Splitboard camp pro začátečníky - Dolní Morava

V druhé polovině února proběhl již druhý ročník splitboardového kempu pro začátečníky, který své účastníky přivítal na Dolní Moravě. V následujícím reportu se podíváme na svahy Kralického Sněžníku, kde si kempeři dali do těla a užili si pár dnů splitboardingu v doprovodu Vítka Ludvíka.

Současné trendy, které tahají lidi z kanceláří a měst do přírody a z úředníků a manažerů se snaží o víkendech vykřesat skryté dobrodruhy, probouzejí k životu dříve okrajové aktivity, jako skialpinismus, dřevorubectví nebo farmaření. A pomalu se na světlo světa dostává i splitboarding.

Od začátku devadesátých let minulého století žil v ústraní, v údolích a na svazích Chugach Mountains na Aljašce, na ledovcích a v lesích Coast MountainsKanadě a v jiných zapadlých horách celého světa. Žil skromným a nenápadným životem. Jeremy Jones ho díky svým videím z horských dobrodružství představil širokému snowboardovému publiku a v poslední době o tuhle formu pohybu po horách, začíná být zájem i u nás.

Koncem února jsme díky Freeride.cz oslovili dost zájemců na to, abychom naplnili už druhý ročník splitboard campu pro začátečníky s cílem naučit se používat splitboardovou výbavu, zjistit, co je všechno potřeba mít a znát při cestě do hor a vyzkoušet také nabídku zahraničních i českých výrobců prken, stoupacích pásů a vázání.

Letos jsme se sešli v pohoří Králického Sněžníku, na Dolní Moravě. Právě tam se dá vyrazit na dlouhou, zajímavou tůru a přitom nepotkat ani živáčka. Průseky v lesích tam nabízejí solidní sjezdy, kvůli kterým se konec konců do kopců škrábeme a pro většinu lidí je Králický Sněžník stále neprobádané území. Jen se sněhem to bylo letos na štíru, ale nakonec jsme měli i v tomhle štěstí.

Po práci, ve čtvrtek 22. února jsme se sešli na mlýně na Dolní Moravě. Skoro všichni přijeli včas, a tak jsem měl co dělat, abych do noci rozdělil mezi ridery patnáct splitů od Jones, LTB Gara. Ukázali jsme si, jak splitboard funguje, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými značkami a systémy vázání a šli spát.

Aby bylo seznámení se šlapacími prkny co nejpříjemnější a nikdo se hned první den nevyděsil, vyrazili jsme na první výlet podél sjezdovky a po turistické značce na vrchol Slamník s občerstvovačkou, chatou Slaměnkou. Tam jsme nechali proschnout propocená trička, dali pivo nebo kávičku a pak před chatou procvičovali sestavování prken ke sjezdu. Dolů, zpět k mlýnu, jsme jeli po sjezdovce a cestou nasbírali záběry pro pozdější video coaching.

Odpoledne už jsme jezdili ve volném terénu a to i ti, co si ve freerajdu moc nevěřili. Našli jsme si krásnou mírnou louku, která zkušeného neurazila a zelenáče neodradila. Splitboardy se skutečně chovají jako normální prkna a často se na nich díky jejich promyšlenému tvaru jezdí líp, než na různých podivných banánech, co má kde kdo doma.

V sobotu jsme vyrazili na náročnější tůru na Králický Sněžník. Měli jsme na to celý den, takže nás čas netlačil. Doopravdy zimní počasí slibovalo skutečně silný zážitek. Od rána nám mírně sněžilo a potom, co jsme vylezli nad pásmo lesa, jsme se dostali do sněhové vánice s vichřicí.

Vrchol Sněžníku jsme zdolali všichni, ale plánované posezení na Polské chatě ve Vlčím dole, která je hned za česko-​polskou hranicí, jsme vynechali. Bál jsem se, že by se nám nechtělo zpátky do zimy. Bylo skoro mínus dvacet a vichřice s mlhou nepolevovaly. Vychutnali jsme si freeride na pasece z vrcholu Sněžníku a po cestě podél potoka dojeli do civilizace. Po vynikající večeři na mlýně jsme si dali promítání mých archaických diapozitivů z historie snowboardingu.

Třetí den kempu, neděli, už si nekteří užívali v teple u snídaně, která se protahnula do oběda. Kdo měl ještě sílu, vyrazil na rozhlednu Klepáč, pár set výškových metrů nad chalupou. Mrazivý a slunečný den se nám odměnil prašanovými oblouky na mírné pasece s výhledem na Sněžník v mracích a Slamník se sjedovkami na protějším kopci. Pak ještě pár jízd na už popsané louce nad chalupou, vynikající čočková polívka a odjezd domů k maminkám.

Nezbývá než poděkovat všem co přijeli užít si opravdu zimní víkend a vyzkoušet splitboardové novinky letošní sezóny, konkrétně komplety Jones se splitboardovým vázáním Union, kde člověk nepozná rozdíl mezi normálním prknem a splitem, snowboardy českého výrobce Gara s výborným vázáním Spark a lety osvědčené snowboardy LTB, taky z Prahy. Měli jsme i jeden kousek K2 Split Bean, který byl spíše na ukázku, protože tak skvělé podmínky, abychom extravagantní shape tohoto stroje ocenili, bohužel nebyly.

Už teď se těšíme na příští sezónu a výlety za sněhem, které nás čekají. Sledujte nás na FB Splitboarding.cz kde v blízké době zveřejníme plány na příští zimu. Těšíme se na vás!

Text + foto: Vítek Ludvík

Na Kaprunu se jely freeridové bomby během X OVER RIDE 2024!

Minulý týden jsme vám tady naservírovali desert ke snídaňovému menu v podobě živého vysílání z X OVER RIDE na Kaprunu, kde proběhla místní premiéra zastávky Challengeru Freeride World Tour. V místních libových podmínkách se utkali rideři toužící se probojovat do Freeride World Tour 2025 a bylo se teda, na co koukat!

Dejte si Live stream z X OVER RIDE 2024 na Kaprunu!

Zpříjemněte si ráno živým vysíláním z prosluněného Kaprunu, kde právě probíhá X OVER RIDE 2024 aneb 4* FWT Challenger, který slouží jako kvalda do Freeride World Tour 2025 a bude se zde rozhodovat, kdo si stoupne příští rok na starověku těchto legendárních závodů! Konec závodu je plánovaný kolem 11:00.

Zúčastněte se "Woodstocku snowboardingu" Longboard Classic 2024!

Letos se již po dvacátépáté uskuteční legendární akce Longboard Classic, které se přezdívá Woodstock snowboardingu. Vyrazte na místo dění do Stuben am Arlberg a poznejte to na vlastní kůži!