Recenze: More

Absinthe Films přináší ve svém projektu More malou revoluci na poli snowboardových filmů. Boří zaběhlá pravidla o způsobu zobrazování a výběru triků a přibližuje se tak cestě, na kterou se vydala JD pictures s jejich Kingsize, na cestu kdy záběr je víc než trik…

Absinthe Films patří k evropské špičce, a tak má obrovskou podporu, díky níž může tvořit snowboardové filmy s celosvětovou působností a téměř neomezeným výběrem jezdců a lokalit. I přes tyto možnosti stojí jádro produkce již několik let na osvědčených převážně evropských jménech jako jsou Gigi Rüf, Wolle Nyvelt, Nicolas Müller nebo Nico Droz. Právě na příkladu Gigiho Rüfa v projektech Absinthe Films je vidět neskutečný progres - stejně významný jako v případě celé produkce a výsledků její práce.

Narozdíl třeba od Mack Dawg Productions není na evropské produkce kladen takový tlak klipového střihu triků, které jsou za sebou řazeny téměř kulometní razancí. Od dob Kingsize ale evropské produkce přistupovaly na hru jejich amerických kolegů. Letošní rok, který s sebou přinesl More, ale vše změnil. Tento snímek byl již podle prvních ohlasů zlomový. A po prvním shlédnutí jim musím dát za pravdu. Téměř hodinový snímek není nabit triky, ale zejména čistým snowboardingem. Tím neříkám, že zde žádné triky nejsou - naopak je jich zde dostatek, ale hlavní akcent je kladen na vizuální stránku věci. Tu umocňuje i prostředí (téměř celý film se odehrává v backcountry) a jím stanovená možnost výběru netradičních pozicí pro kameru. Právě díky spoustě dropů je zde využit kameraman na horolezeckém úvazku z jehož jízdy vznikají velice zajímavé záběry.

MORE - obal front
Další hranici tvůrci posouvají v pojmu backcountry. Již se nenacházíme pouze v klasických velehorách, mezi skalami, kde je postaven obří skok, ale i v klasickém horském lese. Právě zde jezdci nachází dostatek prostoru pro jejich „vyjádření“ - bez potřeby jakýchkoliv sněžných staveb či jiných úprav. Prostě tu je drop, tam zase zapadaný kmen nebo obrovitá návěj. Toto prostředí dává filmu (hlavně v našich končinách) úplně nový rozměr.

Po technické stránce je zde spousta dříve nezvyklých postupů. V případě záběrů na filmový materiál není filmové okno nijak dále upravováno a v širokoúhlém formátu je servírováno přímo do filmu. Dalším netradičním krokem je použití záběrů, kde hustě sněží či je špatná viditelnost. Právě i v tomto směru se More vymyká onomu „azuro“ diktátu, který přinášel záběry pouze krásně barevné, prosycené sluncem a blankytnou modří. Nejlépe by se dalo More v uměleckém a netradičním přístupu přirovnat k již zmíněnému Kingsize. Někde se Absinthe k JD pouze přiblížila, v některých aspektech ho tvůrci výrazně předčili. Pocitové záběry More nejsou tak samoúčelné jako Kingsize, mají daleko větší výpovědní hodnotu. Když bych měl vše shrnout do jedné věty, musel bych napsat, že profesionální jezdci nikdy nebyli tak blízko divákům u televizních obrazovek.

Film

Po úvodním intru, kde je formou koláže představen nejen samotný jezdec, ale i jeho koníčky a záliby, začíná film freeridovými radovánkami v docela hustém lese, které jako by předznamenávaly charakter celého filmu - jež je koncipován spíše jako ukázka možností hor, než možností samotných jezdců. Pokud se freeridingu - i v českých podmínkách - věnujete, určitě zde najdete spoustu tipů jak překonat tu či onu skalku, potok nebo suchý strom.

