Nové technologie - Snowboardová vázání
19.12.2011
Jak si většina z vás jistě po těch letech všimla, redakce Freeride.cz si oproti ostatním webům hodně zakládá na původních materiálech, které vám pak servíruje až do vašich domovů. Mezi naši původní tvorbu je možné zařadit i technologické články, které vás seznamují s novinkami na snowboardovém trhu. Dnes vám přinášíme další z těchto textů, které vám představí poslední novinky na poli snowboardových vázání. Po těch letech se z obyčejného plastového vázání vyvinuly opravdové technologické skvosty, které vám pak slouží dle vašich představ.
Jedna ze tří nejdůležitějších součástí snowboardového kompletu – vázání, prošla za posledních několik let tak významnými změnami, že je ideální čas se obeznámit co pro vás vývojáři u jednotlivých značek vymysleli a na co přesně můžete jako uživatelé pohlížet. Novinek je za těch X let opravdu hodně. Změnou prošlo snad vše, co na vázání můžete vidět. Každá značka se soustředila na své priority, které potřebovala nebo chtěla změnit. Ať se podíváme na platformu, patky, ráčny, strapy nebo na samotné použití vázání, na všem můžeme oproti dřívějšku najít posuny dopředu.
Některé značky se více soustředí na rychlost nazouvání a vyzouvání, některé na odlehčení použitých materiálů, další pak na odpružení nebo zlepšení využití patek, ráčen, ozubených pásků… Nyní si představíme jednotlivé novinky, které výrazně vázání vylepšují. Uvedeme si příklady v podobě obrázků a videí, které vám tyto technologie podrobně představí.
Nejprve si ale jednotlivá vázání rychle rozdělíme. Základní rozdělení snowboardových vázání se dělí na pevná (race, slalom) a měkká vázání (freestyle, freeride). Nás rozhodně zajímá verze měkkých vázání, které se dále rozděluje na počet dílů platformy. Buď se jedná o vázání v jednom kusu, nebo vázání kombinované. Jedno kusé vázání využívá platformu, která je vylisovaná buď z jednoho kusu plastu, nebo kovu. Kombinované vázání pak využívá především plastové základny a kovové, někdy i plastové patní obruby. Dále se vázání rozdělují na vázání ráčnová, se vstupem přes patku nebo kombinující obě tyto možnosti. Rozdělení vázání platí i pro použitelnost, tedy freeridové nebo freestylové. Zde hraje roli především pevnost komponentů, jak poddajnost platformy nebo patky, tak pevnost a polstrování strapů.
Rychlost:
Současný velký boom rychlého nazouvání a vyzouvání odstartoval systém Step In, který se bohužel osvědčil pouze v této jediné vlastnosti. Po letech nadvlády nazouvání přes dvě ráčny radikálně přerušila tento „monopol“ značka Flow, která vynalezla vstup přes patku, a tím absolutně změnila rychlost nazouvání. Systém výklopné patky se osvědčil natolik, že se používá doteď a další značky přidávají své patenty, které jsou více či méně úspěšné. Mezi ty úspěšnější systémy pak můžeme počítat například Cinch systém od K2 nebo Fastec systém, který vzešel od SP bindings. O úspěšnosti systému svědčí i jeho oblíbenost mezi dalšími značkami, které tento patent odkoupili a nyní ho používají i pro svá vázání. Mezi tyto značky můžeme počítat snowboardové veličiny, jakými jsou GNU, Lib Tech, Roxy, Völkl, Salomon nebo Nidecker.
Další technologie, kterou můžeme zařadit do kategorie rychlo nazouvacích vázání je i u značek Ride (Contraband), K2 (Auto) nebo Burton (One Up), kde se vývojáři soustředili na rychloupínací systém nevyužívající pro vstup patku, ale systém stahování jednou ráčnou. Své patenty nám pak před lety představily i značky Beyond Snow a APO. Pokud sledujete zahraniční snowboardové stránky, mohli jste narazit i na značku Bon Hiver, jejichž systém je… zvláštní, ale asi si také najde své příznivce. Mezi snowboardcrossaři je pak hodně oblíbený systém od značky Catek, která využívá kovového disku, připevněného k vázání jedním šroubem. Zajímá vás, jaké vázání si nejrychleji zapnete? ZDE je poslední porovnání, které zpracovali v Transworld Snowboarding.
