Petr Novotný - guide v Saas-Fee

Velké hory přináší spoustu rizik včetně toho největšího - ztráty života. V lavinách a ledovcových průrvách už zahynula spousta lidí, mezi nimiž často byli ti, kteří doplatili na svojí neznalost horských podmínek. Naštěstí ale existují horští průvodci, neboli guidové. My jsme vyzpovídali Čecha Petra Novotného, který tuhle “službu” poskytuje už spoustu let a jeho “domovským” resortem je Saas-Fee. Právě on pomáhá k pohybu v horách například i Fredimu Kalbermattenovi, který nám k rozhovoru sepsal krátký úvod.

Rozhovor s Petrem Novotným, guidem ve švýcarském Saas-​Fee, vzniknul díky Vencovi Křížovi, který tráví ve Švýcarsku a Rakousku každou sezónu. Právě v Saas-​Fee se Venca seznámil nejen s Petrem, ale také s Fredim Kalbermattenem, který nám poskytl odpovědi na otázky, z nichž jsme vytvořili následující předmluvu. Za fotky děkujeme, které zachycují freeriding v Saas-​Fee, děkujeme Alešovi Foffovi. Teď už ale předáme slovo Fredimu K:

Vždycky je dobré mít guida když se chcete dostat k nevyzpytatelným spotům na ledovci. Nemusí to být nutně guide, ale jednoduše někdo, kdo vás může zabezpečit lanem a ví toho hodně o horách. S Petrem je to super, protože on rád sjíždí extrémní svahy jako já, nemá strach a není konzervativní. Vyrostl jsem v Saas-​Fee a můj táta byl horský průvodce, celý život tu jezdím a taky s tím, co dělám už přes deset let, jsem se naučil o horách už hodně, nejen v Saas-​Fee, ale taky na Aljašce, Novém Zélandu a Kanadě. To všechno mě pomohlo naučit se o rozdílných sněhových podmínkách, nebezpečných situacích, lavinách, průrvách a dalších nástrahách vysokých hor. Taky mě to naučilo, že není důležité mít guida kvůli tomu, že by znal tu danou oblast lépe než já, ale prostě je dobé mít ho s sebou, abych se mohl dostat na spoty, které chci jezdit. Guide ví, co dělá, když vás vede na laně, a Petr je super, protože má taky rád dobrodružství, je to pohodář a vždycky je pro cokoliv, jde prostě do toho. Někteří guidové jsou srabi, ale on rozhodně není. Znám ho několik let, myslim, že mě s ním seznámila moje sestra. Doporučuju všem lidem, kteří hory dostatečně neznají, aby zůstali stranou ohraničených oblastí, nebo si najali guida jako je Petr. Stoprocentně se vám to vyplatí a někdy může zachránit život.

Ahoj Petře, mohl bys nám říct jak ses dostal k téhle práci a v čem spočívá?

Už skoro 20 let pracuji jako UIAGM Guide. Jako 16-​17letý kluci jsme se s kamarádama u nás v Alpách vrhali každou zimu do prašanu a mysleli jsme, že jsme „nejlepší freerideři“ ever. Pravděpodobně jsme měli víc štěstí než rozumu, a tak jsme se v této době nikdy nedostali do kritických situací co se týče trhlin nebo lavin. Ale přesto jsme se mezi sebou domluvili (bylo nás asi tak 5-​6 kluků), že bychom rádi postavili naše freeridové konání na zdravý fundament a trochu backgroundu, co se týčee vědě o lavinách a ledovcích. Koncem 80. let jsem začal, paralelně s mojí univerzitní kariérou jako diplomovaný učitel sportu, s vyučením na horského průvodce UIAGM. Okolo poloviny 90. let jsem se přestěhoval z Bavorska (blízko Garmische) do Saas-​Fee, kde jsem našel nejen výborné podmínky k freeridingu v zimě, ale i k lezení a jiným horolezeckým disciplínám. Od té doby jsem obletěl skoro celý svět jako guide skupin nebo privátních horolezců. Od Kamčatky na heliskiing, přes 6,7 a 8tisícovky v Nepálu pěšky nebo na lyžích, až po Andy v Jižní Americe. Ale nejkrásnější je, když u nás v Saas-​Fee přes noc napadne 40cm čerstvýho prašanu a já s kamarádama na boardu a lyžích táhnem highspeed turns po „našem“ ledovci. 

Co bys o ledovci pověděl?

