ROXYmovement - Úvod do PLAVÁNÍ

V dalším článku projektu ROXYmovement rozjíždíme rubriku plavání, které je rozhodně jednou z nejlepších forem tréninku na surfing. Postupně vám přiblížíme jednotlivé techniky plavání a poradíme jak plavat správně tak, aby váš trénink byl co nejefektivnější.

„SWIM MORE, SURF LONGER“

Nejlepším způsobem, jak se plně zdokonalovat v surfování, je prostě hodně surfovat. Jenže co si budeme povídat, my, co žijeme daleko od pobřeží, se chceme alespoň udržovat v kondici a dělat něco, co nás posune zase o krok dál. Existuje hned několik benefitů, proč je ideální zařadit do tréninkového plánu právě plavání. Při surfování trávíme zhruba 85 % času pádlováním, takže není divu, že nás tato činnost nejvíce vysiluje.

Silná ramena a správná technika pádlování vás mohou dostat nejen z potíží během surfingu, ale zároveň vydržíte surfovat déle a snadněji se dostanete na line up.

Záběry při kraulu velmi dobře simulují pohyb jako při pádlování, a proto jde o způsob, jak si vytvořit ideální předpoklady. Být dobrým plavcem umožňuje vyvinout větší svalovou sílu v pažích a na horní části těla. Zároveň díky plavání dokážete získat cit v záběru pod vodou a dává vám hlubší pochopení toho, jak s vodou pracovat. 

Stěžejním benefitem je za mě vytvoření si vztahu k vodě a určitý mindfulness. Díky pravidelnému plavání si přirozeně vytvoříte vztah k vodě a ten se pak může hodit v situacích, ve kterých převládá strach. Být silný plavec znamená vzdát se pochybností, jelikož víte, že jste fyzicky schopni pádlovat v oceánu a postarat se o sebe.

Být sebevědomým v plavání dává surfaři jistotu, že se dokáže vyrovnat s obtížnou situací, která v oceánu může nastat. 

Další výhodou plavání je rozhodně zvyšování kapacity plic a tzv. hypoxický trénink neboli trénování zadržení dechu na různý počet záběru (plavání za podmínek nedostatečného přísunu kyslíku). Praktikovat takový trénink naučí vaše tělo efektivněji využívat kyslík, lépe se orientovat pod vodou, rytmizované plavecké dýchání apod. Navíc se časem dokážete nadechnout mnohem více zhluboka a přijmout tak potřebný vzduch stejně, jako se lépe zbavit oxidu dusičitého při výdechu. Plavci dokáží při nádechu pojmout více vzduchu než například běžci. Díky tomu máte nižší klidový tep, nižší krevní tlak a dokážete tak podávat lepší výkony, ale zároveň dobře hospodařit s dechem.

Plavání z kondičního hlediska buduje speciální vytrvalost. Pro začátek základního tréninku je z hlediska rozvoje vytrvalostních schopností typická tendence posilovat souvisle uplavanou vzdálenost, nejprve libovolně s možností střídání plaveckých způsobů a posléze kondičně nejvhodnějším plaveckým způsobem – kraulem. To ale neznamená, že plavecký trénink můžete brát pouze vytrvalostně. Při sprintech a rychlostních trénincích si můžete rozvíjet svou výbušnost, kterou při napádlování vybrané vlny přijde vhod. Benefitů plavání je celá řada, ale ty, které jistě ocení surfaři, jsou také zvýšení flexibility a mobility.

Můj tip: Pokud jste si jistí v bazénu, zkuste trénovat i na otevřené vodě – jezera, řeky, moře, oceán. Všechna místa, kde se podmínky mění jako při surfování, ať už jde o proudy, vlny, nebo vítr, vás posouvají na zcela jiný level. Jde o mnohem realističtější přípravu na surfing a zároveň si při ní můžete zvyknout na studenější vodu, což v oceánu určitě oceníte. 

V dalších dílech se blíže podíváme na jednotlivé techniky plavání, takže sledujte ROXYmovement!

napsala

Sarah Vegnerová
Další články autora

Další zajímavé články

Mrkněte na krásný artový film Daleko od oceánu od dua Karkys a Adam Svoboda

Artová krátkometrážní lahůdka Daleko od oceánu vypráví příběh muže, co se jmenuje Adam. Adam žije v Čechách a je surfař. Adam ví, že čechy a surfování nejdou moc dohromady, a tak jezdí se surfovým prknem na sněhu. Tento inovativní koncept by se dal poměrně snadno streamlinovat a monetizovat: na prkno by se zamozřejmě musela noha nějakým způsobem upevnit, prkno by se nejspíš trochu zploštělo, hrany by se naostřily... jo počkej chvíli.

Mark Healey vyhrál O’Neill Wave of the Winter 11X Award

O’Neill Wave of the Winter 11X je jedenáctý ročník prestižního klání o nejlepší vlnu sezóny, vzniknuvší kolaborací forecastingové platformy Surfline a surfového giganta O’Neill. Koncept klání je veskrze digitální. Účastníci zasílají záběry odjetých vln na několika spotech na North Shore Oahu. Jmenovitě především Pipeline, Backdoor, Off the Wall, Sunset, Haleiwa a Outer Reefs. Čtveřice legendárních sudích následně určí, kdo odjel na North Shore vlnu sezóny. Vlna sezóny se většinou pozná tak, že po jejím shlédnutí jdete rovnou do sprchy. Vítěz vstupuje do surfové síně slávy, získává neutuchající respekt globální komunity jezdců na polyurethanu a přízeň všech hulu tanečnic s kokosy místo bikin.

John John vystřelil do světa surf film Maps of Home

JJ si včera dojel na Margies pro perfektní desítku. Vykoledoval si jí za dlouhodobý pobyt v tubě. Dost možná nejdelší pobyt, co kdy kdo na Main Breaku ve West OZ pobytoval. Navíc ten vajlupek zakládá firmu Florence Marine X, o které toho zatím surfový svět moc neví. (Dovolím si spekulovat, že se nejedná o finanční poradenství, ale o Surf Equipment brand). K tomu všemu tenhle renesanční muž vypálil do světa parádní surf film s názvem Maps of Home. Děj tohoto strhujícího snímku se odehrává, jak už napovída název, na North Shore Oahu.