Váha:
Každá značka v současné době řeší váhu vybavení, které produkují. Nejen u použitých materiálů u snowboardů a bot, ale i u vázání je kladen velký důraz na využití nových materiálů, kterými obohacují své produkty. Většinou se tedy setkáváme s kombinací plastu a skelných vláken nebo slitin, které jsou schopny zachovat pevnost i při snížené váze. Vyjmenováváním jednotlivých značek vás nyní ušetříme, protože tímto směrem se ubírají opravdu všichni. Kde je ta doba, kdy plastové vázání prasklo po lehkém nárazu, kdy kovové vázání vážilo jako prkno? Naštěstí daleko za námi.
Odpružení:
V době velkých skoků, streetových dopadů na rovnou plochu a následného velkého zatížení nohou a celého těla ridera, se značky věnují i daleko lepšímu odpružení. Tyto materiály nyní vídáme jak ve snowboardech, botech, tak samozřejmě i ve vázání. Platforma využívající několika dostupných materiálů, tak snižuje vibrace a následné nárazy a tím daleko lépe chrání jezdce samotného. Nejpoužívanějším materiálem je stále EVA. Nejčastěji se využívá pod platformou nebo na nášlapu vázání. Výhodou tohoto materiálu je vysoká absorbce a vstřebávání vibrací a nárazů. Některé značky používají EVA materiál na špičce a v patní části vázání. Stále častěji se ale setkáváme s vázáním, kdy je celý nášlap překryt EVA materiálem a noha je tak chráněna po celé délce. Výhodou je ale i to, že tento materiál daleko lépe snáší sníh a následné přimrznutí. Ve většině případu stačí jen rukavicí setřít nášlap a neřešit zamrzlé kusy ledu.
Převratem v odpružení se může pyšnit značka K2, která nechala vytvořit materiál Harshmellow. Ten několikanásobně převyšuje schopnosti samotného EVA materiálu. U mnoha značek se ale můžeme setkávat s velice funkčním systémem gelových nebo plastových Air bagů, které svou funkci plní více než dobře (Forum, Raiden). Značky jako Ride, SP, GNU,… dále kombinují vysokou funkčnost airbagů a EVA materiálu. V těchto nových materiálech, nahrazujících klasickou EVA pěnu je budoucnost, to je již nyní jisté.
Platforma:
Jak již bylo zmíněno výše, značky nyní hodně dbají na materiály, které používají především do platforem vázání. Tím je možné docílit vynikajících vlastností s výslednou malou váhou. Díky kombinaci především nylonu se skelnými vlákny nebo karbonem se plastová vázání mohou pyšnit vynikající použitelností v jakýchkoli podmínkách (Burton, K2, Flux). Nejinak je tomu i u kovových vázání (Ride, SP), kde se přešlo na slitiny, které po letech výzkumu splňují veškeré požadavky pro flexibilitu a využití. Mnoho značek má se drží konceptu kombinovaného vázání s plastovým baseplatem a kovovou patní obrubou (Drake, Technine, Forum, Raiden, Rome, Union, SP, BentMetal) nebo plastovou patní obrubou (Salomon, Nidecker, SP). Je opravdu na každém, jaký koncept si vybere.
Platformy si ale v základě zachovávají stále podobný tvar, jako tomu bylo dříve. Jednou za čas se ale objeví novinka, jakou je pro tuto sezonu například systém Hinge od značky Burton (např. vázání Malavia), který celou platformu nahýbá směrem, kterým jde vaše noha. Díky systému šroubů a ohybů tak vaše vázání ideálně pracuje s vaším tělem a přizpůsobuje se mu. Dalším vybočením z davu je vázání z produkce SP, kdy je vázání sestaveno pouze ze spodní platformy, které chybí patní obruba. Patku tak na místo patní obruby reguluje a drží ocelové lanko, díky němu a nastavitelným šroubům, je uchycena k platformě.
U vázání značek Burton, Forum, Drake se nyní přichází i s odebíráním spodního materiálu, který je doplňován o výše zmíněné odpružující materiály a tím dávají vázáním vyšší smysl ve věci dopadů. Díky tomuto systému a doplněním o potřebný disk je vázání ohebnější a přizpůsobivější například při pressech nebo ve zlomech na zábradlí. Značka Union zase pracuje s pokud možno co nejmenší plochou, která se dotýká snowboardu. Pouze 18ti procentní dotyková plocha tak zaručuje zachování přirozené pružnosti prkna.
