Jak na wake: 9. Bezpečnost na velkém vleku

V devátém díle se ještě na skok vrátíme k obecnějším radám, ale i tak hrozně důležitým. Budeme se totiž bavit o bezpečnosti na velkém vleku. Řekneme si, jak se chovat na startovacím mole, co sledovat při jízdě a co dělat, když spadnu. Tohle by měl určitě znát úplně každý wakeař, tak si na to najdi čas a koukni na zbytek článku.

Bezpečnost na mole

Na mole se toho nemá moc co stát. Stačí sledovat operátora a dávat pozor, co se děje na vodě. Pokud si jdeš ještě před obutím namočit prkno s botami, určitě se porozhlédni, jestli zrovna někdo nestartuje. Ideálně si prkno namáčej mimo molo. Pak už stačí se obout, posouvat se v řadě a jakmile budeš na řadě, tak buď připravený na start. Operátor velkého vleku musí sledovat spoustu věcí najednou, tak mu to ještě nedělej těžší tím, že nebudeš připravený nebo nebudeš dávat pozor. Nejlepší je na něj koukat a hned si přebírat hrazdu. Při velkém počtu jezdců se může stát, že bude omezený maximální počet koleček. To většinou určuje nějaká cedule blízko startu. Pokud limit je, tak ho respektuj a snaž si kolečka sám počítat.

Startovací molo na velkém vleku

Bezpečnost během jízdy a po pádu

Jestliže začínám, pravděpodobně se můžu dostat do situace, kterou nebudu úplně zvládat a nebudu se cítit komfortně. Typicky tím myslíme například situace, kdy někdo spadne u zatáčky a my ho musíme objet případně, když nás vlek začne vytahovat na překážku. Tady pamatuj, že nejlepší řešení je pustit se hrazdy a sednou si zadkem do vody. To tě bezpečně zastaví. I ta nejdelší fronta je lepší řešení než někoho ohrozit. Takže pokud nevím co, tak nic nevymýšlím, radši se pustím a spadnu do vody. Taky je důležité přemýšlet nad tím kam letí moje hrazda. Pokud padáš nebo končíš, tak si odhazuj mimo ostatní lidi.

Když jezdíš, tak je důležité dívat se před sebe, abys někoho, kdo plave nesrazil. Ideální je mít přehled o tom, kdo jede přede mnou a hlídat si co dělá. Pokud jedu na nějakou překážku, tak si musím být jistý, že za ní nikdo neplave. Jezdec ve vodě je jak přikovaný – vůbec se nedokáže uhnout, a proto to je naše zodpovědnost! O to větší pozor je potřeba si dávat k večeru, když zapadá slunce. To může být na některém úseku vleku hodně špatně vidět a šance, že někoho přehlédnu se ještě zvětšuje. 

Na druhou stranu se musí zajímat i člověk co spadne. Pokud se ti to stane, tak se nejdřív rychle koukni za sebe a pak hned začni plavat kolmo od lan do bezpečného místa, až poté si sundej prkno. Celou dobu koukej na přijíždějící jezdce, abys se ujistil, že o tobě ví a objíždějí tě. Je důležité dostat se z dráhy, kde jezdí ostatní a lítají volné hrazdičky. Zase pamatuj na to, že za překážkou nejsi vidět a čím větší překážka – tím je to horší. Ve světě i u nás existuje pravidlo, které je dobré si přivlastnit. Po pádu zvednutá ruka znamená, že jsme v pořádku. Tím dáme všem, co nás viděli spadnout jasné gesto, že se nám nic nestalo a plaveme pryč. Když uvidíš někoho před tebou spadnout nebo se ti něco nezdá, tak je dobré po něm hodit očko, jestli je v pořádku a zeptat se ho.

Zvednutá ruka po pádu a ukázkové odplavání

Pokud se už dostaneme do situace, kdy na nás letí hrazdička a my nemáme čas uhnout, tak je nejlepší řešení potopit hlavu. Wakeskaťáci navíc můžou používat i svůj skate jako štít a schovat se za něj.

Uff, zkrátka na sebe na vodě musíme dávat pozor, ať můžeme všichni v klidu dál jezdit! Bezpečí a zdraví je základ všeho. 10. díl Jak na wake je ve znamení první jízdy na velkém vleku a startu, tak si ho nenech ujít. 

Jak na wake stvořil

Martin Ludvík
Další články autora

Další zajímavé články

Závěrečný film o Riders Meetingu je skoro tady!

Je to už nějaké doba, co jsem se naposledy bavili o Riders Meetingu, ale v zákulisí se poctivě stříhal film, který už brzy začne rozjíždět své premiéry! V tomto článku film lehce odtajníme a zároveň si akci částečně připomeneme. Samozřejmě nebudou chybět ani postřehy samotných účastníků, tak si to nenech ujít.