MORE - obal back
Otvíracím profilem se může pochlubit Gigi Rüf, který za poslední léta vyzrál v jednoho z nejlepších evropských jezdců Burtonu a patřičně vám to i dokáže. Jeho část je doplněna o humorné animace světových politických lídrů - jako figurek v boji proti terorismu. Samozřejmě vše s patřičnou nadsázkou. Pacifisty potěší a ostatní pobaví. To, že se ale nacházíme ve snowboardovém videu, nás přesvědčí luxusní záběry „stříkajícího“ prašanu a hlavně Gigiho bezkonkurenčního zvládnutí volného terénu a triky „z první“, kdy bez přípravy a bez jakékoliv odrazové platformy předvádí rotace, za které by se nemusel stydět nejeden snowboardový projekt. Volně na něj navazuje Erik Christensen, který už, na rozdíl od Gigiho, backcountry kickerů maximálně využívá. Po backcountry sedmičkách přijde na řadu street - navíc ve velice slušném podání, čímž mi trochu připomíná Jeremy Jonese. Prostor v jeho sekci získal i Philip Damianakes, jež diktuje jako Erikův klon.

Divoká jízda na skejtu centrem města je intrem sekce Julese Reymonda, který začne pěkně zostra s inverted switch backside 720 na backcountry. Navíc přidá pár dropů ze skal, z vodojemu, plus zde nechybí ani další pěkné rotace. Profil volně přechází k Nicolasi Müllerovi a jeho aljašské big-mountain expedici. I zde se ale můžete těšit na freestyle - uvidíte přírodní step-up skoky v Nicolasově unikátním mctwist lien podání. V tomto aljašském okénku se představí například i Wolle Nyvelt, Jules Reymond a Travis Rice. Počáteční záběry sekce Kurta Wastella vás v představách zavedou do českých lesů, protože ne v nepodobném tomu našemu si Kurt užívá kilogramů prašanu. Unikátní záběry dělají z jeho jízdy pastvu pro oči (a před začínající zimou i pro nedočkavé srdce). Je to další z inspirativních pasáží vhodných pro naše podmínky.

MORE - obal

Přechod k Marcu Frankovi Montoyovi proběhne v místě obřího dropu nad parkovištěm, který si náramně užívá. Nechybí ani jeho unikátní backcountry frontside 720 tailgrab rotace s extrémně širokým stancem. Uvidíme ji i ve verzi cab a to vše zhruba na třiceti metrech. Nollie drop poté opět „zklidní“ jeho profil do powder radovánek. Na konci nesmí chybět ani jeho jibberské umění, které předvede na sérii picknick tablů. Jonaven Moore se ocitá opět na Aljašsce, kterou má opravdu najetou. Big-mountain profil patřící k těm nejlepším. Chris Coulter a jeho backside 360 ze skoku na obřím dropu není určena osobám se slabším srdcem, stejně jako následná frontside 540 tamtéž. Ono jak je následně patrno, Chris se sjížděním či skákáním kolmých povrchů nemá sebemenší problém. Jeho part je na tom ostatně celý postaven.

MORE - vnitřek

Starý známý JP Solberg je vyhlášený letec a ani v More tomu není jinak. Akorát tradiční třicetimetrové skoky vyměnil za nerovnosti v terénu či náhodné skály. Matt Beardmore je prodloužením JP leteckého profilu, a tak si užijete dalších a dalších rotací. Za povšimnutí stojí ukázková backcountry inverted backside 540. Zajímavou vložkou je minidokument „Nicolas and Travis Exploring China“, který vás přenese za Velkou Čínskou zeď a nastíní tamní podmínky pro lyžování - případně snowboarding. Zachycená úroveň mi trochu připomíná záběry z Ruska každoročně zastoupených v „Pirate“ videích. Nechybí ani Terje Haakonsen, který svým růžovým oblečkem a naprosto oldschoolovými triky na nevyhovujících překážkách pouze podtrhuje bizarnost celého tohoto „tripu“. Soudruzi v Číně ovšem fandí a podporují roboty v akrobatickém lyžování a tak zde mohla proběhnout Oakley exhibice na akrobatických můstcích přetvořených v celistvý quaterpipe. Jedná se opravdu o vcelku zajímavou podívanou ze světa plného těch největších rozdílů.