Montáž (disky):
S platformou úzce souvisí i samotné upnutí vázání ke snowboardu. I zde můžeme očekávat novinky, a ne jen tak ledajaké. Zásadní rozdíl, který vnímáme již mnoho let je rozdělení na dvou, tří nebo čtyř šroubovou verzi. Dva šrouby začala používat jako první značka Forum, která od svého channel systému upustila a nyní se již vrátila k systému čtyř šroubů. Tento systém převzala značka Burton, která jako jediná na světě používá svůj patent EST, kdy jejich modely připevňujeme v postranních kolejnicích a můžeme využívat výhod tohoto systému, kterými jsou především rychlost, přesnost nastavení a vyšší pružnost prkna pod vázáním. Dva šrouby nyní používá i značka Raiden ve svém novém hliníkovém mini disku, který splňuje všechny výhody, které jsme zmínili u EST systému. Značka SP a všechny ostatní, které využívají systém Fastec v současné době nabízí montážní disk, kterým lze tato vázání připojit i k channel systému, který používá značka Burton. Tím efektivně reagují na poptávku trhu po těchto snowboardech.
Tři šrouby stále používá značka Burton, jejich trojúhelníkový disk je znám snad všem. Každý prodejce i nyní slyší, zda toto či ono vázání bude fungovat na Burton prkna. Nejvíce využívaným systémem je však stále čtyř šroubový disk. Ať si říká každý co chce, stále je to nejpevnější verze, která kdy byla použita, 4x4 je 4x4. Disky samotné prochází samozřejmě obměnami také. Revoluční věc vymysleli konstruktéři značky Forum. Ti před dvěma lety uvedli na trh tzv. Hinge Disc, který je vytvořen ze dvou kusů a flexibilně pracuje s vázáním a zároveň i s prknem. To se pod vázáním díky této technologii dokáže prohnout také a tím lépe reagovat na povrch pod ním. Podobný disk nyní používá i značka Burton, u které nalezneme systém Re:Flex. Propojení značek Forum a Burton je zde ještě znatelnější.
Patky:
Opěrné patky jsou pro hodně lidí, co jezdí na snowboardu, jedna velká neznámá. Jejich tvrdost, jejich náklon, úhel zkosení. Ne každý dokáže patku správně nastavit tak, aby opravdu 100% splňovala svou funkčnost. I u patek se značky zaměřují na odlehčení, na vývoj správného materiálu, na jejich tvrdosti a lehkosti ovládání. Výběrem vázání si vybíráme i jeho využití. Na freeride si nevybíráme vázání s měkkou patkou, ale pokud možno s co nejtvrdší, na parkové ježdění pak spíše středně tvrdou pro skákání a měkkou pro jibbing. S tímto firmy počítají a podle toho i od začátku vytvářejí celé vázání. Náklon patek jak do úhlu k botě tak ke stranám vázání je v podstatě nezměněné. Snad už každé vázání vám dovoluje tyto náklony uskutečnit. V prvním případě buď použitím šroubováku (Nidecker, Salomon, Rome), nebo klasickým povolením díky výklopnému nebo šroubovacímu mechanismu.
Náklon je možné u některých modelů nastavit i bez zadního štelování, ale přímo na úchytech patky samotné (Flux, Union, K2). Mezi šroubovací možnosti počítáme například patent značky Burton, která využívá otočné páčky uprostřed patky. Postranní náklon pak můžete nastavit opět díky šroubováku nebo stále více používanému systému bez použití nářadí. Tím docílíte vybočení patky a získáte tak zrychlení reakční doby. Značka Burton přišla také se svým patentem vystouplé vrchní části patky do strany, která vám zaručuje opět daleko lepší reakce vázání. Stále více se využívají i jednolité patky buď z karbonu pro rychlou reakci (Burton) nebo z měkčího materiálu, který je vhodný především pro jibbing (K2). Mezi další značky, které jdou tímto směrem, patří i Ride či Drake.
