Petr "Motor" Najman o 10 letech Snowparkdesignu

Většina z vás určitě byla aspoň jednou ve Špindlerově Mlýně, třeba na Snowjamu nebo legendárních Burton Špindl Spring Sessions. Překážky nejen na těchto největších českých akcích má na svědomí firma Snowparkdesign, která právě letos slaví deset let od svého vzniku. A to byla ideální příležitost jak vyzpovídat jejího zakladatele a mimo jiné hlavního organizátora BŠSS Petra Najmana, kterému ve snowboardové komunitě neřekne nikdo jinak než "Motor".

Petr Najman je člověk "v pozadí", který není moc vidět, ale po právu mu patří obrovský respekt za přínos k vývoji české snowboardové scény. Motor založil firmu Snowparkdesign a už 10 let se tak společně se svojí crew stará o parky ve Špindlu (a nejen tam), pod jeho odborným dohledem se na českých horách odjely už desítky závodů a nejznámějším počinem, který je zároveň Petrovým vlastním projektem a "dítětem", je dnes už legendární akce Burton Špindl Spring Sessions. Tenhle snb happening znáte všichni a pokud jste na něm nebyli, tak snad ani nejste čtenáři Freeride.cz :) Při příležitosti výročí deseti let Snowparkdesignu jsme se Motora zeptali na pár otázek k minulosti, současnosti i budoucnosti. Tady jsou jeho odpovědi a řada ilustračních dobových fotek... 

Motore jak vznikl Snowparkdesign, kdo ho založil, čí to byl nápad a kdy a kde se tak stalo?
Snowparkdesign vznikl v roce 2003 ve Špindlerově Mlýně, když jsem začal dělat práci, která mne živí a bylo nutné aktivity jasně oddělit. Snowparkdesign jsme zakládali s Liborem Votrubou, který se snowparkům a jiným aktivitám ve Špindlu věnoval od roku 1998.Já jsem se začal starat o špindlerovské snowparky někdy po roce 2000.

Jaké byly první projekty Snowparkdesignu?
První projekty pod hlavičkou SPD byly snowparky ve Špindlu, včetně velkého Big Air závodu v rámci Twist Extreme Tour a Světový pohár ve Skicrossu.

Snowparkdesign se často skloňuje především v souvislosti se Špindlem, ale vy jste stavěli parky i na spoustě jiných míst. Kde to bylo?
Tak kromě Špindlu to byly v průběhu těch let např. Pec pod Sněžkou, Rokytnice nad Jizerou, Lipno nad Vltavou, Snowparadise Velká Rača, Ještěd, Špičák a další. V podstatě ve všech větších českých horách a pohořích snad kromě Krušných hor jsme něco dělali – Krkonoše, Jizerky, Lužické hory, Orlické hory, Šumava, Jeseníky, Beskydy...

Co řikáš na aktuální české snowparky? Máme jich hodně, otazník ale spíš visí nad jejich kvalitou...
Já myslím, že jich je několik dobrých a hodně jich je z mého pohledu nedořešených, ale často pro lokální komunitu jezdců fungují. Obecně z pohledu třeba posledních deseti let tu stejně jako jinde v Evropě byl nejdřív boom snowparků a pak přišel útlum. Ohledně kvality bych řekl, že skoro každý snowpark (i ty malinké) má skupinu lidí, pro kterou může být fajn a funguje. Pokud nejde o zimní areál, který se profiluje jenom anebo hlavně snowparkem, myslím, že úroveň snowparku a jeho údržby by měla odpovídat zbytku areálu. Tedy když jde o areál, kde se sjezdovka rolbuje jednou týdně, beru, že je standartní že snowpark taky. Nebo když jde o areál s jednou sjezdovkou o délce 200m, možná, že dvě tři malé překážky skoro "na zemi" jsou odpovídající. Naopak u větších areálů mi snowparky skládající se z railů postavených v podstatě na sjezdovce, bez pořádných platforem a bez každodenní údržby rukama i rolbou přijdou jako neodpovídající a tedy úplně špatně. Často je to tak, že se areál rozhodne, že snowpark chce mít, ale investovat do něj nechce. Koncepce je nijaká, náklady s tím spojené mají být ideálně skoro žádné, tedy úprava tragická nebo žádná, ale to většinou pak nic nepřináší, tedy nemá budoucnost a brzo končí... Každému vyhovuje jiný setup nebo jiný typ snowparku nebo sněžných elementů (třeba rampa, cross, raily nebo velké skoky), takže hodnocení z pohledu setupu může být subjektivní. Co je pro mne ale naprosto zásadní je bezpečnost setupu a hlavně pravidelná perfektní úprava. Když budu mít sebelepší setup a bude špatně nebo vůbec upravený, je většinu dní sezóny k ničemu...

Hodně jsi toho procestoval, kde podle tebe na světě staví nejlepší snowparky?
Z pohledu rozsahu určitě USA, ale myslím, že jich existuje hodně dobrých i v Evropě.