Hm, co říct? Od té doby co zde žiju a pracuji se staly ledovce okolo Saas-​Fee něčím jako mým officem. Jsou dny, kdy jdu hrozně rád ven a těšim se na první line v prašanu. Ale někdy, když zazvoní telefon od horské služby (kde jako guides také pracujem), vim, že nás očekává nemilá a někdy i ošklivá a velmi smutná práce. To když musíme vyrukovat do terénu a hledat zasypané lavinou nebo se slaňovat do trhlin a vytahovat spadlé lyžaře a riders na boardu. Co náš ledovac dělá tak zvláštním je ten fakt, že přes 50% lyžařského areálu v Saas-​Fee leží na něm a že všechny sjezdovky na ledovci jsou uměle vytvořené. V létě a na podzim s bagrama a rolbama umélé trhliny zasypávají a potom upravují. Když napadne prvni zimní sníh, budou sjezdovky označené nalevo a napravo barevnýma tyčkama a plotem. Metr za plotem začíná „divokej západ“ - trhliny, skály, seracy atd. A tím, že ten ledovec mění svým rychlým tokem do údolí svou tvář (až 120 metrů za rok), je velmi těžké poznat pro lyžarské/​boardové turisty, kteří jsou zde poprvé, kde vznikly nové trhliny a jak pevné jsou sněhové mosty přes ně.

Jak je to s trhlinami, na co si dát největší pozor?

Jak uz jsem k minulé otázce naznačil, je velmi těžké v terénu na ledovci odhadnout, kde jsou trhliny a kde ne. Obzvlášť když leží krásný prašan, je všechno bílé a vypadá to moc lákavě. Ty trhliny, které je teď možné vidět, „nejsou nebezpečné“ (kdo to těch spadne, je sám vinen). Ale jak můžu odhadnout, jestli nejsou přímo pod mým boardem/​lyžema? Jak můžu odhadnout (když jsem včera přijel z ciziny a teď zde stojím poprvé ve 3500 metrech na ledovci). Jak tlusté a stabilní jsou ty sněhové mosty přes trhliny, kudy vede moje line? Kolik sněhu vůbec už napadlo v minulých dnech, týdnech a jakou metamorfózu už má ta sněhová peřina za sebou. Bylo teplo, nebo zima, a odkud vál vítr během sněžení? Odpověď na všechny tyto otázky je pro mě jako no-​local skoro nemožná, ale strašně důležitá k odhadnutí kritických situací a pro rozhodnuti “Go, or not go?!”. Velký problém mám také s ridery, kteří jedou jenom za stopou. Sotva napadne čerstvý prašan a někde off-​piste se objeví první stopa lyžaře nebo boardu, můžeš na to vzít jed, že za pár minut tam bude druhá, třetí..., atd. A jelikož každý chce jet v panenském sněhu, leží hned stopa vedle stopy, trasa vedle trasy. Mohla být ta prvni, druhá nebo třetí ještě v koridoru, kde je možné riziko minimalizovat. Ta dvacátá..., padesátá stopa už je v kritickém okruhu a hodně pravděpodobně na nějaké trhlině. A když už tu první stopu neudělal nějaký jezdec, který se velmi dobře vyzná, je hodně pravděpodobné, že už i ta první stopa vede přes nebezpečná místa a všichni jedou take za ní  “špatně“ jako lumíkové. 

Jak mohou být trhliny vůbec hluboké? 

Zas tak hluboké zde nejsou, v průměru mezi 15 a 40 metry. Nejhlubší jsou přímo pod horou Allalin a Alphubel mezi 3300 a 3700 metry. Tam je ten ledovec ještě přes 200m hlubokej a i ty trhliny jsou tím pádem také velmi hluboké. Ale když jedeš mezi 30 az 60km/​h (takový je ten normálná průměr) a zřítíš se do trhliny, tak je to jako když jedeš na kole a frontálně narazíš s tou stejnou rychlostí na betonovou zeď. Většina lidí, které vytáhnem z trhlin, mají ty stejné fraktury a zranění jako při automobilových nehodách na rychlých dálnicích. Druhý „problém“ jsou trhliny v kombinaci s mlhou a sněžením. Když někdo spadne bez svědků do trhliny, fouká trochu vítr a sněží, je ta díra za chvíli zase zavřená a ta stopa „zametená“. Za pár hodin, až se v hotelu zjistí, že ten člověk chybí, už nikdo nemůže poznat kudy jel. I když ten pád přežil bez poranění, musí to být strašné ležet uamáčknutej mezi dvěma ledovými zdmi a koukat nahoru, jak je ta díra, kudy jsem spadnul dolu, každou minutu menší a menší, až se úplně zavře a je tma...