Samozřejmě se setkáváme s konstrukcí patek, která je doplněna o kovové slitiny, dodávající patce potřebnou pevnost a stále omílanou rychlost reakce, kterou využijete především v extrémnějších podmínkách. Další patky se pak skládají z kombinovaných materiálů. Značka Flow například přichází s patkou, která přechází od pevnějšího materiálu ve spodní části, přes středně tvrdou část až ke „gelovému“ okraji. Tato kombinace zaručuje flexibilnější pracování a postupnou reakci. Obdobnou technologii používají i značky SP a Union, kdy je materiál jejich patek kombinován tak, aby patka využívala 100% své funkčnosti. Jednu exkluzivní záležitost pro nás letos vytvořila značka Drake. Ta sestrojila převážnou část vázání včetně patky z kombinace dřeva a korku (k vidění zde). I takovéto věci se na poli vázání dějí.
Poslední věc, o které se u patek vázání zmíníme, je nastavitelnost a úhel patky pro lepší stance. Snad u všech vázání již máme možnost posunout patku tak abychom její vnitřní náklon upravili k lepší a rychlejší reakci, a to buď posunem základny patek, čehož využívá většina firem nebo posunem patky samotné, jak jste mohli vidět na příkladu u Flow vázání. Ojedinělý systém vytvořila značka SP, která díky svému kabelu na nastavitelných šroubech, umožňuje tento postranní náklon také. Trend posledních let je využívání nových asymetrických tvarů, které naklání patku směrem ke středu prkna, tím zlepšují váš stance a ideální sklon k botě.
Kotníkové strapy:
Pohodlí, funkčnost a váha. Tři věci, na které je kladen ten největší důraz při vývoji kotníkových strapů. Pohodlnost strapů je daná několika parametry. První z nich je použitý vnitřní, ale i vnější materiál. Nejpoužívanější materiál je všestranná EVA pěna, která je doplňovaná například gelem. To vše v různém množství. Někde je použito více materiálu a strap je příjemně naducaný a měkký (Burton, Raiden, Rome, Union, Gravity,…), někde je materiál zase ubrán (K2, Burton). Díky tomu je pak strap lehčí, k čemuž se dostaneme záhy. Směrem, kterým se vydali u značek Burton a Forum, se možná vydá i zbytek firem, protože jejich kotníkové strapy prochází další obnovou. Jejich kotníkové strapy jsou u některých modelů po stranách vyvýšeny, a tím při bočním náklonu lépe drží botu a nezatěžují tolik vaše nohy.
Důležitý je pak i tvar samotného strapu. Ten musí být správně vykrojený, aby perfektně padl na jakoukoli botu. Související parametr je i vnější materiál, především pak ten ve vnitřní části, který se dotýká boty. Zde se používá nejčastěji elastický materiál, který zajišťuje především pružnost vnitřní části. Druhým parametrem je konstrukce strapu. Poslední roky je trend rozdělovat strap na dvě části, kdy je střed prázdný nebo překrytý pouze lehkým jednovrstvým materiálem a při stažení horní a spodní části lépe přilne k botě (Ride, Union, Drake, SP, GNU, Salomon). Důležitý prvek u konstrukce strapu, je i jeho prohnutí. Všechny značky již vyrábí 3D strapy, které kopírují ohyb boty, a tím nevzniká zbytečný volný prostor. Tyto věci přispívají k lepší funkčnosti kotníkových strapů. Pokud rozebíráme funkčnost strapů, je na místě zmínit i jejich využití. Například značka SP u svého modelu Mountain vytvořila opravdu masivní kotníkový strap, který má tu funkci, že obemkne velkou část boty a tím perfektně zafixuje vaši nohu. Docílí se tím perfektní reakce v extrémních podmínkách při jízdě ve volném terénu.
Třetím zmíněným parametrem je váha. Jako u ostatních částí vázání, i zde je kladen důraz na váhu použitého materiálu, a to jak výstelek, tak samotné konstrukce. Vnitřek strapu je tvořen převážně plastovými nebo gelovými stripsy, které drží tvar a dělá ho tak pevnějším nebo měkčím, vše podle využitelnosti. S váhou souvisí i výše zmíněný dělený strap a nebo ubírání materiálu, kdy je obalena pouze vnitřní pevná výztuha. Opět se používají lehčí, ale přitom dostatečně pevné plasty, ubírá se výstelek nebo se používají lehčí materiály výstelek. Stejná písnička jako u zbytku komponentů vázání. Poslední věc, kterou zmíníme u kotníkových strapů jsou klouby v místě upevnění strapu k platformě. Díky vyklopení celého strapu se tak nášlap vázání úplně otevře a nic vám nebrání vstupu do vázání. Takovéto klouby naleznete například u K2.
