Freebording - první lekce

Určitě při čekání na sníh a snowboardový pojezd často řešíte otázku jak se co nejlépe zabavit... Spousta lidí si vynahrazuje snowboarding různými činnostmi jako je skate, mountainboard, longboard, hospoda a především čtením freeride.cz :) Všechny tyto aktivity jsou super zpestření, ale snowboarding to uplně nenahradí. Řešení jak snowboardit i v létě, na podzim či na jaře bez sněhu však existuje a zní Freebord.

Přestože jsme o tomto „letním snowboardu“ psali již loni, určitě není na škodu zopakovat si pár základních faktů a o tomto prkýnku, faktů, které z něho dělají to pravé snowboardové.

Základní vlastnosti Freebordu:

Absolutní kontrola nad rychlostí

Vnější kolečka Freebordu se chovají úplně stejně jako hrany snowboardu, vnitřní kolečka nahrazují skluznici. Výsledkem je absolutní kontrola nad rychlostí, která vám umožní sjíždět i ty nejprudší kopce. Jedete z prudkého kopce a sami si obloučky regulujete jak rychle chcete jet a plně kontrolujete rychlost, kterou jedete - stejně tak jako na snowboardu. Zatáčet a přibrzďovat na Freebordu i ve vysokých rychlostech je opravdu jednoduché. 

Jízda na switch

Vnitřní kolečka se chovají jako skluznice snowboardu, umožňují  klouzat se po hranách a sklouzávat do opačného směru jízdy, na switch. 

Brždění

Nejlepší a nejrevolučnější vlastnost Freebordu. Nejen, že si obloučky můžete regulovat rychlost přesně jako na snowboardu, ale dokonce se na Freebordu stejně i brzdí! Jedete z kopce, uděláte pohyb o 90° a zabrzdíte. Už ten pocit, že můžete kdykoliv zastavit, vám dodá odvahu jet rychleji. 

Smýkaný i řezaný oblouk

Díky speciálním truckům můžete na Feebordu jak ostře hranit, tak se hladce klouzat. Tzv. řezaný carvingový oblouk (po hranách) a smýkaný oblouk (slide) není na Freebordu žádný problém, přesně tak jako na snowboardu. 

Vázání, nastavení stance

Stejně tak jako na snowboardu má Freebord vázání, jde o tzv. polootevřené patentované Shyhook vázání. Toto vázání vám drží nohy pevně jak potřebujete, ale zároveň z něj můžete vyskočit, což vám ušetří spoustu případných pádů. Na Freebordu se dá nastavovat stance a úhly stejně jako na snowboardu a to od -30° do +30°, jeho šířku a jeho výšku, tak aby optimálně sedělo vzhledem k obuvi. Díky tomuto vázání je jednoduché ollie, různé 360°s, což je veliká výhoda oproti skateboardu, kde jen naučit se vyskočit na obrubník je záležitost několika týdnů až měsíců.

Nyní se podívejte na video od Jakuba „Shymonkey“ Šimůnka, kde vám Jakub „JP“ Petr ve spolupráci s Tomášem „Špíďou“ Špindlenem a nemluvícím Lukášem „Bendisem“ Bendákem vysvětlí jak si prkýnko nastavit a jak zvládnout základy jízdy:

Pokud byste si chtěli přečíst o ježdění trochu detailněji, určitě věnujte pozornost následujícím řádkům:

Nastavení prkna

Nejdříve si nastavíme Freebord tak, aby nám setup co nejlépe vyhovoval, nastavení je hodně důležité aby se ti dobře jezdilo, stejně tak jako na snowboardu.  

Můžeme nastavit šířku stance + úhly na vázání, doporučuji inspirovat na základě vašeho snowboardového nastavení. Je dobré vybrat si jedny boty, ve kterých budete jezdit, a podle nich si vázání nastavit. Mnoho jezdců praktikuje spíše „placatější“ boty typu Converse, ale je to spíše věcí vkusu. Dále je důležité nastavení trucků, kde nastavujeme tvrdost a výšku středového kolečka. Čím máte volnější trucky, tím se cítíte volněji a lépe se zatáčí v menších rychlostech. Na druhou stranu čím tvrdší trucky máte, tím je prkno stabilnější a vhodnější pro vyšší rychlost, či například jízdu v rampě. Já osobně volím zlatý střed. 


Výška středového kolečka  - čím blíže desce je středové kolečko, tím více se prkno chová jako skate a je nutné dát větší sílu do smýkaného oblouku, čím dále od desky je středové kolečko, tím více se chová prkno jako snowboard a je „více kluzké“. Určitě je dobré experimentovat s nastavením, já osobně doporučuji na záčátek dát kolečko trochu níže, stejně tak když jdeme do skateparku - ale určitě ne zase úplně nejníž. Nejlepší je vyzkoušet několik různých nastavení a najít to, které vám nejlépe vyhovuje.

