V portugalském Lisabonu začíná projekt, který může změnit surfing k nepoznání!

Lisabonská městská rada (Cámara Municipal é Lisboa) před půl rokem vyhlásila tendr, který měl vyřešit přeplněnost městských pláží v okolí centra města. K tomuto kroku je dohnalo hlavně porušování pandemických opatření surfovou komunitou. Zároveň však rada reaguje i na masivní nárůst oblíbenosti cestování v obytných dodávkách a obrovskou obsazenost pláží. Tento tendr nedávno vyhrála společnost Gopass, která je pro prknové nadšence starou známou. K pilotním změnám dojde na spotech Carcavelos a na Costa da Caparica. Gopass vyhrál tendr s řešením krize, které by mohlo navždy změnit surfing k nepoznání.

Není žádnou novinkou, že popularita našeho sportu roste. Surfing se stal velkým lákadlem jak pro sportovce, tak pro širokou veřejnost. Lisabonská městská rada dlouhodobě bojuje proti přelidnění městských pláží. Covidová krize jejich zájem akcelerovala, neboť ukázala, že přelidnění na surfových spotech a přilehlých plážích s sebou nese velká zdravotní rizika. Surfaři systematicky bojkotovali covidové restrikce a na plážích Carcavelos a Costa da Caparica musela denodenně zasahovat pobřežní hlídka a vyhánět surfaře z vody. 

Paralelně s touto krizí se v Portugalsku řešil ještě přetlak dodávkářů. Již koncem ledna loňského roku vešla v platnost novela zákona o obytných dodávkách. Tato novela omezila možnost parkování po 21 hodině pouze na prostory pro parking určené. Vícemeně tím zilegalizovala jakékoliv spaní v autě na divoko. Tato novela přišla v reakci na obrovský nárůst návštěvnosti ze strany vnitrozemských dodávkařů. Především z Německa a Česka. Místní obyvatelstvo, především v okolí Sagres na jihu Portugalska, začalo brát zákon do vlastních rukou. Strkali za stěrače polovýhružné vzkazy a dokonce dodávkáře i násilně vyháněli. Obhajovali svoje jednání tím, že přetlak cizích surfařů systematicky hubí jejich místní surfovou subkulturu a komunity. Dále tvrdili, že dodávkáři jsou turisté, kteří do země nepřinášejí žádnou hodnotu. Neplatí za ubytování a jejich pobyt celkově nepřináší místním žádný zisk. Pouze využívají přírodní krásy Portugalska, shlukují se a znečišťují pláže. Portugalští zákonodárci tento problém vyřešili nemilosrdně.

Dále upřela místní legislativa pozornost na přeplněné pláže. Lisabon se jako hlavní město ujal role lídra a tendr na řešení zveřejnil jako první. Projekt by se měl ale po Portugalském pobřeží rozšířit na další místa jako okolí Peniche a Balealu, Ericeiru, Sagres, Villa Nova de Milfontes a následně i na sever do Porta. Zadaní veřejné zakázky přišlo ze strany Lisabonské městské rady, která je jednou z organizačních složek ministerstva vnitra. Tendr měl velmi obecné zadání, technologicky a logisticky vyřešit problém přetlaku surfařů a návštěvníků pláží a také určité spravedlivé navrácení těchto veřejných prostor do rukou místních. Tendr vyhrála ve veřejném výběrovém řízení firma Gopass. Firma splnila všechna kritéria nastavená v parametrech výběrového řízení. Jejich řešení je technologicky vyspělé, ekonomické a firma má dlouholetou zkušenost v oblasti monetizování prostor určených pro sport. Pro fanoušky surfingu, především pro nás, kteří nejsou dlouhodobí rezidenti, může jejich řešení znamenat surfovou katastrofu! 

U hlavních vstupů na veřejně přístupné pláže Carcavelos a Costa da Caparica budou od konce května stát první Gopass terminály. Jednorázoví příchozí se budou u vstupu prokazovat buď fyzicky kartou, nebo skrze QR kód v mobilní aplikaci. Dlouhodobí návštěvníci, tedy osoby, které mají rezidenční NIF (número de identificación fiscal) nemusí pro vstup na pláž dojít k terminálu, neboť mají nárok na dlouhodobé permice. Každý příchozí má však povinnost před vstupem na pláž svůj Gopass ticket aktivovat. Ať už v aplikaci, nebo fyzicky u terminálu. Na plážích budou následně namátkou probíhat kontroly, podobně jako dochází k revizi jízdenek ve vozidlech hromadné dopravy. Na pláži budou dodržování pravidel vymáhat tazkvaní Inspetor de Praia, zatímco ve vodě bude z člunu, či ze skůtru operovat Inspetor Náutico. Přesný ceník ještě nebyl zveřejněn, ceny se budou ale drasticky lišit v závisloti na národní příslušnosti. Jeden ceník bude pro nerezidenty a druhý pro rezidenty. 

Na pláži Carcavelos už probíhá pilotní testování. Dva Gopass terminály jsou již v testovacím provozu.