Nártové strapy:
Oproti dřívějšku prošel velkou změnou i nártový strap. Boom posledních let je zapínání boty přes špičku. Možnost zapnutí přes nárt ale u většiny značek stále zůstává. Upnutí boty přes špičku odstartovala značka Burton svým patentem v podobě Capstrapu. První model tohoto strapu měl své nedostatky ve velké pevnosti a nefunkčnosti v kombinaci s užším typem bot. Tento problém ale značka záhy odstranila a v této době se již setkáváme s flexibilním Capstrapem, který využijete v kombinaci s jakoukoli botou. Podobným směrem se vydaly i značky Technine, Forum nebo SP, kdy je přední strap masivní a obepíná větší část špičky boty.
Na druhou stranu se používá i systém minimalizace materiálu, kdy je využíváno pouze gelových nebo plastových pásků (K2, Salomon). Jsou ale i vázání využívající kombinace obou systému, kdy okrajová část je tvořena pevnou obrubou a výplň strapů je doplněna o většinou gelové, neoprenové nebo EVA výstelky. Buď v podobě celoplošné výplně, nebo „mřížovité“ struktury. Stejně jako u kotníkových strapů je i zde verze strapů s volnou středovou částí. Tohoto systému využívá většina snowboardových značek. Všechny systémy zaručují pevné obemknutí špičky (s možností upnutí přes nárt). Upnutím přes špičku je tedy dosaženo efektivnějšího zatažení boty do vázání a lepší využití funkčnosti vázání. Každá značka má opět své originální řešení, které je buď více či méně efektivní.
Propojené strapy:
Mezi výjimky v klasickém podání kotníkových a nártových strapů můžeme počítat značky jako Flow, Ride, Burton nebo K2, které jdou směrem rychlého utahování jednou ráčnou, o jejich systémech jsme se již zmínili. Systém vázání Flow je nejdéle konkurující technologie vůči dvou strapovým vázáním. Od svého počátku si získala své příznivce a to především díky rychlosti nazouvání. Jejich strap je ale jakousi kombinací svou strapu, které jsou mezi sebou propojeny. Masivní část strapu je pevná a díky patce, která botu posune směrem ke strapu, je bota upevněna. Zde se snowboardová komunita rozděluje na ty, kterým tento strap vyhovuje a na ty, kterým chybí pevnost v místě špičky. Vše je ale asi o zvyku nebo o prioritách, které od vázání očekáváme.
Technologie Ride Contraband využívá propojení obou strapů, která díky individuálnímu nastavení zachovává pevné uchycení, snižuje váhu celého vázání a především zrychluje celou manipulaci vstupu a výstupu z vázání. Novinkou u tohoto strapu je mřížová výplň, která ještě lépe upevní botu. Značka Burton má ve své nabídce vázání One-Up, které se svým jedním strapem vizuálně blíží nejvíce značce Flow. Masivní strap překrývá celý nárt a jednou ráčnou upne nohu do vázání. U značky K2 se pak jedná o systém Auto, který propojuje oba strapy kovovým lankem, které je integrované do samotné platformy vázání. Přední strap je tedy stejně jako u Ride Contraband bez ráčen a opět snižuje váhu a zrychluje použití vázání. Směr, kterým se tyto tři značky vydaly, někomu vyhovuje, někomu ne. O tom je ale snowboarding, každý ať si zvolí to, co se mu líbí nejvíc a není potřeba být odkázán pouze na jeden systém, jak tomu bylo dříve.
Rychlost používání vázání můžeme ještě doplnit o informaci, která souvisí s vlastním nastavením strapů. Ve většině případů jsou strapy nastavitelné bez použití nářadí. Systém záklopek, které používají již skoro všechny značky, vám urychlí nastavení a to jak ve chvíli montáže vázání na snowboard, tak i ve chvíli, kdy potřebujete vázání upravit na svahu. Tyto rychlo nastavitelné klapky nalezneme na obou typech strapů.