Výuka jízdy

Na záčátek všeho je důležité si najít kopec vhodný pro naše začátky. Nejlépe hodně široký, ne moc prudký, bez aut, bez děr a kamínků. Freebord má velká kola a zvládne i špatný povrch, ale prašan to není :) 

Jako první fakt je důležité si uvědomit, že prkno se chová uplně jako snowboard, odmyslíme kolečka a skateboardové pohyby (pokud je máme zažité) a opravdu jezdíme stejně jako na snowboardu.

Určitě, ještě než se rozjedeš z kopce, je dobré se něčeho pevného chytit (auto, stěna, kamarád) stoupnout si na prkno a zvyknout si na pocit kolíbání se ze strany na stranu.

První věc, kterou se naučte, je ježdění po hranách, jednoduše jen přenášejte váhu z jedné hrany na druhou, špičky, paty a dělejte esíčka. Vůbec nedávejte žádnou váhu na prostřední kolečka, protože pak vám to podklouzne. Teď jde jen o to zvyknout si na samotné zatáčení po hranách. Na tento pohyb defacto nepotřebujeme středové kolečko, můžeme ho tedy dát uplně nejblíže desce.

Dále si musíte zvyknout na kluzkost prkna - smýkáný oblouk (slide). Pro začátek se opět něčeho chyťte, dejte váhu na paty a zadní nohou tlačte dopředu, pak na špičky a zadní nohou za sebe.  V praxi se pak rozjeďte úplně stejným způsobem, jako jste jeli před tím po hranách. To vám umožní nabrat dostatečnou rychlost na to, abyste mohli začít slidovat. Slidovaní a smýkané oblouky vás, na rozdíl od oblouku po hranách, brzdí, takže potřebujete nejdřív získat aspoň trochu rychlosti. Rychlost je důležitá, abyste mohli dobře a pod kontrolou slidovat. Při nízké rychlosti jde slidovat velmi těžko, stejně tak jako na snowboardu. 

Nejdříve se rozjedeme, ubereme váhu z hran na prostředek desky a ucítíme, jak prkno podkluzuje. Předtím než se přetočíte, dejte váhu zpátky na hranu a ucítíte, jak přestane klouzat  a začne zatáčet. Opakujte to, dokud si na tento pohyb nezvyknete. Pamatujte, že čím víc budete mít váhu uprostřed desky, tím víc bude prkno klouzat. Pamatujte - držet ramena rovně s deskou, pokrčená kolena a váhu na přední nohu! (Pozn.: důležíté je držet ramena opravdu rovně - zabráníte tím tzv. „protirotaci“ - nežádoucí jev jak na freebordu tak na snowboardu, bohužel v ČR velmi často vídaný.)

Hodně důležitá věc - to, co dělá freebord tím pravým snowboardovým, je fakt, že brzdění je opravdu stejné jako na snowboardu. Jedeme, zatáčíme po hranách, uvolníme z nich váhu a necháme se otočit do slidu o 90 stupňů. Dále regulujeme, jak moc prudce chceme zastavit - čím víc se zakloníme a dáme váhu na hrany, tím rychleji zastavíme. Když se zakloníš moc prudce, tak ti prkno podjede a spadneš. Pamatujte mít vždy pokrčená kolena - máte pak vetší stabilitu a cit.

Teď už umíš slidovat a zastavit. Je možné, že ze začátku budeš lepší v zatáčení na jednu stranu než druhou, buď na špičkách nebo na patách, určitě je dobré trénovat pohyby tak dlouho, dokud se nebudeš cítit sebevědomě na obě strany. Výhodou Freebordu je fakt, že si opravdu můžeš kdykoliv přibrzdit, stejně tak jako na snowboardu, a regulovat si rychlost, takže pokud umíš všechny oblouky a zabrzdit, klidně si můžeš troufnout i na opravdu prudkej kopec...  Dost řečí, jdem zasnowboardit na silnice než napadne bílá peřina :)

Další zajímavé články

Styl v podání Braincage ve videu ''Nothing Special'' z Whistleru

Whistler parks jsou definitivně mezi nejlepšími parky v Kanadě, a proto není divu, že videa, které tam vznikají jsou vždy plné snowboardingu na docela solidní úrovni. Video ''Nothing Special'' je rozhodně jedním z nich, protože v něm nabitá sestava riderů doslova zabíjí každou překážku v parku!

Snowboardel Lokální výzva: vyhlášení

Letošní sezóna pomalu ale jistě končí, což znamená mimo jiné i to, že přišel čas vyhlásit vítěze letošního celosezónního projektu Snowboardel Lokální výzva, který jsme vám přinesli v rámci FreerideTV. Kdo jsou ti, kteří se stávají Snowboardel team riders na příští sezónu se dozvíš teď a tady!

Česká & slovenská repre na MSJ 2019 ve švédském Kläppen

Od coache české snowboardové freestyle repre Přemka Vidy nám dorazilo ohlédnutí za Mistrovstvím světa juniorů, které se jelo nedávno ve švédském resortu Kläppen. Česko na tomhle nabitém závodě reprezentovali Kuba Hroneš, Kristián Salač a Láďa Hrstka a Slovenko Samo Jaroš a Eva Hanicová.