejmě dopadne na mnoho lidí. Zeptali jsme se Čechů, které vnímáme jako přímé stakeholdery a kteří dopad tohoto kontroverzního projektu pocítí nejvce. První nám odpověděla Jana Kašová, dlouhodobá obyvatelka města Lisabon a současná lídryně Českého poháru v surfingu. Tento drastická krok vnímá následovně:
Dále jsme se zeptali Marka Fishera, který v Portugalsku podniká. Jako podnikatel a spolumajitel firmy SurfCamp pocítí dopady Gopass projektu nejenom na osobní rovině, ale i na profesní. Mára vnímá změny o něco pozitivněji a stále má smysl pro humor:
Abych pravdu řekl, tak mě už v tomhle světě nic nepřekvapí. V západní kapitalistické společnosti se dřív nebo později zmonetizuje všechno. Surfing už je dlouho obrovsky výnosným odvětvím a není se čemu divit, že dalším logickým krokem k extrahování kupní síly surfařů je zpoplatnění přístupu k vlnám. Nejspíš jsme si o to i říkali. Kolikrát jsem se na lineupu choval neuctivě, a choval se jakoby mi cizí pobřeží patřilo. Lokalismus je sice dnes umírněnější, ale stále všudypřítomný. Není se čemu divit, že místní zahnaní do kouta sahají po nekonvenčních a drastických změnách. Největší strach mám z toho, že se tento kontroverzní projekt projeví jako úspěšný. Přinese do městského rozpočtu nemalé zisky a města podél Atlantiku začnou tuto metodu replikovat. Možná máme posledních pár let, ve kterých je oceán pro všechny. Otázkou ale je, zda máme začít hromadně najíždět k oceánu a snažit se surfovat zadarmo, dokud to jde a nebo zda touto akcí přechod na Gopass permice urychlíme.
Co si o tomto kontroverzním projektu myslíte vy?