Špindlerův Mlýn 2010

Zimní sezóna už je pomalu a jistě v plném proudu. Rozjíždí se Český Pohár ve Snowboardingu, série různých akcí a především konečně začalo pořádně sněžit. S tím, že na našich horách přibývá sněhu je spojená i výstavba snowparků. O tom, v jakém stavu je a bude ten v našem největším resortu si právě něco povíme.

Ve Špindlerově Mlýně se konají dvě největší akce zimy u nás, jedna volnější a druhá řekněme závodní. Je taky častým místem, kde si ráda zajezdí třeba i naše redakce. Zajímalo nás tedy, jak bude tento rok areál vypadat a co na nás zde čeká. K tomu jsme požádali o rozhovor asi nejvíce kompetentní osobu a to Petra Najmana alias Motora.

Ahoj,
mohl by jsi ve zkratce říci něco o sobě, proč děláme tento rozhovor právě s tebou?

Asi hlavně z toho důvodu, že se kolem snowparků ve Špindlu pohybuji už přes deset let. Na snowboardu jsem začal před 17ti lety. Někdy okolo 97 roku jsem přišel do kontaktu se závoděním. Začal jsem jezdit do Špindlu a od dalšího roku jsem tam trávil každou sezónu. Nebylo tam tenkrát, co se týká snowparků moc ideální. Když jsme si něco postavili, většinou to za chvíli už nebylo použitelné, protože se to neupravovalo. Začal jsem se tedy o to zajímat a někdy v roce 2000 se mi podařilo přesvědčit Libora Votrubu a Ski Areál Špindlerův Mlýn (dále jen Areál), že bychom to mohli vylepšit, udělat podmínky mnohem lepší, než byly do té doby. Začal jsem se tedy o park starat. Absolvoval jsem kurz rozhodčích. V roce 2003 jsme založili Snowparkdesign a začalo se to dělat pořádně. Areál nás víc a víc podporoval, vyrostl park na Horních Mísečkách, byla přemístěna rampa ve Svatém Petru, vyrostl Snowpark Hromovka a teď už to bude osmá sezóna, kdy to klape. 

Co vše je vašimi aktivitami?

Činnost Snowparkdesign spočívá v poradenství, výstavbě a udržování snowparků. To je spojené i s pořádáním závodů a když po nás někdo chce postavit trať, tak například i toto. Sami pořádáme akci, která se jmenuje Špindl Spring Sessions.

Jak ty sám vidíš pokrok ve spolupráci se Skiareálem Špindlerův Mlýn?

Před rokem 2000 to byl boj a prosazování, i když už tenkrát ve Špindlu vznikaly vyjímečné stavby a konaly se tam velké a zajímavé akce. Museli jsme ale zařídit všechny peníze na pronajmutí prostoru, rolby, zasněžování atd., aby tam vůbec něco vzniklo. Po letech se spolupráce posunula tak, že teď už samozřejmě v Areálu sami chtějí snowparky provozovat, investují do nich a kromě jiného i platí naši práci. 

Z jakých částí se skládá snowparková část Špindlu?

Ty části jsou tři. Vehicle Snowpark Horní Mísečky, Billabong Snowpark Svatý Petr a Burton Snowpark Hromovka. Filozofie každého místa je jiná. Mísečky jsou položené vysoko z dobrým sněhovým zázemím, na slunném svahu a oddělené od ostatního provozu. Na druhou stranu ten prostor není největší a tím je omezený i počet překážek. Obtížnost parku je střední, ale jakýkoliv jezdec si tam najde své. Potom park ve Svatém Petru. Tam je U-​Rampa, určitě nejčastěji upravovaná u nás i v zemích, se kterými se můžeme srovnávat, tedy i v Polsku a na Slovensku. Pak jsou to Big Air skoky v průseku, menší a velký. Dá se tedy v jízdě dát Rampu i Big Air. Pak nakonec nový park Hromovka. Ten je koncipován pro nejširší veřejnost a je možné ho využívat I při večerním ježdění za umělého osvětlení. Tam si může každý vyzkoušet svůj první snowboarding v parku. Když to vezmeme tedy celkově, každá část nabízí něco jiného a v podstatě tvoří celek. Vše vychází z toho co je možné, vzhledem k úpravě a zejména pak s ohledem na celkový prostor k dispozici v Areálu.

Jaké jsou plány na tuto sezónu?

Základ parků bude podobný minulému roku s nějakými drobnými změnami. Každopádně našim hlavním cílem společným s Areálem je ale vedle rozvoje to, že když návštěvník ráno přijede, tak aby bylo vše stoprocentně upravené strojově i ručně včetně nastříkaných odrazů. To můžeme každodenně garantovat. Myslím si, že to je ten nejdůležitější aspekt, protože sebelepší park, když není upraven tak je nepoužitelný. 

Těšit se můžou návštěvníci na akce jako finále 4x4 Českého poháru, Rookie Cup a dále pak na mezinárodní East Rookie Fest, Snowjam a závěrečnou Burton Špindl Spring Session. Atraktivní a hlavní novinkou bude jistě na Svatém Petru tzv. “film your ride”. Tedy, že v průseku na Big Airu bude umístěna kamera, kterou si jezdec aktivuje stiskem tlačítka v rozjezdu a když se rozjede tak ho kamera natočí. Dole u dvousedačky bude umístěna budka s obrazovkou, kde si může jezdec video přehrát a případně poslat na email apod. Tato akce bude díky podpoře Vodafone zdarma.

Co Boardercross trať?