Jak to bude do budoucna se Špindlem? Myslim, že se šíří dost rozdíné informace. Zkus přiblížit jaké změny se udály ohledně majitelů /​ provozovatelů a jaký je jejich přístup ke snowboardingu? Jaké mají plány do budoucna?
Nevím, co se šíří, ale řekl bych, že to může souviset s nedostatkem informací. Špindl všichni známe a víme, že vždycky budil emoce. Já to beru tak, že každý si může vybrat, což je super a každý se tak může rozhodnout jestli bude jezdit za chalupou, do Špindlu, do Alp nebo někam úplně jinam... Změny se udály a já je vnímám jako pozitivní. Po letech jen minimálních udržovacích investic a téměř nulového rozšiřování, se jen letos proinvestovalo 110 miliónů korun, rozšiřovaly se sjezdovky a plány do dalších let jsou násobně větší. V příštích letech by se měla proinvestovat cca 1miliarda korun a Skiareál by měl získat několik nových lanovek i sjezdovek a celkově se výrazně rozšířit, což pokud se povede, bude super. Přístup ke snowboardingu je určitě kladný, snowparky byly loni provozovány a letos budou zase, navíc taky dochází k rozšiřování prostor pro snowparky vyčleněných. Když sečteme všechny tři prostory (Sv.Petr, Hromovka a Medvědín) a náklady, které Skiareál do jejich provozu a vybavení každý rok vkládá, určitě jde v rámci ČR a SK o nejrozsáhlejší freestyle prostory v jednom areálu a o nejvyšší náklady vkládané do jejich provozu.

Letos to bude se Špindlem jak? Park prý bude na úplně novém místě? Rampa letos bude nebo s ní nemáme počítat?
Letos se po letech snowpark dostává do míst, kde získá víc než 800m dlouhý svah, což umožní třeba 10 a víc hitů v řadě. Snowpark se z Míseček přesouvá přímo na Medvědín na “hřiště” v horní polovině Medvědína – slunečný svah, super sněhové podmínky, kromě lanovky ještě paralelní vlek... Po těch letech, kdy jsme měli problém vždycky hlavně s délkou vyčleněných prostor, je to obrovská změna. Bude to rok 0, má následovat další rozšiřování areálu, uvidíme jak se snowpark na novém místě osvědčí, ale důležité je, že se hýbeme směrem dopředu. Kromě snowparku Medvědín bude ještě easy park na Hromovce tak jako loni a U-​rampa + další menší věci ve Svatém Petru. Hromovka i úvodní část snowparku Medvědín bude koncipována jako “Funtrack”, což je v podstatě taková zábavná dráha, úplně jednoduché elementy (boule, malé bedýnky atd.), které by měly bavit i děcka a širokou veřejnost a umožnit těm, kteří ve snowparku zatím nejezdí nějak vhodně začít. Aktuální informace budou k dispozici třeba na novém fb profilu www.facebook.com/snowparky.spindl. (Více info o připravovaných parcích ve Špindlu pro letošní sezónu najdete v této novince - pozn. FRed.)

Kolik lidí v současnosti pracuje ve Snowparkdesignu?
V průběhu zimní sezóny je to na stálo většinou kolem sedmi, ale hodně lidí s námi spolupracuje externě jak v průběhu celého roku, tak hodně během zimy. Když pak vezmeme třeba Spring Sessions, je to ať přímo nebo nepřímo víc než 100 osob...

Co eventy? Uskuteční se něco ve Špindlu? Co tradiční akce jako Snowjam nebo právě Spring Sessions?
Další ročník Snowjamu je plánován až na sezónu 2015.Nějaké menší eventy určitě budou, ale není cílem mít každý víkend snowpark zavřený pro nějaký event. Cílem je mít všechny části maximum dní sezóny perfektně připravené a otevřené pro běžnou veřejnost. Spring Sessions plánujeme a intezivně řešíme a i když zatím věřím, že to zvládneme, je to každopádně v dnešní době hodně náročné dát to dohromady hlavně z pohledu zajištění rozpočtu.

Začínáte spolupracovat se známou německou firmou Schneestern, která dodává překážky do většiny alpských parků a má za sebou přípravu desítek velkých eventů známých obřími stavbami jako Air&Style, Nine Knights, Nike Chosen atd. Jak tahle spolupráce bude vypadat?
Za posledních deset let jsme vyzkoušeli víc než 10 různých dodavatelů a výrobců railů a překážek. Po všech pokusech jsme došli k závěru, že chceme opravdu kvalitní překážky, dotažené do posledního detailu. Schneestern disponuje perfektní výrobní halou s oddělenými procesy výroby s cca 30 permanentními zaměstnanci a pověstně německým perfekcionistickým přístupem k výrobě. Jsou nejen největším výrobcem snowparkových překážek (ročně vyrobí cca 2000 nových překážek), ale i výrobcem wakeových, bikeových a skateových. Naše spolupráce má ale širší záměry, plánujeme vzájemně spolupracovat na eventech i jiných projektech. My se třeba hodně zajímáme o čísla jak z pohledu statistik tak z pohledu finančních rozvah souvisejících se zimními sporty, areály a snowparky a už pro letošní sezónu máme se Schneestern naplánovaný společný projekt na tohle téma. I když je Schneestern mnohem větší, společně jsme došli k závěru, že mluvíme “stejnou” řečí a máme podobný přístup k naší činnosti a práci.

Co ty osobně, zajezdíš si občas ještě nebo je času čím dál míň?
Mně to pořád hrozně baví, i když s tím časem je to špatný. Ale snažím se a v zimě jezdím určitě alespoň každý víkend plus volna plus pak něco na jaře a na podzim na ledovci. Je to jiný než před deseti lety a každej konkrétní rok je trochu jinej, podle toho kolik je práce, akcí atp. Pořád mě to ale hrozně baví a mrzí mě, že ten čas tak letí a že stárneme a tím ten čas na nějaký freestyle nebo obecně akčnější ježdění pomalu ubíhá a jednoho dne skončí... Doufám, že ještě až vyroste můj syn Mikuláš, kterýmu teď budou dva roky, zvládnu pořádně zajezdit ve snowparku i s ním...

Další zajímavé články