MORE - vnitřek 2

Nicolas Müller má klasický backcountry part, který je plný výborných záběrů a vynikajících triků. Protáhlé tweakedy na hraně velehorských žlebů berou až dech. Na záběrech z Aljašky navíc ukáže jak zdatným jezdcem doopravdy je. Wolle Nyvelt vcelku neuvěřitelně freeriduje se snowdeckem přidělaným na klasickém prkně a co je ještě nepochopitelnější - dokonce na něm i dropuje skály! Od posledního videa se jeho styl zase o něco posunul a tak jsme svědky vcelku vyrovnaného partu plného rotací, butter boxů, dropů a občasných wallridů. Navíc jeho profil není jen o jednotlivých tricích ale o zajímavých kombinacích ve volné přírodě. V momentě, kdy v záběru uvidíte u pokreslené zdi jezdce v šátku, navíc v doprovodu hip-hopu, vás napadne otázka typu - „to se momenťáckej styl dostal už i sem?“. Odpověď zní - ano. Vše otevírá Justin Benee a drop z tribuny stadiónu v několika záběrech. Ale i zde uvidíte prašan a třistašedesátky z převisů. Prim ovšem hrají schody a již zmíněné dropy z všemožných staveb. Highlight jeho profilu je backside 180 ze skály na střechu budovy přes slušný gap.

MORE - DVD
Aaron Biittner
taktéž v nepostradatelném šátku si jako host mnoho prostoru neužije, ale i těch pár záběrů, které mu režie věnovala, dokáže využít na maximum. Matty Ryan zde má záběry z videa State of Mind. Zatímco Nate Bozung dává backside noseslidem střechu a dost dlouhé schody, J2 naopak ke streetu přidá i pár „pow“ rotací. Nico Droz jibuje i skáče. Sjezd stěny přehrady končící řekou, zatáčky v lavině, backside 720, nebo frontside boardslide na double kinku je výčet pouhých pár triků, které ale nejlépe ilustrují všestrannost tohoto francouzského jezdce. Kytary a sněžný skútr nám přivezli starého známého nerváka jménem Mikey LeBlanc. A ani zde (jako například v Shakedown) nebudou chybět jeho zaťaté pěsti a zuřivosti rudý obličej. Mikey si s mladými nic nezadá a tribunu stadionu dropuje na pět způsobů, stejně jako asi sedmimetrovou zeď, most či obří sněžné převisy.

Poslední profil patří Travisu Ricemu. Travis ustojí opravdu vše a není pro něj problém sjet například skalní stěnu. Ovšem podstata jeho sekce spočívá opět v prašanu a maximálním využití každého jeho metru. Celkem hustě si dává akrobatický můstek - double backflip 180, nebo grindem dvacetimetrový stojan na kola. Nepřijdete ani o jeho největší přednost, rotace - od backside shifty shifty 360, přes backside 900 cork až po backside 720 přes dvacetimetrový skalní gap. Dramatickou vložkou je sestřih jeho pádů, při níž je vidět, že nic nejde jen tak. Travisův part je opravdovou ukázkou neomezených možností ve volné přírodě, kterou limituje pouze lidská nápaditost. Vše zakončuje Gigi Rüf a sestřih pro změnu jeho pádů. Za zmínku stojí zejména ten, kdy ve vzduchu přerazí břízu nebo sestřelí fotografa. Pády volně přecházejí v nepoužité záběry, záběry z natáčení a posléze i závěrečné titulky.

Závěr

Když film po necelé hodině skončí, bude vám to vcelku líto. Holt magie s názvem Absinthe Films funguje, fungovala a doufejme, že i fungovat bude. Dobrá volba pro všechny, kteří dávají přednost přírodě před parkem, nebo se alespoň snaží vymýšlet či nalézat nové překážky. Také tento film potěší každého, kdo má rád spíše evropské filmovější pojetí záběrů.