Na Svatém Petru funguje každoročně jednoduchá crossová trať, kterou je možné ale projíždět nejen v plné rychlosti jako cross, ale i pomalu a jednotlivé boule a klopénky využívat freestylově.Je otevřená pro všechny a když jsou dobré sněhové podmínky, dá se tam dobře pobavit.

Ve Spojených státech funguje v některých střediscích systém rozdělení na freestyle a klasické zóny, aby se zabránilo zbytečnému ničení nájezdů apod. Bude něco podobného například na Hromovce, kde je velký provoz začátečníků?

Nemáme to v plánu. Těžko se to omezuje, protože každý kdo vyjel lanovkou nahoru si koupil stejnou permici ať hc freestylista na prkně nebo malé dítě na lyžích - třeba se v něm klube nový freestyler. Přístup ve stylu omezování lyže /​ snowboard nebo pokročilý freestyler /​ začátečník nám připadá nesprávný. 

Co ty sám vidíš jako výhodu tohoto areálu?

Řekl bych, že hlavně kvalita úpravy a pak se mi líbí fakt, že je z čeho vybírat. Během celé sezóny se střídá hodně aspektů, jako například počasí, aktuální sněhové podmínky, počet lidí apod. Činnost kterou chceš provádět tak přizpůsobuješ často právě tomu. Když přijedu a vím, že teploty jsou na hranici nuly tak můžu tušit, že Mísečky nahoře budou asi zmrzlé, ale Big Air ve Svatém Petru bude už třeba odpoledne měkčí. Když je zase třeba inverze, tak si můžu být jist, že na Mísečkách to příjemně povolí ať to je Leden nebo Ůnor. Mísečky jsou slunný svah, na Svatém Petru přichází slunce až s blížícím se jarem. Samozřejmě taky například kolem Vánoc a jarních školních prádnin je na čtyřsedačkách spousta lidí, proto bych ježdění soustředil třeba na dvojsedačku u U-​Rampy a Big Airu nebo do snowparku na Mísečky, kdy je vždycky fronta malá nebo alespoň únosná. Myslím že to je nejdůležitější si v daný den vybrat tu správnou část areálu a ježdění. Takto to hodně řeším já a spousty mých kamarádů. Každý den hledáš to správné.

Budou se překážky během sezóny měnit?

Základní setup by měl být standartní. Vše bude záležet na sněhu, podle něho se to bude taky měnit.

Přibyly nové překážky?

Nic nového letos zatím nevyrostlo, protože jsme už na maximu, jak velké zde můžou být snowparky. Pořád čekáme jak se povede prosadit projekt na Mísečkách. Tedy zvětšení parku směrem nahoru až k cestě co vede zezhora z Medvědína okolo na Mísečky. Pokud se to povede, bude park 4krát větší a jsem přesvědčený, že tady postavíme nejlepší snowpark v ČR. Záleží ale na ochranářích.

Tím jsi mi i odpověděl na otázku ohledně plánů do budoucna.

Asi ano, týká se to ale taky investičního projektu, který má za cíl vybudovat propojení Svatého Petra s Medvědínem, okolo Labské přehrady. Areál by pak byl kompaktnější. Záleží ale na postoji KRNAPu. Dle mého by vliv na životní prostředí, když se bavím o Mísečkách byl minimální, ale vylepšení parku by bylo extrémní. 

Proč má pro snowboardistu cenu jet do Špindlu místo cesty do Alp?

Asi si to musí vyhodnotit každý sám. Souvisí to s obecnou diskuzí proč by lidi měli jezdit do českých hor nebo alp. Někdo má rád kvalitu Alpských středisek a tak míří tam a pro někoho jet na víkend tolik kilometrů je dlouhá cesta, zvlášť v zimě, když podmínky na cestách nejsou optimální. Hodně určitě záleží, kdy a na jak dlouho se na hory chystám. Co se týče cen: Cena permice v našem největším areálu je stále ještě nižší než ceny permic v největších Alpských areálech, spíš se dá přirovnat k menším Alpským areálů. Celková cena pobytu na horách se ale neskládá jen z permice, ale i ubytování, cesty, jídla, zábavy, drinků apod.

Poslední má otázka bude mířit ke Spring Sessions, už se ví zhruba něco málo o jejím letošním průběhu? Pověz nám něco o ní.

Samozřejmě každý ví, že naše hory nemají parametry velkých zimních areálů ve Spojených Státech či Alpách, což je dáno polohou. O tom, že ale spolupráce se střediskem může fungovat a že jde toho udělat hodně, to dokazují Burton Špindl Spring Sessions. Akce, kde si každý může zajezdit ve velkém snowparku a s těmi nejlepšími z ČR a okolních zemí. Areál s námi už několik let na této akci spolupracuje. Musíme si uvědomit, že lidé, kteří vyznávají freestyle nejsou majoritními návštěvníky. Proti nám stojí sjezdoví lyžaři a lidi kteří chtějí využívat celé sjezdovky. Za tři ročníky se podařilo udělat kvalitní akci, kterou oceňuje pozitivně i Areál, takže už teď vám můžu říct, že v termínu 8-11.4 2010 se uskuteční Burton Špindl Spring Sessions 2010. Obecně můžu říct, že samozřejmě chceme, aby byla akce lepší než ta loňská, ale veškeré bližší informace se dozvíte v průběhu příprav.

Další zajímavé články

Podíváme se na zoubek Swatch Nines 2024

Swatch Nines 2024 nám zase dali nažrat pořádný porce freeskiingu! Tak se na ne pojďme podívat....

Justin Kennedy bortí streety ve svým season editu

Justin "Juice" Kennedy nás vezme na zaoceánský streety...

Buldozlife pustili ven street video "Egal"

Švýcarští shreďáci Buldozlife crew mají venku zase jednu streetovou pohodičku...