Foto: Pilotní Gopass terminál Zdroj: www.lisboa.pt/cidade/mobilidade/estrategia

Foto: druhý pilotní Gopass terminál Zdroj: www.lisboa.pt/cidade/mobilidade/estrategia

Personální oddělení Sistema Integrado de Mobilidade (zprostředkovatel městské hrmadné dopravy města Lisabon) už doplňuje stavy a školí budoucí Inspetory. Inspetor Náutico bude namátkově kontrolovat surfaře přímo ve vodě. Gopass samozřejmě myslel i na technologické řešení nepromokavých permic. Možná uvidíme i comeback navíjáčků na permice, protože surfař bude povinen prokázat se a natáhnout se co nejblíže k revizorově čtecímu přístroji. Sistema Integrado de Mobilidade Inspetory Náutico školí tak, aby byli velmi agilní, uměli číst lineup a dokázali se pohybovat i ve větších vlnách. Ani při sezónních swellech nejspíš surfaři dohledu neuniknou. 

Foto: Inspetor Náutico Zdroj: Zdroj: www.lisboa.pt/cidade/mobilidade/estrategia

Tento projekt samozřejmě dopadne na mnoho lidí. Zeptali jsme se Čechů, které vnímáme jako přímé stakeholdery a kteří dopad tohoto kontroverzního projektu pocítí nejvce. První nám odpověděla Jana Kašová, dlouhodobá obyvatelka města Lisabon a současná lídryně Českého poháru v surfingu. Tento drastická krok vnímá následovně:

“Je to pro mě fakt překvapení, a ne v dobrém slova smyslu! Myslím, že to hodně uškodí turismu v Portugalsku.. na jednu stranu trochu chápu, že to bude bezpečnější, když bude na spotech méně lidí, protože poslední léta byly někde i 3 line upy lidí nad sebou, ale jsem zvědavá, kolik surfařů bude ochotných zaplatit vstupné na surf. Já to vnímám jako totální katastrofu surfingu v Portugalsku, ještě při takto vysokých cenách paliva platit za vstup na spoty! “
Jana Kašová, dlouhodá rezidentka v Lisabonu

Dále jsme se zeptali Marka Fishera, který v Portugalsku podniká. Jako podnikatel a spolumajitel firmy SurfCamp pocítí dopady Gopass projektu nejenom na osobní rovině, ale i na profesní. Mára vnímá změny o něco pozitivněji a stále má smysl pro humor:

"Když jsme se tuto zprávu poprvé dozvěděli, tak nás relativně vyděsilo, že to opravdu odsouhlasili. Ale úplně upřímně - už se o tom šuškalo delší dobu a dostávali jsme echa a vlaštovky ze všech možných stran. Co se týče toho zákazu felingu a parkingu dodávek, tak z osobního hlediska mě ten zákaz z ledna docela naštval, protože musím parkovat dodávku hluboko v lese a portugalský kuny mi už několikrát překousaly dráty. Stěrače už také nepřiléhají, jak priléhaly.  Ale upřimně to jakoby dává smysl, protože takový bordel na těch utésech, to byla fakt bída. Jdete na ranní session a felí tam 25 fordů transitu a kolem nich tuna odpadků. Pak si ani nemůžete udělat pořádnou fotku se shortem na útesu a dovolená jako kdyby nebyla.  Co se týče těch terminálů, tak to i vcelku vítáme jako zajímavé řešení a jsme pro... Přeplněnost pláží, to my moc dobře chápeme, odkud to pramení. Naštěstí máme portugalský NIF, takže nás to jako Surf Camp.cz omezovat moc nebude. Alespoň to nám sdělila Policia Maritima de Peniche (místní Peniche námořní policie), pod jejíž taktovkou to v místě našeho kempu budou realizovat. Leda v tom, jak narvat 20 pěňáků přes turniket, pokud tam bude. Ale to pořešíme.  Jsem ale upřimně hodně zvedavý na realizaci, jak pošéfují detaily, aby to doopravdy plnilo svůj účel. Snad nebude panovat na pláži ještě větší nevraživost a lidi nebudou podezírat každého kobliháře, který může náhodně místo čoko donutky vytáhnout odznak.  Ale Surfovy svět se mění a my musíme s ním. Cestovní ruch je ovlivňován externalitami a my musíme flexibilne reagovat. Jestli to omezí preplněnost, jak se plánovalo, to ví nyni jen Jolanda." 
Marek Fischer, podnikatel v Portugalsku

Abych pravdu řekl, tak mě už v tomhle světě nic nepřekvapí. V západní kapitalistické společnosti se dřív nebo později zmonetizuje všechno. Surfing už je dlouho obrovsky výnosným odvětvím a není se čemu divit, že dalším logickým krokem k extrahování kupní síly surfařů je zpoplatnění přístupu k vlnám. Nejspíš jsme si o to i říkali. Kolikrát jsem se na lineupu choval neuctivě, a choval se jakoby mi cizí pobřeží patřilo. Lokalismus je sice dnes umírněnější, ale stále všudypřítomný. Není se čemu divit, že místní zahnaní do kouta sahají po nekonvenčních a drastických změnách. Největší strach mám z toho, že se tento kontroverzní projekt projeví jako úspěšný. Přinese do městského rozpočtu nemalé zisky a města podél Atlantiku začnou tuto metodu replikovat. Možná máme posledních pár let, ve kterých je oceán pro všechny. Otázkou ale je, zda máme začít hromadně najíždět k oceánu a snažit se surfovat zadarmo, dokud to jde a nebo zda touto akcí přechod na Gopass permice urychlíme. 

Co si o tomto kontroverzním projektu myslíte vy?

sepsal

Jan Moleš
Další články autora

Další zajímavé články