MORE - CD
Bonusy

Photo Album: je nejen série fotek z natáčení, ale i záběry z parties či cenné kousky z domácích fotoalb.
Scott Sullivan Music Video: jak samotný název napovídá, jedná se o videoklip jednoho ze zastoupených interpretů. Navíc jeho CD je jako přiložené k DVD. Narozdíl od většiny jiných videí – v klipu uvidíte jak snowboarding tak skate.
Snow Safety Video: je dvacetiminotové instruktážní video o lavinách a nebezpečí s nimi spojených. Mimo děsivé záběry se jedná především o názorné předvedení jak která věc z lavinové výbavy funguje a na co je dobré ji mít. Také se zde krok po kroku dozvíte, jak postupovat při podobném neštěstí.
Icon Section: je minidokumentem o jednom natáčecím dni v Sun Valley. Názorně zde uvidíte, kolik snahy a práce stojí za jedním jediným záběrem – včetně zlomených žeber.
Episode 1 of Flipside (Fuell.tv): je interaktivním formátem určeným pro diváky, sledující More na svém počítači. Je složen z několika skečů většinou internetových tvůrců.
U pojmu Trailer není moc co vysvětlovat a Allies je prostor pro partnery filmu a jejich propagační videa.

Shrnutí

Název: More
Produkce: Absinthe Films
Stopáž: 53 minut
Bonusy: Episode 1 of Flipside, Photo Album, Scott Sullivan Music Video, Snow Safety Video, Icon Section // Trailer, Allies

Jezdci: Travis Rice, Nicolas Droz, Kurt Wastell, Gigi Rüf, Justin Bennee, Wolle Nyvelt, Jonaven Moore, Jules Raymond, Eric Christensen, Mikey LeBlanc, JP Solberg, Mark Frank Montoya, Matt Beardmore, Chris Coulter, Nicolas Müller ... and Philip Damianakes, Aaron Biittner, Matty Ryan, Nate Bozung, J2

Lokality: Silvretta Nova, Portes du Soleil, Tahoe, South East, Alaska, China, Jackson Hole, Whistler, Utah, Las Lenas, Obertauern, Quebec, Monte Cristo, Brighton, Snowbird

Hudba: The Specials (Gangsters), Gangstarr (Code of the Streets), DJ Shadow (Mutual Slump), Bad Brains (Don´t Need It), Lady Sovereign (Random), Ambulance Ltd (Sugar Pill), Baby Huey (Hard Times), The Rakes (Retreat), Ol´Dirty Bastard feat. Method Man (Dirty and Stinkin), Daft Punk (Aerodynami), The Spits (Remote Control), Muse (Map of the Problematique), Echo and the Brunnymen (The Killing Moon), Scott Sullivan feat. DJ Knucklz (The Traveler)

Sponzoři: Billabong, Vans, Salomon Snowboards, Burton, Helly Hansen, Sapient Snowboards, Rossignol, Albin Snowboards, Arcus, Spy, Rome

Mediální parneři: Snowboarder Magazine, Fuel.tv, Method, Snowboard Unity, White Lines, Transworld Snowboarding Japan, Pleasure, Friflyt

Další zajímavé články

SNOWBOARD: Mrkej na první fotky a video ze Swatch Nines 2024

Swatch Nines nás zase letos pošlou do kolen! Čekuj první obrázky a edit ze švýcarskýho Schilthornu...

Doražte na opening Horsefeathers snowparku Mölltaler Gletscher!

I když v Česku už je léto v plném proudu, tak u rakouských kolegů za hranicemi si stále můžeme užívat zimní radovánky naplno! A ještě ke všemu ve zcela novém Horsefeathers snowparku na ledovci Mölltal! Slavnostní opening proběhne v sobotu 20. dubna!

Obertauern hostí finální závod kvaldy na Freeride World Tour 2025!

Obertauern letos vůbec poprvé hostí závody 4* Freeride World Tour Challenger Series. Již tento víkend se tam potkají nejlepší jezdci Freeride World Tour a nejlepší jezdci kvalifikace a budou bojovat o poslední cenné body, které rozhodnou zda i do příští sezóny zůstanou v nejvyšší třídě Freeride World Tour. Sledujte živý přenos ze závodu přímo tady!