Longboardový projekt “Alpine Roads”

Zima se sice blíží mílovými kroky a v Alpách už napadl první sníh, my se ale právě tam vrátíme se sportem letním - longboardingem. V okolí nejvyšší rakouské hory Grossglockner se totiž v srpnu proháněla parta Čechů v rámci projektu Alpine Roads a to rozhodně stojí za pozornost...

Longboardová akce letošního roku s názvem Alpine Roads se začala rodit u lisu ve fabrice OCB Board & Ski Factory už na začátku května, kdy jsme zkontaktovali bosse jedné z nejrušnějších alpských cest - Grossglockner Strasse - a popsali jim naši pohádku o tom, jak chceme na jednu z nejfrekevntovanějších alpských silnic dostat bandu longboarďáků. Že prý jsme se asi zbláznili, přišla nám po pár dnech odpověď. Ale nevzdali jsme to.

Nápad z říše sci-​fi začal nabírat reálných rozměrů tehdy, co v malebném městečku Fusch an der Grossglocknerstrasse vyskákalo z autobusu 30 Čehunů, dva Slováci a k tomu ještě jeden Ital. Dalších pět slovenských riders v čele s Jakubem VittkemPeterem Vojtkem dorazilo po vlastní ose už v pátek dopoledne.

Páteční scénář narušoval už od rána déšť, a tak se naskytnul prostor pro seznámení s lidmi, kteří se kromě pražské party kolem Michala Kyncla, Vaška ČvančaryJakuba Janouška znali převážně přes Facebook. Večer jsme tak využili ke společné diskusi nad novinkami ze světa longboardingu. Spát nikdo rozhodně nespěchal, a tak se zábava protáhla do brzkých ranních hodin.

V sobotu se stále z oblohy snášel déšť, což ubíralo optimizmu. Po desáté dopolední se však začaly vyplňovat norské předpovědi a než se všichni naskládali k odjezdu, bylo po dešti. „Kozí chlívek“, tak jsme pojmenovali cestu dlouhou bezmála 3,5km, která se táhla od řeky Salzach až k samotnému vrcholu Thannberg. Tahle cesta měla všechny riders „protáhnout“ a připravit na následující osudný den. Celá sobota se tak nesla v pohodovém ježdění, slidování, chillování. DavidTomas mačkali spouště aparátů a gigabajty dat postupně plnily karty kameramanů.

Po třech hodinách ježdění bylo na riderech vidět, že síly pomalu ubývají, a tak přišla na řadu první dávka energie, kterou pro všechny zajistil Red Bull. Únava opadla téměř okamžitě a slunce pálilo další tři hodiny stejně tak jako se pálil urethan na božím alpském asfaltu. Celý den pak všichni rideři uzavřeli sjezdem Kozího chlívku až do údolí. A ačkoli tato cesta nebyla takových parametrů jako GS, v dojezdu bylo slyšet nadšení a v rohu i spokojenost.

Sobotní večer se pak nesl v komornějším duchu. Hlavním bodem programu bylo představení a seznámení riderů s alpskou cestou Grossglockner Strasse a ačkoli jsme začali meeting s dvouhodinovým spožděním, nikomu to nějak zásadně nevadilo. Longbpardisti se v pohodě zabavili u pinčesu nebo fotbálku. Oznámený odjezd v 5 hodin ráno však nikoho moc nenadchnul, a tak bylo na řadě rozptýlení menší tombolou. Rozdali jsme desky od OCB Factory a další hardware od jednoho ze sponzorů letošní Alpine Roads - obchodu Snowpanic. Kola These, Volante, trucky Caliber, gripy Blood Orange, to je jen malý výčet cen, které si shodou okolností téměř všechny odnesly zúčastněné slečny. A za to jsme rádi, protože to byla velká pocta jejich odvaze. Mezitím se lehce popíjelo, čas utíkal a s blížícím se ránem vzduch řídnul napětím před ranním odjezdem na slavnou Grossglockner Strasse.

Nedělní ráno a soukání se do autobusu připomínalo spíše schůzi zombíků, protože člověka, který by ve 4:45 vyskočil z postele a volal hurá, jsme nikde nespatřili. Přesto se našlo pár rozumných, které ani tahle událost nevzrušovala a zůstali v klidu spát. Po páté hodině ranní se už projíždělo mýtnou branou. Stačilo projet prvních pár zatáček a ve výšce 1500m.n.m. jsme se mohli začít kochat alpským východem slunce. Čím výš jsme stoupali serpentinami až k samotnému vrcholu Fuscher Törl (2488m.n.m), tím víc riderům tuhnul úsměv na rtech. Když se celá banda ocitla v půl 6 na vrcholu a v příjemné letní teplotě 3°C, do smíchu nebylo už nikomu. Pocity strachu a adrenalinu se míchaly jako ten nejlepší koktejl, a tak to přesně mělo být.

Tři, dva, jedna, pouštíme prvního ridera, hlásíme do vysílačky Jirkovi, který se staral o uzavírání cesty v dojezdové části. Proč všichni stojí? Jedem! Jedem! Nikomu se zkrátka jako prvnímu dolu nechtělo, a tak přišly na řadu ententýky. Než jsme se ale stačili ohlédnout, už to dolu v tucku posílal Aleš Loch, jeden z nejzkušenějších jezdců celé výpravy a jeden z otců značky Longbird. Po tomhle odpanění už nebyl pro ostatní ridery problém přemoci onu první nervozitu a postupně se pouštěli na jednu z nejlepších cest se 180° zatáčkami, šířkou přes 6 metrů a s parádním sklonem. Jezdilo se zkrátka nahoru a dolů co to šlo. A kde už to nešlo, tam zas pomohl Red Bull.

Kromě jednoho vyhozeného ramena, utržených vazů, natažených třísel a nespočtu odřenin jsme nezaznamenali žádné ztráty na životech. Ano, i to byl jeden z cílů naší výpravy. A tak jsme se po třech hodinách ježdění ve výšce 2000m.n.m. pomalu přesunuli k odpočinku do penzionu, abychom dohonili spánkový deficit. 

Odpoledne následoval checkout, následně přesun do nedalekého Zell am See na odpolední cruising kolem jezera a večerní odjezd domů směr země Česká. Tak zase za rok třeba na Stelviu anebo na podzim při premiéře krátkého filmu z Alpine Roads 2013! Budeme se těšit naviděnou.

Text: Milda Nosovský
Foto: David Karvay

Další zajímavé články