Mám pocit, že do trhlin padá poměrně dost lidí. Kolik jich přibližně je? A co si tak říkáš, když je vidíš, jak na ledovci jen tak freeridujou?

Podle naší statistiky od horské služby víme přesně kolik nehod za sezónu máme. Podle toho, kolik freeriderů tu v zimě máme, jsou to čísla v promile... Bohu dík! (To říkám jako ateista.) Když vezmem například jenom nehody s trhlinama a laviny, tak se na konci sezóny někdy divim, jak málo se něco opravdu vážného stane. Když jsem také venku v terénu na lyžích a pozoruji kolik (s prominutim) blbostí někteří lyžaři a snowboardisti dělají, tak se opravdu divím, že se ten den nestane víc. Někteří jedou při stupni 3-​4, když celou noc sněžilo a foukal vítr, do faces, kam bych ten den nešel ani za všechny peníze světa. Anebo jedou nic netušící lines přes trhliny, aniž by věděli, že tam pod nima některé jsou. A jak už jsem prve řekl... Je opravdu těžké odhadnout momentální situaci, když neznám celou „historii“ sněhové peřiny přes celou zimu. V principu je ledovec čím dal pevnější čím víc sněhu na něm leží. Jsou zimy (jako např. 2008/​09), kdy už bylo možné v lednu táhnout svoje lines na místech po ledovci, kde bych v jiných zimách před dubnem na to ani nepomyslel... Těší mě ale také ten trend, že v posledních pár letech většina seriózních freeriderů má alespoň dobrou výbavu, čili pípák, sondu a lopatu, na ledovci je také dobrý lezecký postroj. Také musím říct, že stále víc a víc freeriderů přichází k nám do guide-​office, aby se zeptali na stav sněhu, lavinového nebezpečí atd. Těm všem přeju z celého srdce: “Viel Spass!” Jelikož vidím, že jsou správně vybavení a tím, že se zajímají o faktory jako laviny, počasí atd., berou ten sport opravdu seriózně! Všem ostatním můžu přát opravdu jenom: “Hodně štěstí!”

Na druhou stranu, nezdá se ti, že středisko na nebezpeční dostatečně neupozorňuje?

Ano i ne! Na jednu stranu vím, že se lyžařské středisko má starat o bezpečnost svých sjezdovek a svého areálu. Tomu také tak je. Sjezdovky jsou všechny ohrazené plotem a tyčkama a každý, kdo projede pod plotem ven ze sjezdovek, musí vědět, že se teď nachází v území, které není kontrolované a kde hrozí všechna nebezpečí, které se ve vysokých zaledněných horách nachází. To je napsáno na každé stanici u výstupu z lanovky ve čtyřech různých jazycích. Na druhou stranu nemůžeš nikomu zakázat se ve vysokých horách „zabít“! Ty ho můžeš varovat, ale ne zakázat! A v tom je to dilema. Když někdo chce jezdit tam a tam a zařízne to při tom do trhliny, je to 100% jeho vina, nikdo mu nenakázal, že tam měl jezdit. Mohl zůstat jako ostatní na sjezdovce, kde by se mu nic nestalo. Víc, než upozornit, že vedle sjezdovek jsou skály, trhliny a že můžou padat laviny a utrhnout se ledové seracy, nemůže středisko dělat. 

Co by se dalo ještě víc optimalizovat je právě informování o hrozících nebezpečích v horách a lepší komunikace od střediska k turistům. V posledních letech vznikly také „Freeride Checkpoints“ u dolních stanic ve vesnici a na různých elektrických tabulích u lanovek, kde se každý může o situaci informovat. My cvičíme lyžaře a snowboardisty ve „Freeride College“ o lavinách, jak se obsluhuje pípák atd. Ale ještě více tabulí okolo sjezdovek s nápisem: Pozor trhliny! není podle mě nutné. Možná, že by ještě více sváděly ty „až moc odvážné“ vyjet za plot, protože je to cool trochu machrovat a riskovat! Já říkám: NO RISK - NO FUN - NO LIMIT - NO LIFE!

Další zajímavé články