Ráčny:
Kvalitní ráčny je jedna z nejdůležitějších věcí na snowboardovém vázání. Přeci se nechceme vracet do dob, kdy jsme potřebovali botu pořádně upnout do vázání a najednou máme zlomenou ráčnu v ruce a vázání bylo kaput. Důležitou součástí servisu značek je mít dobrou zásobu náhradních dílů. Snad již ale nastala doba, kdy si toto distributoři uvědomili a náhradních dílů mají dostatek. Jak by měla tedy kvalitní ráčna vypadat? V tomto případě kov stoprocentně vítězí.
Výhoda plastových ráčen je snad jen v o něco lepší poddajnosti vůči ozubeným páskům a tedy i jejich menšímu opotřebení. Kovové přezce se na druhou stranu nikdy nestane, že by se zlomila. Každá značka má opět své řešení a své patentované systémy. Důraz je kladen především na ideální slitinu, která kombinuje lehkost a pevnost. Vnitřní systémy pak zaručují jak snadné utahování, tak hladké povolení. U nich je největší problém, že se skládá z několika drobných částí, které mohou i po lehčím nárazu prasknout, nebo se přesunout a funkčnost ráčny je okamžitě omezena, nebo se s ráčnou můžete na dobro rozloučit. Pokud máte vyzkoušené vázání od více firem, jistě máte zkušenost, že ne všechny mají tuto funkčnost a pevnost vychytanou. U některých značek jsou ještě jisté rezervy. I zde je stále co zlepšovat. Značky jako K2 nebo Raiden své ráčny doplňují o plastové „tunely“, které zaručí absolutně bezproblémový vstup pásku do ráčny pod jakýmkoli úhlem. Tuto věc ocení opravdu každý.
Ozubené pásky:
Ozubené pásky, jak u nártového nebo kotníkového strapu jsou po ráčnách druhou nejvíce „poruchovou“ součásti vázání. Pásek zlomil snad už každý, buď přišlápnutím botou, nebo opotřebením ostrých zubů ráčen. Najít ten správný plast, který vydrží nápor kovu a vaší zátěže je ale opravdová alchymie. Mnoho z vás si může říkat: „Co nového se tak může dít právě u ozubených pásků?“. I zde ale přichází některé firmy s novinkami.
Již zmíněný problém s lámáním vyřešili u značky Raiden, kdy do jejich boků přidali kovové části, které právě tomuto zabraňují. Rozhodně se jedná o krok vpřed. V době zjednodušování manipulace s komponenty vázání, přichází i zde systém utahování nebo nastavování bez použití šroubováku. Nejedná se ale pouze o lepší manipulaci, ale i o další snížení váhy. Oproti ostatním technologiím a novinkám je pak eSovitý tvar pásků již detail. Detail, který ale jistě oceníte při nástupu do vázání, kdy se vám pásky už nepletou pod botu a tím eliminujete jejich případný konec.
Tímto se dostáváme i ke konci našeho přehledu nových technologií používaných u snowboardových vázání. Co je potřeba ještě určitě zdůraznit je dívčí verze tohoto snowboardového vybavení. Stejně jako snowboardy, boty, oblečení,…, tak i vázání je uzpůsobováno právě holčičím potřebám. Platformy jsou menší, užší, kolikrát v „líbivějším designu, patky jsou nižší, což ne vždy holkám vyhovuje, ale trend jde tímto směrem, na vázáních se objevují designové prvky, které nás kolikrát opravdu překvapí. Důležitý poznatek je ale ten, že si snowboardové značky před lety uvědomily, že snowboarding se stal opravdu celosvětově masovou záležitostí a věnovat se dívčímu programu je na místě.
Již bylo zmíněno, že snowboardové vázání je jedna z nejdůležitějších součástí vybavení pro tento sport. Je to nejpevnější propojení mezi vámi a svahem. Proto dbejte na jeho správný výběr a jezděte bezpečně s tím nejrozumnějším, co vám v dané chvíli nejvíce vyhovuje. Inspiraci pro váš nákup může být i náš přehled vybavení Buyers´ Guide 2012. Pokud vám v tomto článku cokoli chybělo, stačí do komentářů napsat svůj dotaz. Budeme se průběžně snažit odpovídat. Díky a příště se podíváme na další snowboardové vybavení.